Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i ryggen

TRENE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, litt meir utfyllande om problemet hadde vert greit. Snakker vi kraftige smerter som hindrer deg i kvardagen, eller er det bare "plagsom" smerte?

Du snakker om å varme opp, varme opp til kva? Går du på trening og får vondt mens du trener?

Hvis eg skal gå ut i fra at vi snakker om heilt vanlig "ubehag" i ryggen fordi du har sittet feil i ein periode vil eg råde deg til å slutte å sitte feil (logisk jada, bare vær obs på korleis du sitter), ellers er det generelt ein god ide å trene ryggmuskulaturen ved å tøye. http://www.back.com/articles-exercises.html f.eks.

Lenke til kommentar
Gjest Espen Ohren
Jeg har sittet feil en stund og fikk vondt i ryggen. Hva skal jeg gjøre for å få vekk smertene? Varme opp, eller?

Hei, "ryggvondt".

Det er flere grunner til hvorfor man kan få ryggsmerter ved stillesitting. Det kan enten være "ubrukte" muskler som spenner og irriteres. Dersom dette er grunnen er bevegelse det viktigste! Ut og bruk rygg. Gradvis økning av motstand, start litt lett og øk etterhvert.

Det kan også være ledd som igjen ikke har vært i bruk og derfor er smertefulle, igjen er det i så fall bevegelse som er det viktigste, men her er det også mulig at et eller flere ledd i utgangspunktet ikke fungerer optimalt og derfor blir belastningen på andre ledd større og smerter oppstår. Da er i så fall anbefalingen å oppsøke en kiropraktor for å undersøke og evt. behandle dette før du beveger videre - dette for at kompensasjoner ikke skal bygges opp og forårsake andre problemer.

En siste årsak til smerter ved stillesitting kan være en irritert mellomvirvelskive. Dette er putene som ligger mellom hver virvel i ryggsøylen din. Disse kan bli irriterte ved overbelastning eller "underbelastning"/feilbelastning. Her er igjen rådet å få det undersøkt av kiropraktor, men bevegelse er også viktig.

ta gjerne en titt på websidene Kiropraktorside med en del informasjon her finner du en del informasjonom problemer som kan oppstå og mulige løsninger. Øvelser kan du finne her: øvelser

Lykke til og god bedring!

Lenke til kommentar
Jeg har sittet feil en stund og fikk vondt i ryggen. Hva skal jeg gjøre for å få vekk smertene? Varme opp, eller?

Hei, "ryggvondt".

Det er flere grunner til hvorfor man kan få ryggsmerter ved stillesitting. Det kan enten være "ubrukte" muskler som spenner og irriteres. Dersom dette er grunnen er bevegelse det viktigste! Ut og bruk rygg. Gradvis økning av motstand, start litt lett og øk etterhvert.

Det kan også være ledd som igjen ikke har vært i bruk og derfor er smertefulle, igjen er det i så fall bevegelse som er det viktigste, men her er det også mulig at et eller flere ledd i utgangspunktet ikke fungerer optimalt og derfor blir belastningen på andre ledd større og smerter oppstår. Da er i så fall anbefalingen å oppsøke en kiropraktor for å undersøke og evt. behandle dette før du beveger videre - dette for at kompensasjoner ikke skal bygges opp og forårsake andre problemer.

En siste årsak til smerter ved stillesitting kan være en irritert mellomvirvelskive. Dette er putene som ligger mellom hver virvel i ryggsøylen din. Disse kan bli irriterte ved overbelastning eller "underbelastning"/feilbelastning. Her er igjen rådet å få det undersøkt av kiropraktor, men bevegelse er også viktig.

ta gjerne en titt på websidene Kiropraktorside med en del informasjon her finner du en del informasjonom problemer som kan oppstå og mulige løsninger. Øvelser kan du finne her: øvelser

Lykke til og god bedring!

takker så meget. Enormt mye spennende på den siden. Nå har du ikke bare svart på mitt spørsmål, men også mange flere jeg har hatt. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...