Gå til innhold

Hvordan få best mulig gjenklang til vokal (VST, program og utstyr tips)

Muse

Anbefalte innlegg

Ja, som emne tittelen sier. Jeg holder på å synge inn litt musikk, og da vil jeg da selvfølgelig at det skal høres bra ut! Etter min oppfatning, så har gjenklang veldig mye å si. På ballader for eksempel tar ofte de i bruk veldig mye gjenklang. Slik at f eks konsonantene S og T kommer veldig godt frem.

Så har dere noen gode tips til å få god gjenklang? Bruker hovedsakelig Audacity, mens kanskje det er noen andre programmer? Kanskje slipper jeg det å heller skaffer meg noen VST? Jeg har prøvd den innebygde Gverb, Kjaerhus Classic Reverb og Anwida soft L1V. Fikk aldri slik jeg hadde ønsket, men kanskje dere har forslag til andre type instillinger i disse VST-ene?

Takker for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere har skikkelig sangmikrofon og sangteknikk? Det er vanskelig å spille inn musikk på pc-en uten skikkelig lydkort og mikrofon, og få det til å høres bra ut. Jeg har selv drevet mye med opptak av stemmer, og før var det bare groms, men nå(med det samme utstyret) låter det mye bedre, etter at jeg har fått sangundervisning på musikklinja. Tips nummer en kan altså være å jobbe med artikulasjon for å tydeliggjøre vokalen.

Om utstyr og kompetanse ikke er noe problem vil jeg egentlig bare anbefale å prøve ut Audacity enda mer, det har jo veldig mange fininnstillingsmuligheter. Du kan jo ta opp en skarp vokallyd og prøve deg litt fram på den til du finner noe du tror du liker, som du da prøver på en lengre strekning, over musikk osv. Audacity har jo også en hjemmeside der du kan laste ned og kjøpe nye lydbiblioteker og effektpaneler, har de ikke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

du ka nbruke reverb, eller delay på vokalen, for og få litt mer liv i den. S og T er noe du ikke vill ha, da kan du bruke en DeEsser...

bruk også pop-filter for og fjerne disse lydene..

hvis du ikke får til det du vill med Kjærhus Classic, så kan du ikke nok om det og burde lære deg mer om bruk av reverb og delay på vokal.

Lenke til kommentar

Ah, takker for raske svar.

Hippie-Erlend: Jeg har gått mange år på sangundervisning, kor og hatt andre sang-oppdrag. Vet ikke om sang-mikrofonen er så skikkelig... kjøpte den på Elkjøp. Kostet egentlig 700kr, men prutet ned til 100 lappen, uten noe problem (den hadde sannsynligvis vært der lenge). Den er Sony F-V620. Har også en Philips SBC MD695 liggende. Har også en lydkort da, Edirol UA-25(til 2000kr) som har fått grei kritikk. Men... eh, hva er artikulasjon? :S Det er egentlig også hvordan jeg burde innstille alle disse effektene for å få best mulig resultat som er problemet.

NIrD: Ok, skal prøve å lære meg litt mer der. Vet du om en god plass å få litt lærdom...? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

for det første burde du invistere i en sikelig mikk, hvis dette er noe du vill drive med.

helst en stormembran kondenser mikk..

internett er en fin plass å lære seg mye rart, søk på google så finner du mye...

Lenke til kommentar

Hehe, du skev ingenting om erfaringen din, vet ikke hvor mye slikt jeg vil ta for gitt.

Selv bruker jeg en Minidisc kondensator-mic til 1500 kroner, den funker ganske fett. Du kan jo sjekke ut mikrofoner med passende innganger på Musikkborsen.no, de har fete priser, og de har vel tilbud på noen mikrofoner nå der du kan få med billige filtre.

Lenke til kommentar

Nok en gang, takk for gode svar. :) Så altså så er egentlig kondensator-mic best for innspilling i audio (og da for en person)? Og dynamisk mest for live? Hvis det er situasjonen skal jeg veldig sannsynligvis kanskje få tak i en kondensator-mic. Minidisc har jeg hørt gode ting om, skal ikke se i bort fra alternativet ditt! ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

riktig, men du kan også bruke dynamisk i studio. men helst kondensator til vokal.

du har jo et lydkort med pre-amp (Edirol kortet)

så bare glemm det med minidisc.

kjøp deg en kondensator mikk til rundt 1000kr, plugg den inn i lydkortet, juster nivåene og ta opp ved hjelp av en DAW...

Lenke til kommentar

Mente ikke at du skulle ta opp med Minidisc, det er helt på jordet uten docking-stasjon, som koster 200000 på eBay eller noe. Men mikrofonen jeg har er egentlig laget til en Minidisc, så den har mini-jack-plug og passer derfor til mange pc-lydkort. Men NIrD kommer med mye bra, og det høres ut som om det treffer din situasjon bedre.

Lenke til kommentar

Uff, ble noen misforståelser her, ja. Ok, men da blir det mest sannsynligvis jeg bare å gå til innkjøp av en stormembram kondenser mikk + en pop filter. Takker nok en gang for gode svar, beundrer talmodigheten deres... :blush:

Lenke til kommentar

For de fleste av oss, som ikke har spesialbygget lokale tilgjengelig, er det som regel en fordel å få med så lite av romklangen som mulig. Har du muligheter til å velge lokale, så velg det "dødeste" rommet du har tilgjengelig, det vil si et rom med masse gardiner, stoppede møbler, bokhyller og andre lydfeller.

Kunstig romklang vil i de fleste tilfeller høres "penere" ut enn den naturlige klangen i et vanlig rom i norske hjem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

du kan også fikse det lett med to madrasser og sette dem på høykant mot et hjørne så du sperrer deg selv inne.. funker også fint fint...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...