Gå til innhold

La Dave Hill være i fred!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er de store også :)

http://darckr.com/[email protected]_filter=1&

Endrer ned til medium igjen i løpet av kvelden da det egentlig kun er Dave Hill bildet dette skulle handle om :)

Det kan sees stort her:

http://farm3.static.flickr.com/2417/238819...3fb0e5031_b.jpg

og enda større her:

http://farm3.static.flickr.com/2417/238819...acd5143d5_o.jpg

Så er vi plutselig back ON topic igjen :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

hei. jeg har et spørsmål. mulig det er dumt PM, men jeg kjører på.

Hvordan kan jeg være sikker på at bilde jeg tar med kamera, kan gjøres om til dave hill. Jeg har testet mange bilder, og det er sikkert ikkje mer enn 10-15% som kan brukes med denne effekten.

Hva gjør jeg for å være sikker?

Lenke til kommentar

Nå skal det jo sies at til tross for Dave Hill effekt, Dragan osv...så må man også ta bildet. Uten et bra bilde, og bra forarbeid på den måten, får man ikke et bra resultat uansett. Så å kalle forskjellige effekter som "lett" osv er jo ikke helt korrekt. Bildet skal ta's, motivet skal være bra osv osv.. Så det er ikke BARE å trykke på en knapp :whistle:

Lenke til kommentar
Det har du selvfølgelig helt rett i. Det krever i tillegg mye mer planlegging, for et slik bilde faller fort gjennom på ideplanet. Det blir altfor ofte form uten substans.

men ka du si litt om kordan eg bør tenkte for å ta et bilde til dette bruket? Ka må man passe på? Jeg ser veldig raskt ka som duger i Lightroom, men kordan eg nærmest kan være garantert å ta et slik bilde, og få effekten til å sitte, det aner eg ikkje.

ka er nøkkelen?

Lenke til kommentar

Jeg hadde en prat med riktig om det forleden dag, og det viktigste er nok et nesten arrangert perfekt miljø/setting, og total dybdeskarphet. Genren stiller altså mye større krav til detaljene enn det dere er vant med, for her kan dere ikke skjule noe i smal DOF.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en prat med riktig om det forleden dag, og det viktigste er nok et nesten arrangert perfekt miljø/setting, og total dybdeskarphet. Genren stiller altså mye større krav til detaljene enn det dere er vant med, for her kan dere ikke skjule noe i smal DOF.

så da bør eg bruke blender? F8 F11?

Eg har fått konsertbilder bra til, men F2,8, men langt fra alle. Noen bilder blir kritt hvit

Lenke til kommentar

Glem konsertbilder. Jeg skrev at det trengs et nesten arrangert perfekt miljø. Du må nok oppgradere selvkritikken et par hundre prosent før du er klar for dette. Det er så mye mer krevende enn det der. Tilfeldigheter har ingenting i denne genren å gjøre.

Lenke til kommentar
Glem konsertbilder. Jeg skrev at det trengs et nesten arrangert perfekt miljø. Du må nok oppgradere selvkritikken et par hundre prosent før du er klar for dette. Det er så mye mer krevende enn det der. Tilfeldigheter har ingenting i denne genren å gjøre.

jaha. jeg brukte iallefall dave hill effekten på et av portretten, som du også kommenteret på. Så at alt må planlegges så nøye, er jeg jaggu ikkje sikker på. Hvordan ville di isåfall satt opp lys osv?

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg lite om slike bilder, fordi de faller så kolossalt gjennom i forhold til originalene. Jeg har ikke sett noe som rekker Dave Hill og Andrzej Dragan til tåballene engang. Jeg så en gang en på fotodotten som hadde laget et Dragan-bilde i et fabrikkmiljø. Et smelteverk, eller noe slik. Det er et av de få virkelig vellykkede eksemplene på genren med feil signatur. Skal dere leke med slikt så synes jeg dere skal være mye mer bevisst. Et slik bilde tas fra starten, ikke i etterbehandlingen.

Lenke til kommentar
Jeg bryr meg lite om slike bilder, fordi de faller så kolossalt gjennom i forhold til originalene. Jeg har ikke sett noe som rekker Dave Hill og Andrzej Dragan til tåballene engang. Jeg så en gang en på fotodotten som hadde laget et Dragan-bilde i et fabrikkmiljø. Et smelteverk, eller noe slik. Det er et av de få virkelig vellykkede eksemplene på genren med feil signatur. Skal dere leke med slikt så synes jeg dere skal være mye mer bevisst. Et slik bilde tas fra starten, ikke i etterbehandlingen.

godt mulig det. men jeg har iallefall sett mange eks på flick som er svært svært bra. Endel er i mine øyner veldig gode kopier, eller forsøk på effekten.

Lenke til kommentar

Veldig mye arbeid. Det er ikke alle som er like strenge med seg selv som meg, når de skal arbeide opp mot sine forbilder skjønner jeg. Man skal enkelt og greit ikke velge en så perfeksjonistisk stil hvis man ikke er moden nok teknisk og kunstnerisk. Jeg våger meg aldri på de virkelig monumentale landskapene på fullt alvor, siden jeg ikke har det tekniske utstyret til det. Da må jeg rane kamerabagen til Amund.

Jeg holder meg til det jeg evner og kan etterhvert. Dere får gjøre hva dere vil, men det er ikke uten grunn at jeg sjelden kommenterer slike bilder. Jeg synes enkelt og greit det blir litt for stor avstand mellom forbilde og disippel. Greit som en lek, men mener man det seriøst så må man gå hele linjen ut.

Piano%20tuner%20by%20Andrzej%20Dragan©.jpg

Dette bildet av Dragan fra 2004 tror jeg er tatt med hans G3, som han brukte til mange av sine mest kjente bilder. Det forteller oss noe om hvilken del av bildeprosessen som er viktigst, arrangeringen og lyssettingen. Utover etterbehandlingen, selvsagt.

I lys av en tidligere diskusjon lurer jeg på om denne typen posting er lovlig når jeg skriver at det er av Dragan, eller bør jeg heller linke til siden?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...