Gå til innhold

Hva er egentlig forskjellen på disse to skjermkortene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du er nok ikke bare litt noob på skjermkort heller :p

Ram har ingenting å si på ytelsen i et skjermkort.

Forestill deg hvem som går fortest av en ferrari med 600hester og en lastebil med et hus på flaket med 600hester.

8800gts kortet er et spillskjermkort, 8500gt skjermkortet er mest for å få et bilde på skjermen, og kanskje spille sims 2 en gang i blandt.

EDIT: Dr.Gonzo var rett før meg, og hadde en bedre sammenligning

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Du er nok ikke bare litt noob på skjermkort heller :p

Forestill deg hvem som går fortest av en ferrari med 600hester og en lastebil med et hus på flaket med 600hester.

8800gts kortet er et spillskjermkort, 8500gt skjermkortet er mest for å få et bilde på skjermen, og kanskje spille sims 2 en gang i blandt.

EDIT: Dr.Gonzo var rett før meg, og hadde en bedre sammenlign

Ok da tror jeg at jeg har misforstått litt.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at det første kortet er et 8800GTS og det andre er et 8500GT, ganske enkelt.

Det at det er 512MB RAM på 8500GT-kortet som er et relativt svakt kort har lite for seg fremfor 256MB.

Det er ikke så unormalt at produsentene setter så mye minne i svakere kort, ytelsesgevinsten er veldig liten og kan nok i noen tilfeller legge seg litt på minussiden. Dette er mest for PRens skyld, ikke ytelsen.

Det første kortet som sitter med en langt kraftigere grafikkprosessor klarer og utnytte mer minne, derfor er det mer naturlig og ha mer minne på slike kort.

Nåja, det blir litt feil.

Lenke til kommentar
Forskjellen er at det første kortet er et 8800GTS og det andre er et 8500GT, ganske enkelt.

Det at det er 512MB RAM på 8500GT-kortet som er et relativt svakt kort har lite for seg fremfor 256MB.

Det er ikke så unormalt at produsentene setter så mye minne i svakere kort, ytelsesgevinsten er veldig liten og kan nok i noen tilfeller legge seg litt på minussiden. Dette er mest for PRens skyld, ikke ytelsen.

Det første kortet som sitter med en langt kraftigere grafikkprosessor klarer og utnytte mer minne, derfor er det mer naturlig og ha mer minne på slike kort.

Nei, faktisk ytelse til gpu-kjernen vil være uendret uansett minnemengde. Men 256mb versjonen av 8800gt sliter enormt når det blir mange shaders og aa/af. Så det avhenger litt av hvordan man ser på det.

Lenke til kommentar

Nei, faktisk ytelse til gpu-kjernen vil være uendret uansett minnemengde. Men 256mb versjonen av 8800gt sliter enormt når det blir mange shaders og aa/af. Så det avhenger litt av hvordan man ser på det.

Ok,takk for alle svarene.Så hba bør jeg se etter når jeg ska kjøpe et nytt skjermkort?

Lenke til kommentar

Vel Minne på skjermkortet har da noe å si på ytelsen når det kommer til høyere oppløsninger og aa\af skrudd på. Er jo bare å se på 8800GT 256mb og 8800GT 512mb.

Test her http://www.legitreviews.com/article/607/4/

Lenke til kommentar
Selvfølgelig vil potensialet til selve kjernen være det samme, den endres jo ikke.

Det er ytelsen til kortet i seg selv som teller.

Om alt av spesifikasjoner utenom minnemengde er likt vil det være forskjeller, små muligens men fortsatt tilstede.

Ok,takk for alle svarene.Så hba bør jeg se etter når jeg ska kjøpe et nytt skjermkort?
List opp alt av HW du har og gi oss en prisklasse, det tror jeg er det enkleste.
Lenke til kommentar
Selvfølgelig vil potensialet til selve kjernen være det samme, den endres jo ikke.

Det er ytelsen til kortet i seg selv som teller.

Om alt av spesifikasjoner utenom minnemengde er likt vil det være forskjeller, små muligens men fortsatt tilstede.

List opp alt av HW du har og gi oss en prisklasse, det tror jeg er det enkleste.

Se på frofilen min der står det.Prisklasse maks 2000.

Lenke til kommentar
Det store spørsmålet er vel: Hva skal det brukes til?

For i de krevende spillene så er 1gb ram og 3500+ for lite (hadde samme spec før).

jeg skal nok oppgradere rammen og.Jeg skal bruke kortet til spilling.Spiller for tiden Css BF2 Teamfortress 2.Hadde vært fin om PC-en min kunne drat Crisys litt bra og.

Lenke til kommentar
Det store spørsmålet er vel: Hva skal det brukes til?

For i de krevende spillene så er 1gb ram og 3500+ for lite (hadde samme spec før).

jeg skal nok oppgradere rammen og.Jeg skal bruke kortet til spilling.Spiller for tiden Css BF2 Teamfortress 2.Hadde vært fin om PC-en min kunne drat Crisys litt bra og.

Crysis på low skal du nok klare med den PC-en.

Nvidia Geforce 9600gt er min anbefaling.

Det spiller liten rolle hvilket "merke" du velger.

Lenke til kommentar

Motherboard Property Value

Manufacturer ASUSTeK Computer INC.

Model A8N32-SLI-Deluxe

Version Rev 1.xx

Serial Number MB-1234567890

Chipset Vendor Nvidia Corp

Chipset Model nForce4 Memory Controller

South Bridge nForce4 PCI to ISA Bridge

SMBus Nvidia Corp nForce4 SMBus @0600h

SMBus Nvidia Corp nForce4 SMBus @B000h

CPU AMD Athlon 64 3500+

Cpu Socket Socket 939 [sOCKET 939]

Processor Upgrade

Max CPU Speed 2200 MHz

System Slots 6 PCI

OnBoard devices

Video (Enabled) To Be Filled By O.E.M.

Memory Summary

Location System board or motherboard

Maximum Capacity 8192 MBytes

Memory Slots 4

Error Correction None

Use System memory

Maximum Memory Module Size 4096 MBytes

Warning! Accuracy of DMI data cannot be guaranteed

Memory Property Value

Manufacturer ASUSTeK Computer INC.

Model A8N32-SLI-Deluxe

Version Rev 1.xx

Serial Number MB-1234567890

Chipset Vendor Nvidia Corp

Chipset Model nForce4 Memory Controller

South Bridge nForce4 PCI to ISA Bridge

SMBus Nvidia Corp nForce4 SMBus @0600h

SMBus Nvidia Corp nForce4 SMBus @B000h

CPU AMD Athlon 64 3500+

Cpu Socket Socket 939 [sOCKET 939]

Processor Upgrade

Max CPU Speed 2200 MHz

System Slots 6 PCI

OnBoard devices

Video (Enabled) To Be Filled By O.E.M.

Memory Summary

Location System board or motherboard

Maximum Capacity 8192 MBytes

Memory Slots 4

Error Correction None

Use System memory

Maximum Memory Module Size 4096 MBytes

Warning! Accuracy of DMI data cannot be guaranteed

Skjermkort Property Value

Display Adapter NVIDIA GeForce 7600 GS

Display Board GeForce

Video Processor GeForce 7600 GS

Video memory size 256 MBytes

Bus mode PCI Express

Bus transfer rate 16X

Adapter DAC Type Integrated RAMDAC

BIOS String Version 5.73.22.25.90

BIOS Date 06/16/06

Display Drivers nv4_disp.dll

Driver Version 6.14.11.6921

Driver Date 2007-12-05 00:41:00

Inf File Name oem18.inf

Inf Section nv4_NV3x

Name GeForce 7600 GS

Chip Type GeForce 7600 GS

DAC Type Integrated RAMDAC

Memory 256 MBytes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...