Gå til innhold

Ny spillmaskin - litt overklokking - foreløpig pris: 15k uten skjermer

Anbefalte innlegg

Hei og god påske! :cool:

Age of Conan (AoC) nærmer seg og jeg trenger ny maskin.

Tenkte først oppgradering, men når det ble gjenbruk kun av kabinett og PSU, så ble det etterhvert funnet frem noen fristende nye versjoner av dem også... :blush:

Liste med komponenter:

Handlevogn på prisguiden

Prisen er ikke det viktigste, men ønsker som alle andre å ha best mulig maskin for minst mulig penger... :roll:

Komponentene fra prisguiden skal brukes sammen med 2 LCD skjermer som kjører 1920x1200 og 1600x1200.

Kommer til å prøve å få overklokket noe, men det blir ingen heftig overklokking (kanskje fra 2,4 til 3,0)

Liste med forskjellige kommentarer/spørsmål:

• * 2 stk minneplugger på 8GB (disse må støtte ReadyBoost. Er klar over at Vista kun utnytter 4GB til ReadyBoost)
  • * 8 GB minne... Det er jo så BILLIG! :p Minnet er ikke med på Qualified Vendor List (QVL) - Har forstått at for å være på QVL så må minneprodusenten betale og derfor er den ikke "fullstendig". Derfor lurer jeg på om noen vet om dette minnet går bra?
  • * Musmatte - Er den ok? Andre som bør vurderes istedenfor? Må støtte Logitech G9!
  • * Noen som har forslag til en annen helt ok brenner som er godt tilgjengelig? (den som er i handlevogna er tilgjengelig i få butikker)
  • * Logitech G15v2 og G9... Trenger ok tastatur og vil ha en god mus. Disse er ikke ekstremt dyre og regner med at de er ok.
  • * Ekstern harddisk for backup. Vil ha en billig, grei og passe rask ekstern harddisk.
  • * CPU kjøler - Passer denne på hovedkort og i kabinett? Såvidt jeg har forstått så kjøler denne veldig bra. Kommentarer?
  • * Lydkort - Hvor viktig er det egentlig med eget separat lydkort? Ser at mange fortsatt kjøper det, men hva er egentlig fordelen? Hva oppnår man ekstra i forhold til det som er inkludert på hovedkortet?
  • * PSU var testvinner i en artikkelserie jeg leste, men det er kun én nettbutikk som har denne. Forslag til andre (bedre?) PSU'er? Mulig jeg bestiller denne uansett.

Håper du har mulighet til å studere oppsettet og komme med kommentarer!

Takker på forhånd for all hjelp jeg kan få! :thumbup:

Endret av Josefant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser fint ut det:)

hadde kjøpt 5*750samsung f1 diskene, de er drit raske , og sette i raid 5,

også ville jeg kjøpt en corsair psu de er drit bra! 750w'ern skal være god,

skjønner ikke helt hva du skal med så mye ram, i form av readyboost og lignende, det blir jo aldri noe sørlig hastighet på usb minne anyway, tror nok 8gig internt holder en god stund!

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Kan ha Raid 5 med så få som 3 disker, men har tenkt å kjøre raid 0+1 og får da ett effektivt volum på 1,5TB. Dette volumet vil jeg deretter dele inn i et par (tre?) partisjoner (Systemdisk (OS+programmer) og datadisk (alt annet))

Ellers så kommer jeg nok egentlig ikke til å trenge minnepluggene til ReadyBoost, men trenger nå uansett et par og da er det greit at de støtter ReadyBoost. ;)

Og ja: det er nok minne! :) Men når det ikke koster med enn ca 1.200kr totalt så bare MÅ man kjøpe. ;) Husker at jeg kjøpte 2 brikker på datamesse i Tyskland for mange år siden - tror de kostet meg ca 1.500 og de var jo bittesmå! :p

Skal kikke litt på omtaler av den PSU'en. Om den er bra så bytter jeg kanskje. :-)

Endret av Josefant
Lenke til kommentar

En liten "påskebump". :)

• - Er minnet ok? (passer med hovedkortet?) Eventuelt hva bør jeg velge?
  • - Brenner? Hvilken bør jeg velge?
  • - Noen som har erfaring med den eksterne HD'en?
  • - CPU-kjøler: Passer på hovedkortet og i kabinettet?
  • - PSU: Blitt anbefalt både Corsair 750W og Myst. Skal granske disse.
  • - Lydkort: Hvorfor skal jeg eventuelt ha separat lydkort? (er ikke de som er på hovedkortene bra nok?)

Lenke til kommentar

Har fått noen tilbakemeldinger utenom forumet og har ellers sjekket litt videre, konklusjonen er at Corsair 750W skal være bra og denne er nå i handlelista.

Må nå:

• - Sjekke om minnet er på QVL
  • - Sjekke på Corsair sine sider om minnet passer i hovedkortet (8GB)
  • - Kikke på ferdigmodellene på komplett.no for å finne en passende brenner og legge til denne i handlelista mi.

Fortsatt så har jeg noen få spørsmål og det hadde vært fint med hjelp/kommentarer om disse:

• - CPU-kjøler: Passer denne på dette hovedkortet og i dette kabinettet?
  • - Minne: Noen som kjenner til om dette minnet passer i hovedkortet (8GB)?

Lenke til kommentar

Hehe. Regna med at den kom. Skal bestille et slikt kabinett i morgen, og stusset på akkurat det samme. Her er mailen jeg sendte til Amento og svaret jeg fikk:

ANTEC P190 Super Advanced Miditower

På: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1574280;c:36139 står det at

kabinettet inkluderer 1 stk 650W PSU og 1 stk 550W PSU er inkludert

kabinettet. Men dere har skrevet litt lenger opp kun 600W.

Hva er riktig her? Hva mottar jeg hvis jeg kjøper dette kabinettet av dere?

MVH xxxxxxx

hei,

2 stk 600w som du får med.

Mvh

Amentio AS

Lenke til kommentar

Denne så interessant ut. ;)

Tror grunnen til de "merkelige" opplysningene er at P190 kommer med 2 PSU, den ene på 650W (hovedkort+tilleggskort) og den andre på 550W (disker og andre eksterne enheter).

Må lese litt mer om denne... Får jo et monster da... Men så lenge støy, strøm, plass og alt annet er ok - hvorfor ikke!? :p

Lenke til kommentar

Da får du noe jeg tror er et kabinett i toppklassen med masse plass til alle harddiskene dine, og masse strøm. Store muligheter for god lufting og kabinettet er bygd spesielt for å forebygge støy. (dette er hva jeg har lest om det)

Og så slipper du den stygge kvisa (luftekanalen) på toppen av kabinettet. P190 er kvadratisk uten dilldall.

Lenke til kommentar
Drit i P182 og heller gå for P190. Det er breiere, slik at ikke store prosessorkjølere går inn i vifta i siden.

Antec p190 er knall kabinett, stor plass. masse praktisk, veldig stille og gode temperaturer! :p

Men! det er ikke sikkert at du får plass til cpukjøleren uten å gjøre noe selv! det sitter faktisk en 250mm vifte i sidedøren, som igjen gjør det trangt inni kabinettet for store og høye cpu vifter.

har en kamerat som kjøpte Zalman CNPS 9700 viften. og han måtte kutte både i cpu vifta og i sidedøren. :)

Men som en erfaren pcbygger og hvis jeg kunne hatt valget mellom hvilket som helst kabinett ville nok valget lett ha kommet til enten Antec p190 pga 1200w psu system og noe så inni heite praktiske greier når det gjelder kabling og vifter.

eller Coolermaster sitt Stacker kabinett som også er helt genialt!

men her følger det derimot ikke med 1 x psu på 650 w og 1 x 550w.

Lenke til kommentar
Men! det er ikke sikkert at du får plass til cpukjøleren uten å gjøre noe selv! det sitter faktisk en 250mm vifte i sidedøren, som igjen gjør det trangt inni kabinettet for store og høye cpu vifter.

Stemmer det, men jeg leste et sted at dette var et problem på P180 og P182. Derfor har de lagd P190 breiere slik at dette ikke lenger var et problem. Det ser jeg når jeg får kabinettet tenker jeg.

Lenke til kommentar

CoolerMaster Stacker var ganske heftig, men vil heller ha de rene linjene til P182 (ja, vifteklumpen på toppen er kjip) og P190. ;)

Sjekket vekten på P190... Alle som bor på i gamle hus må sjekke om gulvet tåler vekta! :p

Veier 23,2Kg!!! :wow:

Ellers så håper jeg at det går greit med den CPU-kjøleren jeg har valgt (Thermaltake V1 - link) den er 143mm høy. Noen som har prøvd denne i kabinettet? Eventuelt større kjølere?

Boogeyman: Har du bestilt kabinettet? Når forventer du å få det?

P190 ser jo ut til å være et kjemperått kabinett og jeg må nok innrømme at det frister... :p

Lenke til kommentar

En korreksjon til enkelte sine opplysninger. Så vidt jeg vet har ikke P182 noe vifte i siden. Derfor skulle det ikke være noe problem med en 14,3 cm høy vifte. Går kurant, jeg har en Scythe Ninja i et Antec Sonata kabinett (15 cm høy kjøler).

Personlig synes jeg ikke P190 er verdt pengene. 1200 Watt er det særdeles få som har bruk for, og Antec PSU-ene er dårligere enn Corsair sine. Selv om de langt fra er dårlige, jeg har en 5 år gammel TruePower som funker meget bra fremdeles.

Når det gjelder praktiske løsninger ellers er P182 og P190 mer eller mindre identiske, eneste forskjellen er plass til to PSU-er nederst bak og vifta i døra.

Lenke til kommentar
CoolerMaster Stacker var ganske heftig, men vil heller ha de rene linjene til P182 (ja, vifteklumpen på toppen er kjip) og P190. ;)

Sjekket vekten på P190... Alle som bor på i gamle hus må sjekke om gulvet tåler vekta! :p

Veier 23,2Kg!!! :wow:

Ellers så håper jeg at det går greit med den CPU-kjøleren jeg har valgt (Thermaltake V1 - link) den er 143mm høy. Noen som har prøvd denne i kabinettet? Eventuelt større kjølere?

Boogeyman: Har du bestilt kabinettet? Når forventer du å få det?

P190 ser jo ut til å være et kjemperått kabinett og jeg må nok innrømme at det frister... :p

Jeg bestiller kabinettet i dag tenker jeg, sammen med alt annet fra komplett.no

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...51-12AD8A2E4E64

Ser ikke helt problemet med pris, da et helt kurrant kabinett med ok plass koster mellom 5-800,- kr og en ok PSU koster oppimot 1000,-kr. Da kan man liksågodt legge på 500,- og få et meget bra kabinett ink 1200W PSU.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...