Xtra Skrevet 21. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Hei hei, jeg tenkte å kjøpe meg nytt headset da jeg tenker på å kjøpe meg en ny MP3-spiller nå snart. Kriterier: -Mellom 800-1500, men helst ikke så altfor mye over 1000 lappen. -Komfortable over lengre tid (3-4 timer om gangen skal ikke være noe problem) -Skal ikke trenge en hodetelefonforsterker, de skal da brukes primært til MP3-spilleren. -Ikke være enorme/tunge ørekløkker, men nogenlunde portable -Helst tilgjengelig i butikk, slik at jeg kan "prøvelytte" de før jeg eventuelt kjøper noe. MP3-spilleren blir enten Microsoft Zune 80GB (2. gen) eller iPod 80GB Classic, alt ettersom hvordan tilgangen på førstnevnte er her til lands. Det sier seg selv at jeg da er ute etter et headsett med god lyd, men det skal også kunne drives fint av nevnte spillere, være komfortabel og helst, men dette er ikke et must, være "isolerende". De trenger altså ikke å være virkelig lukkede, men de bør helst kunne "sperre ute" litt lyd. Jeg er åpen for ideén om plugger, da det tydeligvis finnes kvalitetsalternativer der og, men de må være tilgjengelig i butikk, da jeg vil "teste" lyd og komfort. (bor i Bergen) En siste ting, la oss si at jeg kjøper et kvalitetsheadset som drives bra nok av mp3-spilleren, kommer jeg til å høre forskjell på for eksempel FLAC og MP3 som er kodet i 320kbs, eller må en ha virkelig high-end utstyr for å få noe utbytte av dette? Hvis det er av interesse for valget av headset, så hører jeg mye på trance, classic rock, pop og et begrenset utvalg av metal. Endret 21. mars 2008 av Xtra Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 21. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 De som tror det er noe poeng med 320kbps mp3 er de samme folkene som for ikke lenge siden fant ut at kleshengere ga best lyd i en blindtest. 320kbps er ikke kvalitet, det bare betyr at vedkommende som rippet cden er idiot. 192kbps VBR tilsvarer 320kbps CBR, fordi v2 VBR (som er gj snitt 192 kbps) ikke sløser unødvendig plass slik CBR gjør. FLAC er det ingen av de to spilelrne som takler, og om de så hadde gjort det så er lossless formater kun nødvendig om du er veldig hi end, ellers går det bare på placeboeffekt. Når det kommer til hodetelefoner til de der, så er det ingen av de spillerne der som har spesielt god lyd. Zune har ikek engang equalizer, men har nå bedre flat lyd enn ipoden. Du har forøvrig valgt deg et merkelig prisintervall i forhold til hva du trenger, da små bærbare hodetelefoner vanligvis stopper rundt 6-700 og blir tatt over av digre klokker. Du kan google ATH-ES7, de kan være noe for deg. Ellers har du HD25 fra sennheiser Lenke til kommentar
sinus' Skrevet 21. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Jeg likte godt mine gamle Sony MDR-V6. Og hadde fortsatt brukt de om de ikke hadde blitt stjålet Eneste upraktiske med de er en litt lang ledning, men der er halvveis sammenleggbare, og ikke av de aller største. Etter min mening har de god lyd, og ganske korrekt gjengivelse. Kan være en fordel med en DAP med EQ hvis du er ut etter ekstra bass for musikken De passet meg også utmerket, og kunne lett sitte med de i 5-6 timer på tur uten problemer. ATH-ES7 er også et veldig godt valg. Hadde valgt de fremfor HD25:) Endret 21. mars 2008 av sinus' Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) De som tror det er noe poeng med 320kbps mp3 er de samme folkene som for ikke lenge siden fant ut at kleshengere ga best lyd i en blindtest. 320kbps er ikke kvalitet, det bare betyr at vedkommende som rippet cden er idiot. 192kbps VBR tilsvarer 320kbps CBR, fordi v2 VBR (som er gj snitt 192 kbps) ikke sløser unødvendig plass slik CBR gjør. FLAC er det ingen av de to spilelrne som takler, og om de så hadde gjort det så er lossless formater kun nødvendig om du er veldig hi end, ellers går det bare på placeboeffekt. Når det kommer til hodetelefoner til de der, så er det ingen av de spillerne der som har spesielt god lyd. Zune har ikek engang equalizer, men har nå bedre flat lyd enn ipoden. Du har forøvrig valgt deg et merkelig prisintervall i forhold til hva du trenger, da små bærbare hodetelefoner vanligvis stopper rundt 6-700 og blir tatt over av digre klokker. Du kan google ATH-ES7, de kan være noe for deg. Ellers har du HD25 fra sennheiser Interessant det med koding og slikt. Zune støtter forresten WMA Lossless, mens Apple støtter sin egen variant Apple lossless. (så da er det uaktuelt med lossless uansett) Skal sies at jeg trenger en del plass, da jeg har en del musikk, så derfor blir iRiver (som er best av mp3-spillerne på lyd, slik jeg forstå det) uaktuell. Var heller nysgjerrig på hvor god kvalitet kunne bli ved å kodes i lossless. ATH-ES7 og Sennheiser HD25 ser begge ut til å passe til mitt behov, nå er det vel egentlig bare å lese tester på nett og se etter om jeg kan finne de i butikk her i byen, da jeg virkelig har lyst til å teste de på før jeg kjøper. Endret 21. mars 2008 av Xtra Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 21. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 Er kun appl estore jeg har sett som selger ES7 i norge... Forøvrig er det mange år siden iriver var best på lyd, nå om dagen er de mer et "meh-selskap" som tasser i et hjørne for seg selv uten egentlig å komme noen særlig vei. Sony, cowon, meizu etc er de som er best på lyd, men forskjellen har blitt mindre de siste årene, og ingen av dem har harddiskspiller. Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 21. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 ES7 og HD25 er begge spennede hodetelefoner, men isolasjonen i HD25 er veldig mye bedre, og lyden føles riktigere (litt "boomy" bass i ES7 synes jeg). Hvis du vurderer ES7 hadde jeg selv spart opp til et par ESW9, en god del bedre lyd, og egentlig penere og mer engasjerende lyd enn HD25... men da kommer du jo kjapt opp i et par tusen kroner med moms og frakt. Når det gjelder formater, så mener jeg selv at jeg, med godt utstyr, hører forskjell på lossy komprimert (typsik 320kbps) og tapsfri komprimert (Apple lossless) lyd, men man skal jo ikke undervurdere placebo da. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Er kun appl estore jeg har sett som selger ES7 i norge... Forøvrig er det mange år siden iriver var best på lyd, nå om dagen er de mer et "meh-selskap" som tasser i et hjørne for seg selv uten egentlig å komme noen særlig vei. Sony, cowon, meizu etc er de som er best på lyd, men forskjellen har blitt mindre de siste årene, og ingen av dem har harddiskspiller. OK, da tar jeg turen innom Apple Store og sjekker ut ES7 (du mente de fysiske butikkene, right?) ES7 og HD25 er begge spennede hodetelefoner, men isolasjonen i HD25 er veldig mye bedre, og lyden føles riktigere (litt "boomy" bass i ES7 synes jeg). Hvis du vurderer ES7 hadde jeg selv spart opp til et par ESW9, en god del bedre lyd, og egentlig penere og mer engasjerende lyd enn HD25... men da kommer du jo kjapt opp i et par tusen kroner med moms og frakt. Noen anelse hvor jeg kan få testet HD25 i Norge? (Bergen) ESW9 så virkelig litt "spesielle" ut, med tanke på at de har en finish i tre istedetfor plastikk/metall. Jeg tror den blir litt for dyr for min del. (kunne få den for 1500 fra USA, men hvis en legger på mva så blir det plutselig en hel del mer) Får jeg anledning til å teste ESW9 og finner ut at den er overlegen ES7 så vil jeg nok kjøpe den, men som sagt, jeg vil helst ha muligheten til å prøve de på. (både for komfort og for hvordan lyden er) Takk for feedback, uansett (begge to) Endret 21. mars 2008 av Xtra Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 21. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 Er kun appl estore jeg har sett som selger ES7 i norge... Forøvrig er det mange år siden iriver var best på lyd, nå om dagen er de mer et "meh-selskap" som tasser i et hjørne for seg selv uten egentlig å komme noen særlig vei. Sony, cowon, meizu etc er de som er best på lyd, men forskjellen har blitt mindre de siste årene, og ingen av dem har harddiskspiller. OK, da tar jeg turen innom Apple Store og sjekker ut ES7 (du mente de fysiske butikkene, right?) ES7 og HD25 er begge spennede hodetelefoner, men isolasjonen i HD25 er veldig mye bedre, og lyden føles riktigere (litt "boomy" bass i ES7 synes jeg). Hvis du vurderer ES7 hadde jeg selv spart opp til et par ESW9, en god del bedre lyd, og egentlig penere og mer engasjerende lyd enn HD25... men da kommer du jo kjapt opp i et par tusen kroner med moms og frakt. Noen anelse hvor jeg kan få testet HD25 i Norge? (Bergen) ESW9 så virkelig litt "spesielle" ut, med tanke på at de har en finish i tre istedetfor plastikk/metall. Jeg tror den blir litt for dyr for min del. (kunne få den for 1500 fra USA, men hvis en legger på mva så blir det plutselig en hel del mer) Får jeg anledning til å teste ESW9 og finner ut at den er overlegen ES7 så vil jeg nok kjøpe den, men som sagt, jeg vil helst ha muligheten til å prøve de på. (både for komfort og for hvordan lyden er) Takk for feedback, uansett (begge to) nei mente online store... har ikke peiling på fysiske butikker Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 Hvis jeg finner ut at de ikke er komfortable eller hvis lyden ikke er helt slik jeg hadde trodd, kan jeg da bruke angreretten/fristen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 21. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 Hvis jeg finner ut at de ikke er komfortable eller hvis lyden ikke er helt slik jeg hadde trodd, kan jeg da bruke angreretten/fristen? teknisk sett ja, du må dekke porto selv da. forutsatt at apple ølger de reglene, de er ikke akkruat kjent for å følge loven Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Hvis jeg finner ut at de ikke er komfortable eller hvis lyden ikke er helt slik jeg hadde trodd, kan jeg da bruke angreretten/fristen? teknisk sett ja, du må dekke porto selv da. forutsatt at apple ølger de reglene, de er ikke akkruat kjent for å følge loven Hvis jeg kjøper fra Apple og de ikke vedkjenner seg norsk lov sender jeg forbrukerombudet på dem. Endret 21. mars 2008 av Xtra Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 21. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 Hvis jeg finner ut at de ikke er komfortable eller hvis lyden ikke er helt slik jeg hadde trodd, kan jeg da bruke angreretten/fristen? teknisk sett ja, du må dekke porto selv da. forutsatt at apple ølger de reglene, de er ikke akkruat kjent for å følge loven Hvis jeg kjøper fra Apple og de ikke vedkjenner seg norsk lov sender jeg forbrukerombudet på dem. tror jeg de driter lang marsj. i. de har jo vært i kamp mot dem i et halvt år nå om itunes Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 21. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 Jeg har ikke sett noen steder i Norge som har noen av de Audio Technica hodetelefonene utstilt. Dersom du finner en større lyd/musikkutstyr-butikk, gjerne en som også selger utstyr til innspilling, tv osv. så er det en sjanse for at de fører HD25. Lenke til kommentar
sinus' Skrevet 21. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 Jeg har heller aldri sett Audio Technica her i Trondheim, men de kommer jo varmt anbefalt. Men igjen må jeg si at selv var jeg veldig godt fornøyd med Sony sine studio-telefoner, og de hadde de hvertfall på tre45 her før i tiden. Har ikke sett de her på en stund, men det burde være mulig å komme over dem. Selv er jeg ikke den største fan av HD25, men det har bare med at hodebøylen ikke passer så godt til meg Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Leser på anmeldelser om HD-25 at den er nokså "avslørende", hva vil dette egentlig si for lytteopplevelsen? (og for medium kvalitets mp3 fra en god kilde) Endret 22. mars 2008 av Xtra Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 22. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2008 Det man mener med avslørende lyd er jo at lyden er naturtro og detaljert, og dermed avslører eventuelle svakheter i opptaket eller hardwaren ellers. Jeg oppfatter ikke HD25 som så veldig avslørende, men det kommer kanskje litt av at jeg har andre hodetelefoner som er mer detaljerte... Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mars 2008 Det man mener med avslørende lyd er jo at lyden er naturtro og detaljert, og dermed avslører eventuelle svakheter i opptaket eller hardwaren ellers. Jeg oppfatter ikke HD25 som så veldig avslørende, men det kommer kanskje litt av at jeg har andre hodetelefoner som er mer detaljerte... Fant en Irsk leverandør av headset som solgte både ES7 og ESW9, men jeg tror sistnevnte blir for dyr for min del, da jeg må nesten regne med å måtte betale mva og frakt. (selvsagt) I denne brukeranmeldelsen av ESW9 skriver han under cons, blant annet at "Might not 'byte' for rock music" (Added 6th Dec 2007). Noen av dere som har lyttet til dette headsettet og vet om det ikke er så bra med rock? (classic og alternative) Må nesten ha et headsett som også slår til på rock Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 22. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2008 Jeg er forsåvidt enig i det, særlig tung rock er ikke det ESW9 er best til, til det synes jeg faktisk ES7 er bedre. Til prog derimot synes jeg ESW9 er bedre. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Jeg er forsåvidt enig i det, særlig tung rock er ikke det ESW9 er best til, til det synes jeg faktisk ES7 er bedre. Til prog derimot synes jeg ESW9 er bedre. Vel, er nok en god miks av hard rock, classic rock og alternative. Da tror jeg jeg går for ES7, så da var det bare å vente på at Zune skal komme inn på lageret til it24.no, så er det i boks. (jeg har ikke bestilt ennå, men gjør det snart) Endret 22. mars 2008 av Xtra Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 31. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 31. mars 2008 Kjøp deg Numark PHX =) Jeg kjøpte det for en stund siden, betalte 995kr på hifi klubben.. Det er komfertabelt, det kan brettes sammen, er behagelig å ha på, det følger med 2 sett med øreputer.. et i skinn og et i velour(eller hvordan det skrives).. det følger med 3 forskjellige kabler, 2 rette(lang og kort) og en spiral.. jeg anbefaler det! Fungerer utmerket med min iPod =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå