Gå til innhold

Innstaleringav Debian HOWTO for Nybegynnere

Anbefalte innlegg

Hvordan installere Debian

Hvorfor skal vi bruke linux ??

- Nesten ingen virusfare.

- Strengere sikkerhetsregime.

- Meget konfigurerbart.

- Full kontroll til bruker over hvilke prosesser og tjenester som kjøres.

- Full åpenhet om feil.

- Gratis.

- Stabilt.

- Trenger ikke grafisk grensesnitt ved kjøring som server o.l.

Sistnevnte er veldig bra da man kan benytte seg av en gammel "oppbrukt" pc for å dekke ditt serverbehov.

Debian finner du her.

Absolutte minimumskrav til Debian 4.0

48 MB RAM,

i486 CPU.

Gamle maskiner elsker Debian og omvendt. Skal være klar over at en full desktop installasjon er like glad i minne/Ressurser som WindowsXP.

Etter at du har lastet ned cd'ene kan du brenne dem ut og starte innstallasjonen.

Du trenger faktisk bare CD nr. 1 for å benytte deg av en standard innstallasjon.

Jeg har i denne guiden tatt Prnt Scrn av alle innstallasjonsbildene, men jeg kommenterer bare dem som ikke er selvforklarende...

Bilde1.jpg

Bilde2.jpg

Bilde3.jpg

Bilde4.jpg

Dette navnet kan sammenlignes med Windows sitt datamaskinnavn.

Bilde5.jpg

Bilde6.jpg

Nå starter vi konfigurasjonen av harddisken din. Denne operasjonen kan sammenlignes med windows sin fdisk.

Denne guiden tar utgangspunkt i at du kun skal ha Debian installert på maskinen. Vi velger da alternativet under.

Bilde7.jpg

Bilde8.jpg

Skal du bruike datamaskinen til arbeidsstasjon eller enkel Router/DHCP/NAT/Firewall, velger du alternativet "Alle filene på en partisjon"

Skal du bruke datamaskinen til Filtjener velger du "Egen/Home partisjon". Dette er også en god ide hvis du ikke er glad i å ta backup, og har lagret viktige ting på hjemmeområdet ditt.

Du kan da reinstallere systemet uten å miste brukerdataene dine.

Skal du bruke maskinen til webtjener eller som tjener på et stort nettverk velger du "Egne partisjoner for /home /usr /var og /tmp"

Bilde9.jpg

Bilde10.jpg

Bilde11.jpg

Bilde12.jpg

De neste bildene vil sette opp en administratorkonto (root) med passord.

Dette passordet må du ikke glemme. Denne kontoen kontrollerer alt.

Bilde13.jpg

Bilde14.jpg

Nå opprettes den første vanlige brukerkontoen på denne datamaskinen.

Bilde15.jpg

Bilde16.jpg

Bilde17.jpg

Bilde18.jpg

Bilde19.jpg

Bilde20.jpg

Her får du spørsmål om å benytte deg av en slags "windows update"...

Dette gir deg også tilgang til en stor mengde programmer du kan installere senere.

Bilde21.jpg

Bilde22.jpg

Bilde23.jpg

Bruker du proxy-server ?? Normalt sett ikke...

Bilde24.jpg

En slags brukerundersøkelse. Bare heft spør du meg, men om man er idealistisk nok så....

Bilde25.jpg

Nå kommer de viktige valgene...

Her skal du sette opp hvilke komponenter som skal innstaleres.

- Skrivebordsmiljø (Vanlig arbeidsstasjon)

- Nett-tjener (Proxyserver og web-tjener)

- Utskriftstjener (Printerserver - Skal andre datamaskiner benytte denne pc's skriver ??)

- Navnetjener (DNS-server)

- Filtjener (Filserver - Skal andre datamaskiner benytte denne pc's harddisker ??)

- E-posttjener

- SQL-database

- Bærbar(Eksraprogramvare for strømstyring etc...)

- Standardsystem (Satt opp som vanlig arbeidsstasjon )

Bilde26.jpg

Bilde27.jpg

Her kan du sett opp hvilke grafiske oppløsninger som X-tjeneren (det grafiske miljøet) skal takle.

Bilde29.jpg

OBS!! - Her fikke jeg en feilmelding, antakeligvis fordi jeg ikke har skriver tilkoblet ??

Bilde30.jpg

Her kan du gjøre forskjellige innstillinger i Debian. F.eks. hvis du vil ha fast ip på nettverket, går du inn på "sett opp nettverket".

Bilde31.jpg

Enda ett spørsmål om du vil være med i en brukerundersøkelse...

Bilde32.jpg

Bilde33.jpg

Bilde34.jpg

Bilde35.jpg

Bilde36.jpg

Bilde37.jpg

Bilde38.jpg

Gratulerer du kan nå logge på... :rolleyes:

Bilde39.jpg

Guide vil bli oppdatert...

Guide for bruk av debian kommer !!! norge1 norge1

Denne guiden er laget av

Aquaman

med god hjelp av Gomle

Endret av nre1458
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå ble jeg sentimental, blir kanskje nødt til å gå ned memory lane og installere Debian igjen til fordel for Kubuntu :)

Problemet for meg er at jeg er litt for glad i bleeding edge, og Debian Sid ble litt for mye pes.

Lenke til kommentar

Takk for guiden. Veldig bra jobba. Men har ett spørsmål relatert til guiden din:

Skal du bruke datamaskinen til Filtjener velger du "Egen/Home partisjon". Dette er også en god ide hvis du ikke er glad i å ta backup, og har lagret viktige ting på hjemmeområdet ditt.

Du kan da reinstallere systemet uten å miste brukerdataene dine.

Høres sikkert utrolig dumt ut. Men bare for og være på den sikre siden. /Home havner på en egen partisjon slik at jeg kan reinstallere og selv om det da følger med en egen /home så vill jeg få tilgang til den "gamle" /home mappen i den seperate partisjonen. Slik at de ikke vill krangle med hverandre.

Selv om det settes opp egen /home partisjon, vill den fortsatt kunne brukes som utskrifts tjener?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg har tenkt og prøve meg en gang til på og sette opp en filserver her hjemme. Ga opp forrige gang :blush:

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Ja /home havner på egen partisjon om du velger å partisjonere disken manuelt eller automatisk.Og det er ikke jeg som har laget Guiden men en venn av meg,men det er jeg som hoster bildene for guiden.Selv har jeg bare en maskin uten debian og det er laptopen der jeg har XP og Ubuntu,men nå har jeg innstalert debian en del ganger så det er rutine for meg,men for nybegynnere så er denne guiden som han laget veldig fin,likeså guiden for Clarkconnect

Lenke til kommentar

Skal man bruke Debian/Sid så må man også tåle at et eller annet knekker i fremtiden. Da er Ubuntu et bedre og mer stabilt valg etter min mening. For de som skal bruke maskinen som tjener, så er sid uansett ikke et alternativ (derfor man har stable+backports).

Erfaringene er kanskje noe foreldet, men siden Debian er et nerdeuttrykk som er synonymt med "5 år etter", så er det nok fortsatt aktuelt ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...