Gå til innhold

4 Gb vs 6 Gb RAM

lysbryter

Anbefalte innlegg

Inntil forholdsvis nylig kjørte jeg systemet på 2 Gb minne (2x1024), men har nå oppgradert til 4 Gb (2x2048). Minnebrikkene er av samme type (OCZ Gold XTC) og med timings på henholdsvis 5-5-5-12 og 5-5-5-18.

Jeg har ikke prøvd å smelle inn alle fire brikkene ennå. Vil det kunne skape noen potensielle konflikter eller eventuelle ulemper med alle fire moduler? Jeg trenger ikke nødvendigvis de ekstra 2 Gb med minne, men de gamle brikkene trenger jo heller ikke å ligge ubrukte.

Jeg vil naturligvis prøve å kjøre dem på 5-5-5-18 timings.

(Både OS og hardware støtter 64-bit)

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4GB er mye RAM, men du kan alltids prøve med 6GB og se om du får noe utav det.

Jeg tviler på du merker noe forskjell, rett og slett fordi 4GB er mer enn nok til å håndtere datastrømmen.

Det finnes grenser for hvor mange minneslukende programmer du kan ha gående på en gang, og samtidig ha glede/nytte av.

Heller ikke om du kjører bare ett tyngre program vil du merke veldig mye forskjell med 6GB vs 4GB. Tror jeg.

Konflikter/ulemper kan vel oppstå, men ikke verre enn at du da bare fjerner noen av brikkene. Eller evt sjekker hovedkort-manualen og løser problemet slik at du kan bruke alle brikkene.

Timingene kan du også prøve deg frem med. 5-5-5-18 er bare produsentens garanti. Du kan sikkert presse de lavere hvis du vil det.

Ikke mange som har så mye RAM (6GB), så du kan jo ta noen tester og gi en tilbakemelding på hva du syns? Påskens prøvekanin ;)

PS! Regner med at brikkene har samme hastighet også (MHz) - ellers vil som kjent hovedkortet kjøre på hastighet tilsvarende de tregeste.

Lenke til kommentar

Tror ikke det skader å ha 6 GB med 2 x 2 GB og 2 x 1 GB så lenge timings etc er nokså likt. Om ikke får du bare den dårligste hastigheten du putter inn.

Om du ikke driver med skikkelig minnekrevende arbeid så har du lite å hente med 6 GB RAM da.

Jeg har 8 GB på serveren min, men det er fordi jeg kjører VMware Server der, og trenger mye RAM.

Men som sagt, du kan jo like godt hive dem inn, så slipper de å ligge å samle støv, og får du bruk for mye ram en gang, så har du jo 6 GB på pcen....

Lenke til kommentar

Tror heller jeg hadde solgt de to ekstra om jeg var deg. 6gig RAM er totalt waste. Om jeg så skulle prøve mitt beste for å overgå 4gig RAM-bruk så hadde det bare vært snakk om en håndfull av applikasjoner som kunne klare dette - og samtlige av dem ville være industrielle verktøy (rendering verktøy, photoshop osv.), og selv da kun egentlig ved å holde unødvendig mye åpent samtidig.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det ble et kortvarig eksperiment. Jeg hadde problemer med å få modulen til å sitte skikkelig i slot 2, og kanskje var det det som forårsaket at Memtest frøs etter bare snaut fire minutter. Dessuten ble det veldig liten klaring mellom modulenes varmespredere, som følgelig også ble svært varme.

Nå er jeg tilbake på "bare" 4 Gb, og lar det nok bli med det.

Lenke til kommentar
Tror heller jeg hadde solgt de to ekstra om jeg var deg. 6gig RAM er totalt waste. Om jeg så skulle prøve mitt beste for å overgå 4gig RAM-bruk så hadde det bare vært snakk om en håndfull av applikasjoner som kunne klare dette - og samtlige av dem ville være industrielle verktøy (rendering verktøy, photoshop osv.), og selv da kun egentlig ved å holde unødvendig mye åpent samtidig.

-Stigma

Selge 2gb ram brukt i dag? Kor masse renkar du med å få for dei!

Da er det bedre å legge dei i skuffa og ta dei fram ved neste hardware prosjekt, så har du alt litt ram.

Eg var sjølv i den sitvasjonen som trådstarter var i.

hadde 2x1gb ram, kjøpte 2x2gb til, og smelte dei i berre for å testa om alt fungerte og bra, og sida har dei stått i.

Driver litt med køyringa av fleire virituelle pc'ar så litt ram kjem godt med!

Lenke til kommentar

Har selv testet 6gb med Ram, 2x2048 og 2x1024 med samme speccs - 4-4-4-12 2.1v. Og det funket utmerket, men med en side effekt, lavere Ram ytelse i Everest testene. Testet med 4x2048, og Ram ytelsen gikk betydelig opp igjen. Dette kan selvfølgelig være en bug på mitt hovedkort, men noe å tenke på for andre med maximus formula;)

Når det gjelder nytteverdien av mer enn 4gb, så er den absolutt tilstede, og siden Ram er så billig lot jeg alle 8GB bli stående i maskinen..... Men, med 6gb kan man oppleve redusert hastighet...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å utnytte mer enn 4GB men det kommer jo an på hva du gjør.

Jeg ligger normalt sett rundt 5-6GB med VMWare Workstation og bruker Windows Server 2008 som host.

Alt minne som ikke brukes til program/OS blir automatisk brukt til caching av filsystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...