Gå til innhold

Første stjerne/måne bildet....ikke helt bra!


Anbefalte innlegg

Var ute i natt og tok noen bilder siden det var stjerneklart og fullmåne. På kameraet så mange av bildene fine ut, men da jeg kom hjem så jeg at jeg har mange utfordringer når jeg skal ta bilde av natthimmelen.

 

Hvis dere f.eks ser på dette bildet: ( originalen finner du her )

 

Dsc_7615s.jpg

 

Månen ser ut til å ha flyttet på seg, og jeg sliter med fokusen.

 

Brukte Nikon D70 og Sigma 10-20mm objektivet på dette bildet. Blender F4 og 30 sekunders lukketid.

Brukte manuell fokus, og den sto på "infinity". Syntes det så klart ut i søkeren.

Brukte selvsagt stativ og stativet sto på fjell, så det skal mye til at det har rørt på seg. Har et Manfrotto M055PROB Stativ med Manfrotto M804RC2, 3 veis stativhode om det har noen betydning. Bruker fjernkontroll til å ta bildet med, så er ikke bortpå kameraet i det hele tatt.

 

Hva har jeg gjort feil, og hvordan kan jeg gjøre det bedre neste gang?

Setter pris på alle konkrete tips, som skal testes ut neste gang været tillater det.

 

Her finner du noen av de andre bildene jeg tok i natt, og samme problem gjelder vel for alle: http://mitt-fotoalbum.com/gallery/Familie%...mars/index.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Månen ser ut til å ha flyttet på seg, og jeg sliter med fokusen.

 

Brukte manuell fokus, og den sto på "infinity".

Infinity merket på objektivet er faktisk sjelden infinity.

Hvorfor vet jeg ikke. Jeg vet bare at det ofte er sånn.

 

Løsningen er som regel å trene opp blikket og stole mer på det enn merkinga på objektivet. Eventuelt å ta flere alternative eksponeringer, hvor du flytter fokuspunktet både foran og bak infinity.

 

MaritimTim

Lenke til kommentar

Et problem her er vel at månen og stjernehimmelen flytter seg i løpet av 30 sekunder. Månen bruker vel to minutter for å forflytte seg sin egen diameter, om jeg ikke husker feil. Da skal det ikke mange sekundene til før det blir uskarpt...

Lenke til kommentar

Kan HDR være en løsning for å få slike bilder bra? Raskere lukkertid for å få månen detaljert og dempe lyset fra bebyggelsen, og lengre for å få frem detaljene i vannet og himmelen. Liker motivet godt, kanskje jeg og kameraet tar en tur ut mot skjærgården til sommer'n.

Lenke til kommentar

HDR har jeg ikke satt meg inn i enda, men det virker spennende. Det var utrolig fint å være der ute i går med bare månelyset som lyste opp stedet jeg sto på.

 

Men må nok ut igjen ved neste anledning for å teste mer.

 

Setter fortsatt pris på alle forslag til bedre bilder :thumbup:

Lenke til kommentar

Kunne du ha stilt ISO-verdien høyere?

 

Som tidligere nevnt her er ikke uendelig fokus nødvendigvis riktig.

Kan være lurt å sjekke dette i dagslys, og evt. låse fokus ved å sette på en tapebit.

Brukte du støyreduksjon?

 

En glimrende side for natt-, himmel-, stjernerfoto, og sånn:

http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/TOC_AP.HTM

 

Liker godt fargene, lyset, og tonen i bildene. :yes:

 

...den enkleste måten å løse problemet med "Den avlange måne" på, er "ingen måne"; beskjære bildet.

-Det vil være å unnvike utfordringen.

..Men kanskje bildet blir bedre?

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...