TTomas Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Fikk tatt noen bilder i vinterferien. Fint hvis noen kunne kommentert disse Prøvde å styrke blåfargen på himmeln og samtidig få snøen litt hvitere for å få det til å se livligere ut. Et annet bilde av samme motiv. Litt norsk landskap Endret 21. mars 2008 av Tomas09 Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Jeg syns forsåvidt at utsnittet på bilde 1 er ok. dessverre er snøen fullstendig utbrent i store deler av bildet, og det er dermed ingen detaljer der. Siden det ikke er noe annet ett nettopp snøen som kan gi dette bilde noe innhold så ødelegger det bildet for min del. Nr2 er mye det samme som nr1, men likte 1 bedre. 3 Fungerer rett og slett ikke. Forgrunnen er helt sort så og si, det er ikke noe spennende i landskapet, og lyset skiller seg dessverre ikke ut på noen måte på bildet. Midtstillt sol fungerer ikke i komposisjonen her, spør du meg. Du har brukt "rule of thirds" på land/himmel, i og forseg greit nok. Men himmelen har egentlig ikke så mye å bidra med her. Mye monotont og kjedelig dessverre. 4. Jeg liker dette utsnittet bedre enn nr 3. Men det er fremdeles ett bilde som ikke gir meg noe særlig. Igjen er dette pga lite farger/monotont. Og det er ikke noe spes å feste blikket på i bildet. Her har du ikke brukt "rule of thirds" og har en midtstilt horisont, og det er vel egentlig greit nok da jeg ikke kan se at det er noe vits i å ta med mer himmel, og heller ingen grunn til å ta med mer land. Tror nok et nd-grad filter kunne ha vært til hjelp på de 2 siste bildene her for å få en jevnere eksponering på jord/himmel og dermed hentet frem mer detaljer fra landet som kunne ha gitt mer dybde og mer å se på i bildet. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
TTomas Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Takk for kritikken. Hva er et nd-grad filter? Endret 21. mars 2008 av Tomas09 Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Det er et neutral density gradient filter. Neutral density filtre er filtre som 'demper' lyset (Slipper mindre lys gjennom) slik at man må/kan bruker lengre lukkertider. Med et gradient filter så går det fra ingen 'demping' til en grad av demping (kan kjøpes i forskjellige styrker). Poenget med et slikt filter ville å ha brukt den 'dempende' effekten på himmelen, slik at du kunne bruke lengre lukkertider og dermed få mer lys fra 'jord' delen av bildet. Du demper altså himmelen ned slik at du kan eksponere himmelen noenlunde likt med bakken, og får dermed mer detaljer og et mer interessant bilde (i mange tilfeller, av og til gjør det jo seg godt med siluetter også). Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
TTomas Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Har ikke noe særlig "proff" utstyr enda, på de to øverste bildene har jeg brukt Fujufilm Finpix S5600, og på de to nederste har jeg brukt Olympus Camedia C-5060. Tenkte å kjøpe meg et speilrefleks til høsten for å få litt flere muligheter. Men er fortsatt på amatørstadiet så de kameraene får holde til da Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Glimrende kameraer begge to, så det er ingenting å være flau over. Her på akam hadde vi i sin tid et medlem som kalte seg bjornkn, som brukte C5060 og C7070. Han ville aldri ta i et slr, og drev litt proff med arkitekturfoto. Optikken er så bra at det gjør opp for manglende størrelse på sensor i en del sammenhenger. Landskap som dette takler det fint. For all del, kjøp slr. La likevel ikke disse to kameraene forvitre i kjelleren. De er begge to eksempler på hvor gode kameraer med liten sensor kan bli. Lenke til kommentar
escoN Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Om du har digitalkamera blir det litt stress med Nd filter da. Kjøpte meg et ND kit i høst som besto av to harde og svarte glass og et gradient. Det funka dritbra! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) Om du har digitalkamera blir det litt stress med Nd filter da. Kjøpte meg et ND kit i høst som besto av to harde og svarte glass og et gradient. Det funka dritbra! No problemo. Disse er så avanserte at de har muligheter for filterbruk. C5060 var i sin tid regnet som semipro. Det trengs nok et adapter som man monterer på selve huset, men det skal være mulig. Endret 23. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå