Espen_jobb Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Kan noen forklare meg den juridiske forskjellen, eller tar jeg feil i følgende utsagn: Det er lov å laste ned til en PVR en hvilken som helst film som sendes over en hvilken som helst TV kanal. Det er forbudt å laste ned den samme filmen via et fildelingsnettverk. Det er forbudt å kopiere den samme filmen fra en DVD man leier. Det er forbudt å å kjøpe den samme filmen på en DVD og så kopiere den. Det er forbudt å å kjøpe den samme filmen på en DVD og så kopiere den og gi bort en kopi. Er ikke dette litt koko? Endret 20. mars 2008 av Espen_jobb Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Jeg vet ikke hva du mener med en "PVR", men jeg anntar jeg skal lese det som en eller annen form for opptaksutstyr. De 4 siste utsagnene dine er ihvertfall sanne. Det første tror jeg usannt rent teknisk sett. Jeg vet at "alle" gjør det, men jeg tror det fremdeles er teknisk sett ulovlig uten tilladelse. Samme blir det jo med radio i grunn. Om du faktisk gadd å ta deg tid til det - så kunne du jo med en god digital radio tatt opp så og si alle de nye sangene innen populærmusikk i meget bra kvalitet, uten å noen gang betale et rødt øre for det. Det tror jeg heller ikke er teknisk sett lovlig, men det er så mild gråsone at det er ingen som reagerer lengre. Det hadde vært fint å få et mer autoritært svar dog, kanskje av en juss-student eller noe sånt Vi må vel ha et par av dem her inne på HW også. EDIT: Ok, siden jeg ikke var sikker så letet jeg opp noen interessante kilder anngående dette http://www20.nrk.no/meldinger/webmelding.a...d=1048&type (Sjekk "lydspor fra TV-serie" spørsmålet spesiellt. http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.907310 -Stigma Endret 20. mars 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Espen_jobb Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2008 PVR = Personal Video Recorder = opptaksutstyr. Fås nå kjøpt med integrert bakkenettdekoder. Fås også kjøpt fra alle kabel- og parabol- leverandørselskapene. Sammenlign gjerne med en videoopptaker. Med en PVR kan man ta opp fra flere kanaler samtidig som man ser på en annen kanal. Kan også programmeres til å "hoppe over" reklamepauser etc, dvs at fileme du tar opp blir komplett og uten forstyrrelser, og i topp digital kvalitet. Etter som jeg har forstått det så er jo mer eller mindre 'alt' materiale som sendes over TV enten via bakkenett, kabel eller parabol beskyttet av opphavsretten, mens de samme leverandørene prakker altså på deg en PVR.. Det er noe som ikke rimer i forhold til kopiering, nedlasting osv..... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Ingen sier at lovene trenger å være fornuftige. I mine øyne er det heller ikke helt logisk å støtte lover om piratkopiering som i praksis gjør at over halvparten av dagens ungdom må regnes som kriminelle, men det stopper jo ikke lovgivningen fra å bli strammet. Lovgivning må man huske på er basert 90% på sedvane og 10% logikk. Det er derfor det fremdeles er lovlig å selge alkohol (som er et utrolig sterkt narkotikum med meget store skadeeffekter og sterk avhengighet), mens eksempelvis Extacy áka "E" er regnet som et hard narkotikum som har meget strege straffer tilnyttet - på tross av at nøytrale undersøkelser viser skadevirkningene av Extacy på individet og samfunnet ikke en gang er i samme klasse som alkohol og tobakk. Hele idèen med "kopiering" har ikke sunket inn i samfunnet enda. Det tar en stund, og derfor er det fremdeles slike idiotiske sammenligninger ute og går der kopiering sammenlignes med å stjele en fysisk gjenstand. -Stigma Endret 20. mars 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå