Fritz0r Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Nissan's Silvia linje med biler, har vert omkring oss siden CSP311 ble vist frem i Tokyo Motor Show september 1964, en håndbygd coupe, basert på Fairlady convertible. Men i 1984, kom Nissan med en ny Silvia, nemmelig S12, som ble produsert både som coupe og hatchback utgave (eller Liftback som enkelte kaller den). Og frem til sine siste dager i 1988, ble denne bilen en prøvekanin for flere av Nissans nyskapninger av ideer. Noen av sakene de testet ut var regn sensor på viskerne, digitale stemme kommandoer, Heads Up Ddisplay i vinduet, eksternt montert radiator, 8 forskjellige motorer og 3 forskjellige oppsett av drivkraft, solid bak aksel [H190], uavhengig bakaksel uten slip differensial [R180], og uavhengig bakaksel, både med og uten slip differensial [R200]. Denne bilen gikk under mange navn, feks i Nord Amerika, var dette 200SX, Europa ble den hetende Silvia, samme som i Japan, mens Australia kalte denne for Gazelle. Bilen kom som sakt i både coupe og hatchback utgave, men Europa fikk denne bare som hatchback utgave. De forskjellige motorene brukt i forskjellige land, varierte også tiltider på hvilken versjon av bilen en kjøpte. USA: Coupe = CA20E, Hatchback = CA20E og CA18ET, i 1987, ble CA18ET byttet ut mot VG30E og model betegnelsen ble SE, med 160 og 165 hester fra 1988, da nye W serie motorer ble introdusert med "floating piston wrist pins", flytende stempel ankler pinner [trenger vel en bedre forklaring om noen har]. Europa hadde CA18ET som primær motor, men noen regioner fikk FJ20E. Japan: Silvia RS og RS-X hadde FJ20E i RS mens RS-X fikk FJ20ET [Enkelte hevder at denne motoren er hva SR serien av motorer stammer fra]. Fra 1987 ble FJ serien av motorer byttet ut mot CA18DET. Australia: Nissan Gazelle fikk en CA20E, med oppgradering til elektronisk tenning i 1986. Nissan Silvia Turbo Super Silhouette - Gruppe 5 racer I Japan, og race verden generelt, er denne bilen mest berømt for sine seiere på banen, og ikke minst for designet race bilen fikk, aerodynamisk testing var helt ukjent på denne tiden, men det ble alikevel ett ganske rått design på den, og bilen var ganske ubeseiret frem til Nissan Bluebird, Nissan Skyline og BMW M1 kom på banen. Motor: Z18T - 500 hester ved 8000rpm Nissan Silvia S12/200SX Nissan Silvia Turbo Super Silhouette - Gruppe 5 racer Se filmen hos Youtube Bilder er funnet på Google pictures Mere detaljert info om motorene finnes på Wikipedia siden: http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Silvia Om noen har en bra side som viser S12's racing historie, så link gjerne med den. Endret 21. mars 2008 av Fritz0r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå