Gå til innhold

Optikk fra gammel speilrefleks (NIKON F 50) på nytt digitalt speilrefleks?

Anbefalte innlegg

Svigerfar har et Nikon analogt speilrefleks med flere linser.

Han holder igjen overgangen til speilrefleks pga den kostbare optikken han har til det gamle speilrefleks kameraet.. Er det mulig å benytte den i nye Nikon digitale speilrefleks?

Endret av ovehenning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammelt snakker vi?

Dersom det er AF-optikk (autofokus), så vil det fungere uten problemer på D80 og høyere. Om det er manuelloptikk (AI), så vil han få full lysmåling med D200 eller høyere. Snakker vi skikkelig gamle saker (fra før 1977), så kan det bli problemer, men de kan ofte løses.

Lenke til kommentar

Jepp. Eldre objektiver kan bygges om til AI-S med enkle grep, så det skal han ikke bekymre seg over. Med få unntak (hvis de finnes) kan alt Nikon har produsert til sitt eget system siden 1959 brukes på Nikon D200, D300 og D3 - hvis de er ombygd til AI-S, eller er AI-S. Hvordan det er med D2X vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Hvordan det er med D2X vet jeg ikke.

D2x er akkurat som de andre du nevner. Fordelen med D2 og 3 fremfor Dx00 er at man på de førstnevnte har bedre støtte for MF.

Der hvor Dx00 har fokusindikator i søkeren, så har Dx en løsning med piler som i tillegg viser deg hvilken vei du må vri:

D200/300: *

D2/3 : > * <

(var det funksjonell ASCII-art? :))

D40(x) (og presumptivt D60, D300 og D3) tar faktisk pre-AI uten modifikasjon.

Lenke til kommentar
Hvordan det er med D2X vet jeg ikke.

D2x er akkurat som de andre du nevner. Fordelen med D2 og 3 fremfor Dx00 er at man på de førstnevnte har bedre støtte for MF.

Der hvor Dx00 har fokusindikator i søkeren, så har Dx en løsning med piler som i tillegg viser deg hvilken vei du må vri:

D200/300: *

D2/3 : > * <

(var det funksjonell ASCII-art? :))

D40(x) (og presumptivt D60, D300 og D3) tar faktisk pre-AI uten modifikasjon.

Har ikkje den nye D60 piler for kva retning en skal vri? http://www.dpreview.com/reviews/nikond60/page5.asp eller er dette noko anna..

Lenke til kommentar
Jo visst har den det, og den er enda bedre enn D2-løsningen. Genialt!

denne løsningen finnes på d80 også btw

Sikker på det? Jeg tror nemlig ikke det... D80 har vel den samme løsningen som resten av Nikon-bølingen - dvs. grønn prikk som bekrefter fokus, men ingen assist som forteller deg hvilken vei du skal vri (og i D60s tilfelle også hvor mye)...

Lenke til kommentar
Jo visst har den det, og den er enda bedre enn D2-løsningen. Genialt!

denne løsningen finnes på d80 også btw

Sikker på det? Jeg tror nemlig ikke det... D80 har vel den samme løsningen som resten av Nikon-bølingen - dvs. grønn prikk som bekrefter fokus, men ingen assist som forteller deg hvilken vei du skal vri (og i D60s tilfelle også hvor mye)...

min feil, jeg som blingsa...indikatoren på d80 viser så klart bare over/undereksponering..sånn kan det gå..viktig å lese nøye

Lenke til kommentar

Med andre ord: Hvis han klarer å beregne eksponeringen uten lysmåler, så kan han velge hvilket som helst Nikon, men det er kun på modellene over D80 at han får full funksjonalitet. Han får jo likevel en form for lysmåling i og med at han sjekke eksponeringen umiddelbart etter å ha tatt bildet med å lese histogrammet.

Lenke til kommentar

Takker alle for svar. Eg får undersøke mer hva slags linser det er snakk om, og spørre mer da..

Vi planlegger 60 årsdag i sommer, så da er meningen han skal få seg et nytt kamera :yes:

Så det blir litt dumt å ringe og grave for mye om dette..

Planen var å kjøpe et D80 kamera, da han har vurdert det selv, men begynner å bli en gammel modell dette så noen som vet om det er utskiftinger på gang her?

Lenke til kommentar

Skulle bare slenge til at man kan få problemer med speilet på enkelte modeller/linsekombinasjoner. Jeg bruker på mitt D70s en 24mm, 35mm, 50mm, men har problemer med en 85mm og 135mm. Alle linsene er fra mellom 60- og 70-tallet.

Husker ikke hvor jeg fant info om emnet, men www.kenrockwell.com er alltid en god plass å lete. Utrolig kul side, hvis du tåler den bastante stilen (sjekk ut hans "sparetips"-artikkel!).

Lenke til kommentar

Svigerfar har følgende optikk fra før:

Begge linsene har autofokus, men har ikke noen peiling på dette. Noen som kan fortelle meg om desse vil passe på D80? Må eg evt ha en overgang av noe slag?

SIGMA UC ZOOM. 28-105mm 1:4-5,6 Ø58.

Tamron AF ASPHERICAL LD 28-200mm Ø72 1:3,8-5,6 (IF).

Endret av ovehenning
Lenke til kommentar

F50 er ikke et spesielt gammelt kamera - det ble introdusert i 1994. Når objektivene har autofokus, så kan de brukes med D80.

Sigmaen har et nokså ukurant brennviddeomfang på dslr. En 18-70 kitzoom vil være bedre på alle måter. Tamronen kan forsåvidt være verdt å ta vare på.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Tamronen kan forsåvidt være verdt å ta vare på.
Kanskje. Jeg har et sånt - det er ikke spesielt godt. Skal i hvert fall få testet det så det holder nå - en kollega skal låne det til D3'en sin inntil han får optikken han har bestilt (70-200VR i første omgang)...
Lenke til kommentar

Mange Takk for gode tilbakemeldinger.

Da har eg forstått det slik at Tamronen vil passe direkte på D80 huset uten noen form for adapter el..?

Har sett på desse 2 alternativene: Noen meninger om hvilken som er best i kombinasjon med tamronen? (og dersom noen har andre nettbutikker som er billigere er det et kjempepluss)

http://www.pixmania.com/no/no/354762/art/n...-s-dx-18-1.html

http://www.pixmania.com/no/no/354679/art/n...m-nikkor-1.html

Et spm til:

Kan vel ikke bruke skjermen som søker på D80?

Dette er visst ønskelig, men ikke et krav. Hvilket NIKON kamera har denne muligheten(om noen)?

Endret av ovehenning
Lenke til kommentar
Et spm til:

Kan vel ikke bruke skjermen som søker på D80?

Dette er visst ønskelig, men ikke et krav. Hvilket NIKON kamera har denne muligheten(om noen)?

Kun D3 (45.000 for huset) og D300 (13.000 for huset) har denne muligheten pr. i dag. Det kommer vel sannsynligvis en D90 (?) senere i år (i høst?) som også har Live View.

Dette er imidlertid en funksjon som etter min mening ikke har noen stor nytteverdi for de fleste. Det kan være veldig nyttig ved macrofotografering på stativ, i studio og evt. hvis man skal ta bilder over store folkemengder - men ved "vanlig" fotografering vil man uansett ha bedre grep (og dermed kunne holde kameraet stødigere og derav klare å håndholde lengre lukkertider) hvis man holder kameraet på tradisjonelt vis inntil øyet.

Just my 2 cents..

Endret av Halvis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...