Depressure Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Jeg tenkte jeg skulle eksprimentere med sirkulert polariseringsfilter til mitt eos 400d kamera for noen sort hvitt bilder. noen som vet om noen rimelige og brukbare filetere? tips om bruksområder er også velkomne =) Lenke til kommentar
solaas Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Vi må nok vite, hvilket objektiv du har for å hjepe deg... Lenke til kommentar
EC Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Går ut fra at det er kit-objektivet, og da er det vel 58mm om jeg ikke husker feil. Da er dette et veldig greit alternativ til 499,-. Det er ingen vits i å kjøpe billige filtre, selv ikke på et middelmådig objektiv. Sirkulært polariseringsfilter er for øvrig et utrolig stilig verktøy. Du kan få detaljer i skyer som er helt utrolig, og en himmel som er dypblå der den normalt sett ville vært babyblå. Løp og kjøp! Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Hvis det er Kit objektivet filteret skall brukes på må du huske på at frontelementet beveger seg under fokusering på det skaper litt olunder med bruk av pola.filter. Lenke til kommentar
EC Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Godt poeng å få fram! Knepet er å fokusere og så foreta innstillingen på filteret (for uinnvidde: et UV-filter består av to deler; gjengene og en del som roterer. Ved å rotere filteret, oppnår man forskjellig "dybde" av polariseringseffekten. Man kan faktisk "skru" detaljnivået i skyer opp eller ned. ). Litt mere heks, men det funker da. Slipper heldigvis det problemet selv... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Det er verdt å merke seg at Pentax er den eneste produsent som har lagt skikkelig opp til bruk av pola på sin kitzoom. Ikke bare er den konstruert uten roterende frontelement, men de har også laget en liten luke i solblenderen slik at polafilteret kan justeres med solblender på. Det er på slike områder vi kan håpe at konkurransen fra de små kan få våre arrogante storprodusenter til å forstå at kameraer er laget for fotografering, ikke som støvsamlere på en hylle, omgitt av andre luksusprylar man kjøper for å vise velstand. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Hvis det er Kit objektivet filteret skall brukes på må du huske på at frontelementet beveger seg under fokusering på det skaper litt olunder med bruk av pola.filter. Dette PL.Filteret brukte jeg til Kidlinsa. Fungere greit hold en handa på "spaken",men kunne ikke bruke solblender. Mener jeg ga 250.- for det hos Lefdal. HAMA PL circular M58 (IV) Scanet bilde Endret 22. mars 2008 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå