Gå til innhold

Nytt X48-kort fra ASUS: P5E64 WS Evolution

Nator

Anbefalte innlegg

ASUS P5E64 WS Evolution er arvtakeren til P5E64 WS Pro, og har mange av de samme funksjonene, men i tillegg offisiell støtte for inntil 1800 MHz DDR3 (OC) .

i_445452-564x376.jpg

Her er noen detaljer:

- Intel® X48 chipset

- Extreme energy saving with new HE 95 power efficiency feature

- ASUS EPU (Energy Processing Unit)

- ASUS 3rd Generation 8-phase Power Design

- Support Intel next generation 45nm multi core CPU

- 4 x PCIe x 16 Graphic (dual PCIe 2.0 x 16)

- G.P. Diagnosis card bundled

Flere detaljer finnes hos ASUS.

ASUS skråler fælt om hvor strømeffektivt kortet skal være, med en oppgitt utnyttingsgrad på 90-95%:

ASUS HE 95

With the whole new power design - HE 95, this motherboard is anle to achieve 95%+ power efficiency in light loading mode and 90%+ in full/heavy loading mode. No software or driver required, the hardware-based HE 95 automatically saves power for users.

ASUS EPU Enables the Most Energy Efficient Motherboard in the World

The ASUS EPU utilizes innovative technology to digitally monitor and finetune the CPU power supply with improved VR responses in heavy or light loadings. Working together with AI Gear 3, it automatically provides power for higher performance or improves efficiency by 50% when the PC is running low intensity applications - helping you attain the best possible power efficiency and energy savings of up to 80.23% to help save the environment.

Genuine 8-Phase Power Design Excels at Power Efficiency

The ASUS 8-Phase Power Design provides highly efficient operation to generate less heat (at least 15°C (27°F)) than other conventional power solutions. It reduces input ripple current and output ripple voltage, which keeps CPU and power module from suffering the risk of high power stress. It has the advantages of quick transient response and stability, especially beneficial when CPU requires more current immediately under heavy loading or overclocking mode.

Mine tanker om kortet...

Jeg har forhåpninger om at dette kan bli et bra kort for overklokking pga kvaliteten på komponentene, og den ekstra PCIe-porten med X4 passer perfekt til en ekstra RAID-kontroller. Likte designet bedre enn MSI X48 Platinum, mest grunnet fargene men også kjøleløsningen, som virker mer effektiv skal vi tro produsenten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på jakt etter et tilsvarende kort men jeg blir nok å vente til DDR3 prisene går litt ned, trenger 8GB og det er ikke verdt pengene nå.

Ellers kan det trekkes frem at kortet støtter SASsaby som tydeligvis er en SAS kontroller fra ASUS.

Lenke til kommentar

Ja, spennende feature det. Neppe noe jeg vil investere i, men ekstrembrukere vil kanskje vurdere en SAS disk?

For øyeblikket koster det nesten 10 ganger så mye for DDR3 som DDR2-RAM, og derfor venter jeg også på at prisene skal synke. I tillegg kommer det sannsynligvis raskere timings på nye brikker i løpet av året.

Lenke til kommentar
Ja, spennende feature det. Neppe noe jeg vil investere i, men ekstrembrukere vil kanskje vurdere en SAS disk?

For øyeblikket koster det nesten 10 ganger så mye for DDR3 som DDR2-RAM, og derfor venter jeg også på at prisene skal synke. I tillegg kommer det sannsynligvis raskere timings på nye brikker i løpet av året.

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&a...mp;QSID=5833216

10 ganger så mye? Tror du overdriver litt :!:

Lenke til kommentar
ASUS skråler fælt om hvor strømeffektivt kortet skal være, med en oppgitt utnyttingsgrad på 90-95%:

Ja, det er jo inn i tiden å skråle om disse tingene, "Green Asus", og "up to 80.23% to help save the environment" høres jo flott ut.

Men hvordan er det egentlig med disse WS kortene, har de tradisjon på å vise bedre klokkeresultater i praksis enn sine mindre søsken?

Lenke til kommentar

Ja, det er jo inn i tiden å skråle om disse tingene, "Green Asus", og "up to 80.23% to help save the environment" høres jo flott ut.

Men hvordan er det egentlig med disse WS kortene, har de tradisjon på å vise bedre klokkeresultater i praksis enn sine mindre søsken?

P5E3 skal visstnok være en superklokker ihht gutta på XS.

Mitt P5E WS yter vel greit nok, har ikke prøvd så veldig mye men klarer da lett over 3.6 på en Q6600, både med 8 og 9 multiplier. Jeg sliter med å få 3.8 men det kan like godt være prosessoren som stopper meg.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg er ikke kjent for å overdrive. DDR3 har i hvertfall et stort premium for øyeblikket...

Etter å ha lest noen tester tror jeg at MSI X48 Platinum kan være et ganske greit alternativt kort til ASUS-kortene, ikke minst fordi det er mye billigere (ca 7-800 kr). Det har 4-phase PWM i stedet for 8-phase som på ASUS, men i følge tester (og MSI selv - skrytepavene), har disse 4-phase PWMene veldig høy kvalitet og leverer bedre resultater:

MSI has reached extreme high Overclock results with the MSI X48 Platinum of 669Mhz FSB! This because the MSI X48 series is equipped with the MSI GreenPower PWM Design (PWM: Pulse Width Modulation). Its advanced design consists out of a dual channel 4-phase PWM. Each channel is build up by 2 shielded chokes (to prevent power leakage) and a MOSFET base which brings the highest power efficiency. This original and revolutionary GreenPower design by MSI leads the motherboard’s power design in fewer phases to provide better power supply.

“This high clocked FSB on our X48 series equipped with MSI GreenPower PWM design proofs that a good 4 phase PWM design is far more effective than most 6, 8 or 12 phase PWM design.” said Eric van Beurden, product manager components. “In the future we will see more 4 Phase PWM designs which require a less powerful PSU because in this case, less is better.”

Kilde: DarkVision HW

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...