Gå til innhold

Fockus lock? Hva og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Hei. Regner med å få mye dritt etter min tråd om proff vs amatør, men gjør alikevel et forsøk.

Har lest om dette, og mest om bruk av blitz. Det jeg lurer på. Hvorfor er det bra? Og hvordan gjøres det med SB600 nikon D80? og ikkje minst, hvorfor er det så bra?

Har det noe som helst med det jeg kan gjøre på displayer, når jeg seter AF-S (servo) og låser fokuset?

Som sagt, regner ikkje med noen gode svar, men har blitt overrasket før :--)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner liksom ikke helt hva du mener.

"Har lest om dette, og mest om bruk av blits. Det jeg lurer på. Hvorfor er det så bra?"

Hva da?

Tenker du på flash exposure lock så forutsetter dette at du bruker en blits.

En helt annen ting er om du setter fokus til servo, men dette har ikke noe med FEL å gjøre.

Og med servo er fokus i høyeste grad ikke låst.

Men du... dette kan sikkert en presse-/yrkesfotograf vettu. :devil:

Lenke til kommentar
Jeg skjønner liksom ikke helt hva du mener.

"Har lest om dette, og mest om bruk av blits. Det jeg lurer på. Hvorfor er det så bra?"

Hva da?

Tenker du på flash exposure lock så forutsetter dette at du bruker en blits.

En helt annen ting er om du setter fokus til servo, men dette har ikke noe med FEL å gjøre.

Og med servo er fokus i høyeste grad ikke låst.

Men du... dette kan sikkert en presse-/yrkesfotograf vettu. :devil:

Den siste settning måtte jo komme. Greit nok!

Når jeg bruker servo for fokus er i alle fall fokuset låst med mitt utstyr. Jeg må da trykke opp igjen knappen for å fokusere på nytt. Men om du gidd, så forklar gjerne hvorfor focus lock er bra til blitz bruk, og hvordan det gjøres.

Evtuelt andre, som også vil bruke denne tråden til et par slag, jeg skal tåle det

Lenke til kommentar

Du ba om den siste ja ;)

Flash exposure lock bruker du for å få en valgt del av et bilde riktig eksponert.

Du fokuserer på motivet. Trykk FEL knappen for å sende en preflash. Kameraet husker

hvilken styrke det brukte og du kan rekomponere scenen og ta bildet med blitsen

riktig eksponert for motivet.

Lenke til kommentar
Du ba om den siste ja ;)

Flash exposure lock bruker du for å få en valgt del av et bilde riktig eksponert.

Du fokuserer på motivet. Trykk FEL knappen for å sende en preflash. Kameraet husker

hvilken styrke det brukte og du kan rekomponere scenen og ta bildet med blitsen

riktig eksponert for motivet.

takk. takk, og takk. Dette skal testes ut. Jeg tipper jeg er 5% fra mål til å lære å bruke blitz. Fra dag 1 så jeg på blitz som et monster man ikkje måtte overbruke, men har i alle fall lært at den kan være din beste venn, om den brukes med omhu.

Lenke til kommentar
Jeg tipper jeg er 5% fra mål til å lære å bruke blitz.

Nemmen så flott da!

Denne uttalelsen din føyer seg fint inn i rekken av dine mange andre skarpe observasjoner om egen fortreffelighet og andres elendighet som du kom med i den banebrytende tråden din om proffer vs amatører:

"Jeg gjør ikkje dette for penger, jeg har godt med penger, og god jobb ved siden av"

"Mange av mine bilder brukes av de jeg tar bildene selv." (Hæh?)

"Jeg ler hele veien når fotografer er uenig i det jeg tar opp"

"Men bryr jeg meg? Jeg skal fortsette å ta opp ting, lage aktivitet som ingen andre her på forumet"

"Lyset som treffer helt feil bra, elendig fokus, dårlig kick og stemmning i bilde. ALT !!!" (Hææh?)

"sport og konsert derimot er jeg ikkje redd for å finne frem bilder, jeg mer enn gjerne går til krig mot godt lønnete slaurpakk(les dårlige avis fotografer)"

"Jeg har store planer, og fugle bilder som er drittkjedelig inngår ikkje der. Jeg skal jobbe med sterke bilder, som gjør noe med folk som ser dem"

"Siden enkelte liker å sammenligne dem mot mine bilder, så gjør gjerne det. Jeg står rakt i ryggen også her"

"Jeg har jo ikkje holdt det gående i 1 år enno. Men er ikkje redd for å sette andre til veggs for den del"

"ydmykhet kan dere ha for dere selv. Det kommer man ingen vei med"

"Jeg er ikkje redd for å legge hele hode på blokken"

"Jeg skal fortsette å poste bilder fra de godt betalte fotografene som gjør slett arbeid. STOL PÅ DET!"

"Dere som liker gå gjennom sidene mine kan glede seg, skal rydde kraftig opp, og lage noen porteføljer"

"eg tok mange under en kam, mest for å fremheve amatør fotografene, og ikkje meg selv spessielt"

"Jeg gleder meg til å bli kjendis"

"Jeg har haugevis med bilder å legge ut, og de kommer snart"

Jeg vet ikke om det er så mange som gleder seg til å høre mer fra deg.

Ha det.

Lenke til kommentar

Hva med å slappe av litt folkens? Det må jo være lov å drite seg ut.

Jeg tror trådstarter blander sammen begreper her. De fleste speilreflekser har tre låser:

- Eksponeringslås (AE-lock)

- Fokuslås (AF-lock)

- Blitsstyrkelås (FV-lock)

FV-lock er fint for å ungå preflash i det kritiske øyeblikket (hurtigere utløser, ungår at subjektet blunker)

AE-lock låser lysmåleren.

AF-lock låser autofokusen.

Alle har sin nyttige funksjon, men jeg må dessverre løpe...

Lenke til kommentar
#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

#2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.

;)

En unødvendig post fjernet.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Vi bør nok legge aksjedudens brølere bak oss nå, slik at han får lov til å lære seg noe til slutt. Han har åpenbart behov for det. Jeg synes forøvrig han har fått gode nok oppklaringer til at han med hjelp av bruksanvisningen burde finne ut resten selv. RTFM vet du ;)

Lenke til kommentar
Vi bør nok legge aksjedudens brølere bak oss nå, slik at han får lov til å lære seg noe til slutt. Han har åpenbart behov for det. Jeg synes forøvrig han har fått gode nok oppklaringer til at han med hjelp av bruksanvisningen burde finne ut resten selv. RTFM vet du ;)

Takk du. Men jeg ser ingen annen vei enn at jeg skifter nick til store pupper_18. da hadde jeg nok fått noen helt andre svar her, og for å ikkje snakke om foto.no. Har aldri opplevd makken. Riktignok har jeg postet bilder som provoserer, eller i alle fall gjør forsøk på det, men det får jaggu være grenser. Jeg starter alle tråder med å forklare hva jeg mener, og 5-8 presterer å åpne munnen i en tråd, uten å nevne det jeg spør eller snakker om. Slik oppførsel bør står øverst på et forum FAQ, og ikkje om man har en litt frisk tone, for er bare et krydder.

Takk til nest siste mann for gode svar. Har lært litt av dette, og takker igjen for info!

Lenke til kommentar
#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

#2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.

;)

En unødvendig post fjernet.

hva med å slette resten av det som ikkje har med topic å gjøre? Ja, jeg vet det blir tynt her da, men so be it!

Lenke til kommentar
hva med å slette resten av det som ikkje har med topic å gjøre? Ja, jeg vet det blir tynt her da, men so be it!
Ingen av oss her på forumet kjenner deg personlig. Du er kanskje en kjekk og grei gutt, med en smule ungdommelig "attitude".

Men når du i starten av tråden sier: "Evtuelt andre, som også vil bruke denne tråden til et par slag, jeg skal tåle det" og ellers har uttalt at du ikke er redd for å legge hodet på blokken, ydmykhet kommer man ingen vei med, og at du skal lage aktivitet som ingen andre her på forumet, - ja da lurer jeg på hvorfor du vil ha slettet innlegg der du har oppnådd alle disse målene!?

Men jeg er enig med PMnormal, vi er voksne godmodige folk her inne, du er tilgitt :)

Men oppfør deg fra nå av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...