flindla Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Trenger noen tips på hva som kunne duge her. Har selv 17-40 f4, ser at noen har fått veldig gode fotoer på denne når det gjelder nordlysfotografering. Regner med det er brukt stativ? Venter ellers på noe mer nytt om tokina 11-16 f2,8. Kan det objektivet gjøre susen? Er det noen som vet om det er kommet i butikkene? Hvor bra er det i forhold til canons 10-22 og sigmas 10-20? Tenker eventuelt på canons 35 mm f1,4, canons 17-55 f2,8 eller canons 50 mm f1,4 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Sist jeg tok nordlysbilder så trengte jeg nærmere 20 sekunder på f/4 og ISO 400. Så du må ha stativ ja. tokina 11-16 f2,8. Kan det objektivet gjøre susen?På papiret virker det nesten optimalt for nordlysbilder, har ikke sett noen tester av kvaliteten på f/2.8 enda. Tenker eventuelt på canons 35 mm f1,4, canons 17-55 f2,8 eller canons 50 mm f1,450 mm er håpløst for nordlys og ikke så praktisk ellers heller, det passer best for portretter av enkeltpersoner. 35 mm er litt trangt for nordlys det også men betydelig bedre enn 50 mm. De beste nordlysbildene har jeg fått på 10 mm med Sigma 10-20 mm. Det er avhengig av hvordan nordlyset er der du bor. Endret 21. mars 2008 av Kristallo Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Trenger noen tips på hva som kunne duge her. Har selv 17-40 f4, ser at noen har fått veldig gode fotoer på denne når det gjelder nordlysfotografering. Regner med det er brukt stativ? Venter ellers på noe mer nytt om tokina 11-16 f2,8. Kan det objektivet gjøre susen? Er det noen som vet om det er kommet i butikkene? Hvor bra er det i forhold til canons 10-22 og sigmas 10-20? Tenker eventuelt på canons 35 mm f1,4, canons 17-55 f2,8 eller canons 50 mm f1,4 Tokinas 11-16 f/2.8 er vel ikke ute enda, så det blir vanskelig å si noe om den Men ikke glem Canon EF 35mm f/2, det er et knallbra objektiv til en fin pris og ypperlig for bruk i dårlig lys. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Tokinas 11-16 f/2.8 er vel ikke ute enda, så det blir vanskelig å si noe om den Jo, den kom i salg i Japan i november. Her er en "test", fritt oversatt fra japansk... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 På papiret virker det nesten optimalt for nordlysbilder, har ikke sett noen tester av kvaliteten på f/2.8 enda. Dette bildet sier antakelig det meste... "Selvfølgelig" avtar skarpheten mot hjørnene, og det er litt fortegning, men det er langt fra det verste jeg har sett, særlig tatt i betraktning at det er verdsatt til under 5000 kr av Rafo. Fungerer nok fint til nordlys, vil jeg tro... Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Tokinas 11-16 f/2.8 er vel ikke ute enda, så det blir vanskelig å si noe om den Jo, den kom i salg i Japan i november. Her er en "test", fritt oversatt fra japansk... Aha, da får vi rette til: ikke ute i Norge enda da, og håpe jeg ikke tar feil der òg Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Aha, da får vi rette til: ikke ute i Norge enda da, og håpe jeg ikke tar feil der òg Den er på vei inn, så vidt jeg vet... Men det stemmer nok at den ikke er på det norske markedet ennå. Lenke til kommentar
diax Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Jeg kan anbefale 50mm f/1.4. Den har selvsagt lett for å bli litt tight. 35mm f/2.0 som Amund_Blix nevner vil jeg tro er bra. Men aldri prøvd. Den har imidlertid 5 lameller som ikke gir den peneste bokeh når du blender ned. Med blender f/1.4 tar du bilder uten blits innendørs langt utover kvelden. Men vær oppmerksom på hvitbalansen. Koster over 11 tusen på JP for 35mm f/1.4. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Sigma 30mm f/1.4 burde du jo vurdere. Den får du også får omtrent tre lapper. Lenke til kommentar
diax Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Leste litt om Sigma 30mm som IceFox nevner. Virker som et kjempeobjektiv. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Leste litt om Sigma 30mm som IceFox nevner. Virker som et kjempeobjektiv. Hvor i allverden har du lest? Riktignok er det fysisk ganske stort, men det er ikke mye annet som er "kjempe" ved det. I aller høyeste grad et middelmådig objektiv, som utelukkende har livets rett fordi det ikke har noen konkurrenter. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Vet at mange har klagd på antall feilproduserte objektiver fra Sigma. Hvordan er situasjonen hva gjelder Sigma 30mm f/1.4? Synes det er litt rart at Sigma ikke har noen direkte konkurranse fra orginalprodusentene som Canon og Nikon. I hvertfall ikke til lik pris. Så vidt jeg har skjønt er etterspørselen etter et lyssterkt inneobjektiv ganske stort på verdensmarkedet, og det virker rart at Sigma skal ha monopol her. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Kun Pentax har en konkurrent med sin rådyre 31mm, som nok tilhører både en annen pris og kvalitetsklasse enn Sigmas. Jeg har lest rapporter om fokusfeil på Sigma 30mm, også her på bruket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Kun Pentax har en konkurrent med sin rådyre 31mm, som nok tilhører både en annen pris og kvalitetsklasse enn Sigmas. Jeg har lest rapporter om fokusfeil på Sigma 30mm, også her på bruket. 30mm F1.4 feilfokuserer, ja (samt rapp. om endel fabr. feil i tillegg). Av egen erfaring skjer dette oftest om bakgrunnen er lysere enn motivet (?). En kan alikevel leve med problematikken fordi en etter en tids bruk forstår når ting går galt og kan justere manuelt. Fokuseringen er alltid bak motivet, aldri foran. Objektivet er forsåvidt ok dersom en tar prisen i betraktning. F1.4 gir uansett en himla smal DOF. Pentax har forøvrig et nytt DA* 30mm i sin "roadmap". Lenke til kommentar
diax Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Hvor i allverden har du lest? Riktignok er det fysisk ganske stort, men det er ikke mye annet som er "kjempe" ved det. I aller høyeste grad et middelmådig objektiv, som utelukkende har livets rett fordi det ikke har noen konkurrenter. The Digital Picture. Og var det et sted til, men husker ikke. Bare googlet. Kjempeobjektiv sett i forhold til prisen. Selvfølgelig. Det er jo praktisk talt gratis. Såvidt over 3000kr her hjemme. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Kjempeobjektiv sett i forhold til prisen. Selvfølgelig. Som mange vet, så har jeg brukt dette objektivet mye, bla. i Oktoberfesten. Genial lysstyrke og brennvidde, svært behagelig tegning i defokuserte områder, og ganske fine farger. Imidlertid er den svært rufsete når det kommer til skarphet (må blendes laaaangt ned før den er skarp over hele billedflaten), den har uakseptabel fortegning og AF er høyst upålitelig i flere eksemplarer. På mitt er det ikke slik Tiltman beskriver, at det alltid er snakk om bakfokuserig - det veksler. Mitt er nokså pålitelig på D70'n og nær ubrukelig på D200. Det er rett og slett litt stusselig med et objektiv som man hele tiden jobber rundt, ikke med. Konklusjonen er at jeg hater å elske dette objektivet, men jeg elsker det fordi det er det eneste som gjør det det gjør. Endret 22. mars 2008 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå