SaJo Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) I slutten av februar kjøpte jeg en parabolpakke fra Canal Digital på Elkjøp. Dette var et tilbud med en parabol til kr. 1, Gjør-det-selv-pakke med rabatt på kr. 798,- og Norgespakken til kr. 50/mnd med 12 måneders bindingstid. Med meg fra Elkjøp fikk jeg pakke med parabol/kort/tuner, kvittering, avtalevilkår og abonnementskontrakt. Da jeg kjøpte dette på Elkjøp spurte ekspeditøren om jeg ville ha faktura for hele avtaleperioden, noe jeg takket ja til. Igår fikk jeg imidlertid faktura fra Canal Digital for abonnement fram til 1.juli. På fakturaen står det også "Norgespakken får ny pris fra 1.juli". Etter litt leting i brosjyrene som fulgte med fakturaen fant jeg ut at prisen blir endret fra 50,- til 89,- pr. mnd fra 1.juli. Spørsmålet mitt er om Canal Digital har rett til å endre avtalevilkårene i bindingstiden? I Abonnementskontrakten jeg fikk med meg fra butikken står det at jeg har kjøpt følgende produkter: - "Gjør det selv-pakke" (0 kr). - Cash&Carry med Norgespakken (12 månader 50 kr/måned.) (ikke min skrivefeil ) I "Generelle abonnementsvilkår" står det bl.a.: 2. Bindingstid Avtalen gjelder fra den er signert av kunden og løper ut bindingstiden. [...] I bindingstiden gjelder avtalevilkårene på avtaletidspunktet. 9. Endring av priser og vilkår CD har rett til å endre vilkår (herunder priser) med to måneders varsel [...] Dersom kunden ikke vil godta de nye avgiftene eller vilkårene, har kunden rett til å si opp avtalen jfr pkt. 15, dog senest med virkning fra endring trer i kraft. [...] 15. Oppsigelse fra kunden [...] Oppsigelse innenfor bindingstid kan bare skjed mot betaling av oppsigelsesgebyr iht. prisliste. Pkt. 15 handler forøvrig om at det er to måneders oppsigelsestid regnet fra den 1. i påfølgende måned. Spørsmålet til dere juss-folk er hva som gjelder her. Kan jeg slå i bordet og si at ifølge pkt. 2 gjelder avtalevilkårene på avtaletidspunktet, altså 50 kr/mnd? Eller blir dette slått ihjel av det som står i pkt. 9? Hvis så er tilfelle, betyr det som står der at jeg kan si opp abonnementet før prisendringen (31.05), men uten å måtte betale oppsigelsesgebyr i bindingstiden? Takk for at dere orket å lese gjennom! Det ble litt langt, men jeg tenkte at det er bedre å ha med for mye enn for lite. På forhånd takk for hjelp! Edit: Skrivefeil Endret 20. mars 2008 av RVF Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 I følge avtalen har CD rett til å endre prisen, og du KAN si opp etter den avtalte opsigelsetiden. Og CD har sikret seg ved at du da MÅ betale gebyret for opsigelse om du sier opp i bindingsperioden. Life is a bitch... Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Jeg forstår at de normalt kan endre prisen, og at man da kan velge å si opp dersom man ikke kan akseptere prisøkningen. Spørsmålet er om setningen "I bindingstiden gjelder avtalevilkårene på avtaletidspunktet" betyr at jeg kan forlange å betale den prisen som var når jeg inngikk avtalen (altså kr. 50,- pr.mnd) i de 12 månedene bindingen varer, uavhengig av prisøkninger i mellomtida. Det er i alle fall slik jeg tolker kontrakten, men det kan jo være jeg tar feil.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Ring dem og spør når påska er over. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Canal Digital har jo gått med annonser over alt hvor TOTALPRISEN har vært det store og hele viktige poenget. Jeg tviler sterkt på at de vil ha lov til å endre prisen sånn som dette innenfor det første året. Jeg som selger av canal digital må bare si at jeg ikke har hørt noe som helst om noen prisøkning fra i sommer, ikke på kurs hos CD eller noe som helst. Ble i det hele tatt svært overrasket nå. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Jeg forstår at de normalt kan endre prisen, og at man da kan velge å si opp dersom man ikke kan akseptere prisøkningen. Spørsmålet er om setningen "I bindingstiden gjelder avtalevilkårene på avtaletidspunktet" betyr at jeg kan forlange å betale den prisen som var når jeg inngikk avtalen (altså kr. 50,- pr.mnd) i de 12 månedene bindingen varer, uavhengig av prisøkninger i mellomtida. Det er i alle fall slik jeg tolker kontrakten, men det kan jo være jeg tar feil.. Som du skriver, så gjelder avtalevilkårene på avtaletidspunktet. Og i vilkårene som du har godtatt, så står det at de kan endre prisene med 2 mnd varsel (tror jeg det var). Om Viasat, CD`s konkurrent, satte prisene betydlig ned i samme avtaleperiode, ville du da klaget om de endret prisen i bindingstiden din, til din fordel? Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Som du skriver, så gjelder avtalevilkårene på avtaletidspunktet. Og i vilkårene som du har godtatt, så står det at de kan endre prisene med 2 mnd varsel (tror jeg det var). Om Viasat, CD`s konkurrent, satte prisene betydlig ned i samme avtaleperiode, ville du da klaget om de endret prisen i bindingstiden din, til din fordel? Jeg ser poenget ditt. Imidlertid mener jeg at man kan se på dette på samme måte som på et fastrentelån. Jeg har bundet meg til CD i 12 mnd. med månedspris på 50 kr. Går prisen opp "tjener" jeg på det, og går prisen ned "taper" jeg på det. Og som Alastor sier, de har kjørt hardt på totalpris i annonsene sine. Jeg kan egentlig ikke tenke meg hvorfor de skal skrive at avtalevilkårene på avtaletidspunktet gjelder i bindingstiden, med mindre det betyr at vilkårene er "fryst" i bindingstiden? Hvis ikke hadde de jo ikke hatt noe behov for å ha med den setningen i det hele tatt. Alastor: Det står at Norgespakken justeres 1. juli og de øvrige 1. juni. Norgespakken kr 89, Family kr 244 og Entertain kr. 439. Gonjimann: Ringte de på onsdag. Mulig jeg snakket med en (påske)ferievikar, for det virket ikke som om vedkommende hadde oversikt over verken vilkår eller priser. Har sendt en mail og etterlyst riktig faktura (for 12 mnd. og ikke 3 mnd) samt henvist til vilkårene mine. Så får vi se hva de svarer! Jeg er uansett takknemlig for svar! Vil gjerne vite nøyaktig hvor landet ligger, så jeg vet om jeg kan slå i bordet dersom det blir diskusjon rundt dette . Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Dessverre sitter CD med "bukta og begge ender" i denne saken. De har lov å sette opp prisen på avtalen såfremst dette varsles med 2 månder. Du har og lov å si opp avtalen selv om du er i en bindingstid mot at du betaler et gebyr. Synes forøvrig det er en ufattelig sleip metode CD driver med her, og hadde jeg vært deg ville jeg fått dette undersøkt litt nærmere av forbruker rådet. Synes det er horribelt at det er kunden som blir "taperen" på dette, enten må han betale CD for dyrere abonnement eller så må han betale CD for å komme ut av kontrakten. Enten eller vinner CD på dette selv om de mister en kunde. Samt at nå som Viasat og CD har samme holdeselskap så vinner CD indirekte selv om du går over til "konkurenten". Nei vil sendt dette videre kun av formalitet til forbruker rådet. Synes den avtalen der lukter sure sokker. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Tviler veldig sterkt på at de kan endre prisen i perioden du er bundet. I verste fall bør du gå til TV2 hjelper deg eller Forbrukerinspektørene, for dette ville være typisk bondefangeri. Om det skulle være lov kan de jo like godt lokke med 1 kr måneden, og så skru opp prisen når du har underskrevet. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 9. Endring av priser og vilkårCD har rett til å endre vilkår (herunder priser) med to måneders varsel [...] Dersom kunden ikke vil godta de nye avgiftene eller vilkårene, har kunden rett til å si opp avtalen jfr pkt. 15, dog senest med virkning fra endring trer i kraft. [...] Du skal kunne kostnadsfritt fri deg fra bindingstiden dersom du ikke ønsker å beholde abonnementet med den nye prisen. Du kan ikke kreve at du skal betale den gamle prisen ut avtaletiden. Dersom de krever et gebyr når du sier at du ønsker å terminere avtalen grunnet økt pris ihht avtalens punkt 9, kan du gå videre med dette. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Japp, det var det jeg mente, at man har rett til å gå fra avtalen uten gebyr. Vi får se hva som skjer med denne saken, for her blir det garantert ramaskrik utover våren tenker jeg . Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Når vi først er inne på dette - er det bare meg som synes det er temmelig suspekt å kreve inn en "kortavgift" på rundt 800kr året? Hvordan kan det være lovlig å markedsføre kanalpakkene sine med f.eks "199 kr måneden", når det uansett kommer en "skjult" fiktivt gebyr i tillegg? Hvorfor må du betale for kortleie? Et slikt kort koster langt under 100kr å produsere og programmere, hvorfor må vi da betale 700kr året for å leie det? De begrunner det sikkert med "administrative kostnader" - men hva i all verden er det da prisen for kanalpakken dekker? Og disse kostnadene har jo uansett ingenting med selve kortet å gjøre - å administrere selve kortet går jo utpå å sette "ja/nei" på om kortnr xx har tilgang, og koster jo selvsagt ikke et øre med mindre du skal aktivere eller deaktivere et abonnement. Litt mer on-topic - både Visasat og Canal digital har økt prisene ganske markant i det siste Endret 22. mars 2008 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Det er jo derfor de har blitt påtvunget å slenge inn totalkostnaden i all markedsføring, så folk får det med seg . Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Å "komme fri" fra bindingstiden er absolutt et alternativ. Blir spennende å høre hva de sier når de er tilbake på jobb etter påskeferien. Det blir også spennende å se hva CD reklamerer med i f.eks. Elkjøp-avisa til uka - nå som de har fastlagt at prisene skal økes i juni/juli må vel dette framkomme i totalkostnaden? På www.canaldigital.no reklameres det fortsatt for programpakkene med gamle (nåværende priser), der "Totalt første året" er beregnet med dagens priser og det er ikke tatt høyde for at prisen stiger i juni/juli. Det kan da umulig være lov? Siden er her for de som måtte være nysgjerrige.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Jeg har tipset forbrukerombudet om denne tråden og saken, de er alltid villige til å titte nærmere på avtalevilkår og markedsføring i gråsonen . Så får vi se hva som skjer. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 Høres bra ut Alastor Avhengig av hva jeg får som svar fra CD til uka, skal jeg nok ta saken videre jeg også. Er ille at CD (og andre aktører også kan jeg tenke meg) holder på sånn. Det er vel en hard kamp om "antennekundene" nå, mellom RiksTV, CD og Viasat.. Graverende at de har så misvisende prisinformasjon! Gleder meg til å se annonsene til uka - om de har baller nok til å fortelle om prisøkningen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Da har jeg fått følgende svar, og saken er oppklart . Hei, og takk for tipset! Etter å ha vært i kontakt med Canal Digital, har jeg blitt informert om at denne prisendringen ikke vil gjelde de som er i en bindingstid. Mao vil du betale 50 kroner per måned ut bindingstiden, hvis du inngår en avtale med bindingstid en gang før 1. juli. Med vennlig hilsen Petter -Fjernet- Juridisk seniorrådgiver - Forbrukerombudet Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Akkurat ja, tipper CD ikke regnet med at noen vil "reagere" såpass at de tok kontakt med forbrukerombudet. Regner med det blir en liten endring i avtalen deres nå og. Fint å få det oppklart i alle fall. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 Da har jeg fått følgende svar, og saken er oppklart . Hei, og takk for tipset! Etter å ha vært i kontakt med Canal Digital, har jeg blitt informert om at denne prisendringen ikke vil gjelde de som er i en bindingstid. Mao vil du betale 50 kroner per måned ut bindingstiden, hvis du inngår en avtale med bindingstid en gang før 1. juli. Med vennlig hilsen Petter -Fjernet- Juridisk seniorrådgiver - Forbrukerombudet Så bra! Jeg var i kontakt med CD selv igår, for å etterlyse ny faktura (jeg vil ha for 12 mnd. og ikke kvartal, så sparer jeg 31 kr. i fakturagebyr hver gang). Det viste seg å være umulig å få faktura for 12 mnd, tydeligvis pga. kortavgiften som faktureres kvartalsvis. Rart man kan velge "faktura for hele perioden" i butikken Damen hos CD sa også noe sånt som "Slik jeg har forstått det gjelder prisøkningen alle kunder". Så det er tydelig at ikke alle ansatte er informert om dette. Selv mener jeg at de som holder på med fakturaspørsmål burde kjenne til reglene. Kan tenke meg at CD og de andre får en haug nye kunder med bindingstid nå i forbindelse med stengingen av det analoge bakkenettet. Uansett, godt at det gikk rett vei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå