medlem-82104 Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Hei! Har fått ny linje nå (begynner å bli en stund siden) og dermed måtte jeg erstatte min trofaste Linksys med en THOMSON ST546. Siden vi har IP telefon så er det veldig kjekt med en egen telefonutgang fra thomson ruteren. Men da kommer problemet: Ruterens grensesnitt er helt latterlig, og jeg kan sitte å dra meg i håret. Portforwarding må gjøres på verdens mest krunglete måte! Men tilbake til saken. Nå har jeg oppsettet satt slik: Uttak går til thomson ruteren, og videre ut har jeg koblet linksysen og telefonen. (Thomson ruteren har ikke trådløst nettverk, så jeg bruker min linksys til dette.). Er det mulig å bytte ut thomson ruteren HELT med linksysen, og samtidig beholde telefonen? Linksysen har jo alt det jeg har bruk for, men jeg tenkte det kunne bli ett problem siden den ikke har egen telefonutgang? EDIT: Kom på at jeg har en splitter som fulgte med i pakka. Mulig jeg kan sette denne mellom uttaket og ruteren? Andak Endret 20. mars 2008 av Andak Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Splitter = kun for analog/IDSN, du skal ikke bruke den i det hele tatt (dog det er mulig å oppnå kontakt gjennom den likevel, men det vil ikke ha noen funksjon). IP-telefon = trenger kun en vanlig ethernet kontakt. Det er ingenting spesiellt med IP-telefon kontakten på ruteren din, bortsett fra at den porten sansytnligvis har litt prioritering av data slik at det er mindre sjanse for evt. hakking dersom du samtidig makser linjen din med annen datatrafikk. Dette er med forbehold om at du har en separat IP-telefon adapter da vel og merke, men det anntar jeg er tilfellet sidne så lengt jeg vet har ingen Speedtouch modeller noe innebygget system for IP-telefon. Jeg kunen svart deg er nøyaktig om du nevnte hvilken operatør du bruker for IP-telefonen. Så ja, du kan bytte ut Speedtouchen, men det er èn veldig viktig ting du må sjekke: Hvilken PPP-type du har på din oppkobling mot DSLAM (sentralen). Det benyttes PPPoA og PPPoE, og det kan være litt hips-som-haps hva du har sidne mange leverandører ofte har en miks begge i forskjellige sentraler. Speedtouchen takler begge deler, mens jeg er rimelig sikker på at alle Linksys rutere kun takler PPPoE. Hvis ruteren din ikke støtter PPP-typen som brukes vil den ikke kunne kontakte DSLAMen i sentralen og du vil ikke få kotnakt mot nettet. Om du er teknisk annlagt kan du finne ut hvilken type du bruker ved å se på detaljene i oppkoblingen på Speedtouchen for å se hva den faktisk bruker når du er på nett. Alternativet er å bare spørre din ISP, da de skal ha oversikten på det. Lykke til Endret 20. mars 2008 av Stigma Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Tusen takk for fint svar! Altså, da jeg fikk abonnementet fulgte det med splitter. Så tror du ikke den vil virke med splitteren? Jeg har PPPoE på min tilkobling, så jeg tror dette skal gå bra. Jeg kjører alt i fra Telenor (også IP-telefonen), og har en egen adapter for telefonen i tillegg. Ut i fra ruteren har jeg koblet adapteren som går til telefonen. Igjen, fyldig og flott innlegg Andak Lenke til kommentar
Qman321 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Splitteren skal stå FØR ruter/modem for å dele signalet dersom du har analog telefon. Forstår det slik at du ikke har det så da har du ikke bruk for den. Hva er årseken til at du måtte bytte ruter? Økt hastighet? Dersom hastigheten er over 6MB/s her du sansynligvis ADSL2+ Er Linksys en ren ruter eller rutermodem? Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Akkurat! Da har jeg ikke bruk for splitteren. Da jeg fikk nytt abonnement fikk jeg også ny ruter. Tenkte ikke noe særlig over dette, bare byttet, men ble sterkt misfornøyd med firmwaret. Det er vanlig ADSL på 4MB/s Linksysen er et rutermodem. Lenke til kommentar
Qman321 Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Akkurat! Da har jeg ikke bruk for splitteren.Da jeg fikk nytt abonnement fikk jeg også ny ruter. Tenkte ikke noe særlig over dette, bare byttet, men ble sterkt misfornøyd med firmwaret. Det er vanlig ADSL på 4MB/s Linksysen er et rutermodem. Ok Kjenner ikke til Linksysen, men det bør kunne gå ann å sette den opp så det fungerer. Det er muligens en "Alt i en boks" -et rutermodem med innbygd trådløst nett og ip telefonimodem. Går ut ifra at du klarer å logge deg inn på innstillingene til ruteren via internett explorer. Velg tilkobling PPPoE, legg inn brukernavn og passord så bør det fungere. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 *snip*Linksysen er et rutermodem. Hva heter linksysen? Var vel denne som var første linksysen som kom med modemfunksjon.. Linksys som var WAG300N Wireless-N ADSL Gateway modemfunksjon https://prisguiden.no/product.php?productId=63368 Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Jaja, klarer alt dette, men det er ikke DET som er spørsmålet! Spørsmålet er om jeg kan koble IP telefonen min rett inn i linksysen? Eller om jeg må ha et eget uttak? Lenke til kommentar
Qman321 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Jaja, klarer alt dette, men det er ikke DET som er spørsmålet! Spørsmålet er om jeg kan koble IP telefonen min rett inn i linksysen? Eller om jeg må ha et eget uttak? Dersom det er en ip-telefon skal det bare være å koble den rett til en LAN port på ruteren, på samme måte som et ip modem eller en pc. En ip telefon har allerede innebygd modem i motsetning til en analog telefon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå