etoel Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Noen her som bruker multiswitch til viftestyring? Via aquasuite kan man justere de 8 12v utgangene i 26 steg, enten manuelt eller via script og det høres jo unektelig elegant ut.. MEN... Jeg prøvde å koble på en vifte og da begynnte viftemotoren å lage en merkelig lyd... Jeg leste den tyske manualen og så det sto noe spesielt om disse utgangene og motor så jeg fikk en tysk venn til å oversette: - Bei Anschluss induktiver Lasten (z.B. Motoren) muss eine Freilaufdiode (Schottky) und ein 100 nF Kondensator am Verbraucher angeschlossen werden, um die Funktion des Multiswitch und anderer an das Netzteil angeschlossener Geräte nicht zu stören. Im Einzelfall können weitere Entstörmaßnahmen notwendig sein. If you connect inductive resistors like for example a motor, a Schottky-diode or a 100nF Condensator need to be used at the resistor to not interfere with the Multiswitch-functionality or other devices attached to the PSU. In some cases other interference-suppression (??? - not sure there, it means to even out spikes from the current) can be necessary. OK - det gikk fra helt gresk til bare vanlig gresk... Så - hvis du skal henge på noe med en motor (vifte f.eks?) må man sette på en Schottky diode og en 100 nF kondensator... ... En Schottky diode er en diode "with a low forward voltage drop and a very fast switching action." Kan noen beskrive litt mer hvorfor dette må brukes, hvor den skal sitte og hvor man får tak i slike...? Takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå