PMnormal Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Etter en fin middag tok min lille protesjé og undertegnede en tur i området rundt Gamle Bergen - Elsero - med kamera på skulderen. Dette motivet stakk slik ut at jeg nesten må dele det med dere. Det er faktisk en god del lekre lappetepper å finne i den enden av Bergen. Utstyret kjenner dere godt, så dere få sjekke exif hvis det er interessant. Jeg tror ikke det er så mye å lære av teknikken her. 23mm brennvidde, f/6,3 og 1/30s lukkertid. Iso 100. Spørsmål: Jeg forsøker jo ikke å skape en lys og happy stemning med min Decline of a Culture-filosofi, men lurer likevel på om ikke dette er litt for mørkt. Hva mener dere? Ikke glem å skrive hva dere mener om bildet. Det er det viktigste, og jeg ønsker overhodet ingen teknisk tråd. Derfor ønsker jeg ikke svar fra de som bare har en mening om mørkt vs mindre mørkt Edit: Dette er en ny versjon i forhold til den som de første innleggene refererer til. Jeg jobbet i aRGB, og glemte å konvertere til sRGB. Fargene ble altså helt feil, selv om det så helt fint ut. Det var bare ikke helt slik jeg så det for meg, og den gule varseltrekanten gir mer mening nå. Endret 20. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Dette var i min smak. Det er sagt om meg at jeg ikke tar bilde av herskapshuset, men rønna ved siden av. Så til det saklige. Jeg tror bildet ville fungert bedre om det ikke var fullt så mye tiltet som her. Ellers liker jeg mørkheten i bildet, men det har nok en del med meg selv som fotograf å gjøre. Jeg liker det. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Liker bildet, men uansett hva jeg gjør ser jeg bare den gule trekanten, har du den der bevist eller? Fine duse farger som står bra sammen, og passelig sliten dør. Edit: noe rart skjedde. Endret 20. mars 2008 av Patrol_33 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Sorry, men bildet er ute med helt feil farger. Jeg arbeidet i aRGB, og glemte å konvertere til sRGB. Kommer ny versjon snart. EDit: Den er bevisst, ja. Edit edit: nå er alt som det skal være, med riktig fargerom og gromme farger. En liten overraskelse? Edit edit edit: Jeg glemte jo å takke for oppmerksomheten i alt viraken rundt fargerom og nye versjoner, bla bla bla. Endret 20. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Spørsmål: Jeg forsøker jo ikke å skape en lys og happy stemning med min Decline of a Culture-filosofi, men lurer likevel på om ikke dette er litt for mørkt. Hva mener dere? Ikke glem å skrive hva dere mener om bildet. Det er det viktigste, og jeg ønsker overhodet ingen teknisk tråd. Derfor ønsker jeg ikke svar fra de som bare har en mening om mørkt vs mindre mørktLiker bildet godt, men skulle veldig gjerne sett bakken/nederste del av veggen ved døren. Det bryter en rammedannelse rundt døren, som jeg ville hatt med på bildet. Nå vet jeg ikke hva som er der egentlig, kanskje lar det seg ikke gjøre, men jeg savner en avslutning av veggen nedover på venstresiden av døren... Ellers perfekt komposisjon som vanlig, går ut fra at det er plasseringen av skiltet som har styrt komposisjonen mer enn rammen rundt døren. Så vidt jeg kan se, er det plassert nærmest perfekt i det gylne snitt både horisontalt og vertikalt, jeg ville altså droppet det vertikale snittet til fordel for en rammefølelse. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Den gule trekanten plager meg ikke så mye no, det kan også hvære at jeg har vent meg til den. Det er noe med bildene dine, må se på dem en stund før ting detter på plass. Jeg synes ikke det er for mørkt. Venter bare på at døren skall smelle opp, og det kommer ut en skitten diger sveiser som lurer på ka i pokker du driver på med. Lenke til kommentar
si Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Dritfin vegg, dritfin dør, dritfine vinduer. Herlige farger og struktur. Ikke for mørkt i det hele tatt etter min mening. Varseltrekant eller ikke varseltrekant? Altså, den er jo åpenbart ikke noen harmonisk detalj, men det pleier jo vanligvis ikke å være meningen med varseltrekanter. Bildet blir roligere og mer estetisk uten, men det blir nok mer intetsigende. Så svaret mitt der blir vel at det kommer helt an på hvilken kontekst du vil bruke bildet i. Jeg regner jo med at du har vært gjennom denne tankerekken selv. Supert motiv, var resten av huset like fint? -si Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Det gyldne snitt er det ikke ofte en får bruke, så det må med når det er mulig. Struktur og orden i kaoset. Her lå alt til rette, og jeg fikk bruke det deilige 5x7 (") for første gang. Kanskje jeg skulle lage en kopi som er 5x7" å hevde at det er tatt med et gammelt storformatkamera. Ehmmm det er kanskje ikke så lurt. Takk for oppmuntrende kritikk. si: Det var flere fine detaljer i nærheten. Endret 20. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Eirikant Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Jeg er ikke noe kløpper når det kommer til sånne bilder, men jeg likte fargene idet, og hvordan varseltrekanten eller hva det er bryter med hele bilde. Stilig... Jeg synes heller det ikke er formørkt. Mer har ikke jeg å si. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Noen ganger lurer jeg litt.. jeg ser på bildet om og om igjen etter som jeg leser innleggene, men jeg ser det ikke. For meg er det ikke noe sjarmerende eller spennende ved denne døra, så jeg sitter å lurer på hva det er som vekker slike følelser? .... (Dette er altså ikke ment fornærmende eller på andre måter ufint) Endret 21. mars 2008 av pybalto Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Det gyldne snitt er det ikke ofte en får bruke, så det må med når det er mulig. Struktur og orden i kaoset. Her lå alt til rette, og jeg fikk bruke det deilige 5x7 (") for første gang. Kanskje jeg skulle lage en kopi som er 5x7" å hevde at det er tatt med et gammelt storformatkamera.Det er et veldig flott format ja. Spesielt flott blir det med hvite kanter, selv om selve bildet blir litt mindre... Vet ikke hva andre gjør - vi fremkaller 13x18 (5x7) bare på matt papir, og det gir et særdeles fint uttrykk, favoritten til flere av oss i butikken. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Dette er en stilart innen foto jeg overhodet ikke behersker selv, og som jeg kanskje ikke har forutetninger for å kommentere, men : Komposisjonen er flott og blidet er ikke for mørkt. Fargemessig spennende ned sine litt kalde farger. Først mente jeg at den gule trekanten forstyrret, men den gjentas i svart rett ovenfor, så da blir det en viss harmoni likevel. Ikke spesielt spennende motiv i mine øyne, men god komposisjon, samt at det er "behaglig" å se på, hever det likevel Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Det er nok mer estetikk enn substans, så jeg er ikke forundret over at alle ikke liker det. Det var jo fargene som fikk meg til å ta bildet, så de som liker fargene ser det samme jeg så den dagen. Komp kommer naturlig, for alle bilder som er tatt under kontrolerte forhold må jo komponeres skikkelig. Her var jeg utrolig heldig med motivet, som gav meg så mange linjer og detaljer å leke med. Takk for veldig fin kritikk. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Et skittent motiv som vanlig, og jeg liker det! Dog trakk ikke varseltrekanten så mye oppmerksomhet fra meg. Det som fanget blikket mitt var den akvarellaktige veggen. Ut fra det jeg ser på min laptopskjerm synes jeg heller ikke bildet er for mørkt. Skyggen over døra er passelig. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Tusen takk. Det er akvarellfølelsen jeg liker best også. Havner kanskje på veggen hjemme hos meg i et passende format. Den skyggen jobbet jeg en del med i Lightroom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå