DilliMusic Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) heisann nå er jeg mildt sakt dritt lei briller og vil bruke linser. men åssen funker dette? må man bytte linser hver mnd? hver dag? hvor er de beste stedene å kjøpe det? hvor mye koster det sånn ca? hvor kjøper dere deres linser? btw. jeg hadde skjeve hornhinner. det som gjør at jeg ikke ser helt bra. så hvor bør ejg handle linser? Mvh Dilli Endret 20. mars 2008 av DilliMusic Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Noen har dagslinser: nye linser hver dag. Andre velger månedslinser: da må man legge linsene i vann om kvelden. En venn av meg fikk fra å bruke briller til linser. Da måtte han på et kurs hos optikeren, hvor han lærte og ta av og på linsene. Noen, blant annet meg, får igjen deler av eller hele brilla av trygda. Kommer litt an på hvordan feil man har med øynene. Jeg vil ikke få dekket linser, og det er en av hovedgrunnene mine til å ikke bytte til linser - noe jeg veldig gjerne vil. Hvor mye det koster og hvor det er best å kjøpe det, bør du spørre noen andre om, men jeg ville nok kjøpt hos optiker til å starte med, og etter hvert gått over til å kjøpe på nett. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Det spørs hvor skjeve hornhinnene dine er. Hvis de ikke er så ille, så kan du gå med vanlige linser. Det fins linser med korreksjon for skjeve hornhinner også, men de er dyrere. Pr. i dag er jeg linseabonnent hos Brilleland. Jeg betaler 270 kr i måneden og får dagslinser tilsendt automatisk. Det som er bra med å være abonnent der er at i månedsprisen er alle synstester inkludert. Dvs. du betaler ingenting for å ta synstest hos dem. Samtidig får man også rabatt på briller, bytte av brilleglass osv. Du får erstatningslinser hvis du har ødelagt eller mistet dine, og du får også automatisk innkalling til linsekontroll hvert halvår, som også er inkludert i prisen. Endret 20. mars 2008 av morningstar665 Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Det spørs hvor skjeve hornhinnene dine er. Hvis de ikke er så ille, så kan du gå med vanlige linser. Det fins linser med korreksjon for skjeve hornhinner også, men de er dyrere. Pr. i dag er jeg linseabonnent hos Brilleland. Jeg betaler 270 kr i måneden og får dagslinser tilsendt automatisk. Det som er bra med å være abonnent der er at i månedsprisen er alle synstester inkludert. Dvs. du betaler ingenting for å ta synstest hos dem. Samtidig får man også rabatt på briller, bytte av brilleglass osv. Du får erstatningslinser hvis du har ødelagt eller mistet dine, og du får også automatisk innkalling til linsekontroll hvert halvår, som også er inkludert i prisen. hørtes slettes ikke værst ut. får man regning hver mnd eller trekkes det fra kontoen? Lenke til kommentar
Sempercogitare Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Jeg har døgnlinser som vil si at jeg kan gå med linsene 24 timer i døgnet i ca. en måned, er veldig fornøyd med det, men vet ikke om det går ann å bruke hvis man har skjeve hornhinner. før jeg kunne begynne med dette ville optikeren at jeg skulle begynne med dagslinser sånn at jeg kunne lære meg å ta av og på linsene, men likte ikke disse for det ble ofte problemer med de. men det er en del som foretreklker dagslinser så hvis du skal ha linser burde du prøve det ut. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Det spørs hvor skjeve hornhinnene dine er. Hvis de ikke er så ille, så kan du gå med vanlige linser. Det fins linser med korreksjon for skjeve hornhinner også, men de er dyrere. Pr. i dag er jeg linseabonnent hos Brilleland. Jeg betaler 270 kr i måneden og får dagslinser tilsendt automatisk. Det som er bra med å være abonnent der er at i månedsprisen er alle synstester inkludert. Dvs. du betaler ingenting for å ta synstest hos dem. Samtidig får man også rabatt på briller, bytte av brilleglass osv. Du får erstatningslinser hvis du har ødelagt eller mistet dine, og du får også automatisk innkalling til linsekontroll hvert halvår, som også er inkludert i prisen. hørtes slettes ikke værst ut. får man regning hver mnd eller trekkes det fra kontoen? Jeg får regning i posten 1 gang i mnd Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 så hvor er det bra å handle linser fra? eller bør jeg dra ned på en brillebutikk og se hva de sier? kan men ikke bare kjøpe det fra en brillebuikk? og eventuelt vil det ta lang tid før jeg før det? eller har de klare liggendes? for brillene tok tid før jeg fikk dem. måte jo ordne og trikse. Mvh Dilli God Påske Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Ta deg en tur til optikeren du. Der kan du få testet linser, og tips og opplæring i bruken av linser. Det er tross alt noe du skal ha inne på øynene. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Optikeren har et lite lager linser, men skal du ha noen måneder med linser så må disse bestilles. Jeg har brukt å få en liten pakke linser med optikeren om jeg er tom når jeg bestiller nye, men jeg vet ikke om alle optikere er så hyggelige Første gang du skal ha linser så bør du oppsøke optikeren, er ikke alltid så lett å orientere seg i jungelen av forskjellige typer linser, særlig om du har skeive hornhinner i tillegg. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 får vel gå til optikeren så heller bestille på nett senere når jeg vet hva det er jeg trenger hvis jeg er fornøyd med det jeg får hos optikeren så får jeg bare fortsette der takk for hjelp og kjappe svar Mvh Dilli Lenke til kommentar
H-e-l-l-o Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 For Guds skyld ikke klø deg i øynene mens du har linsene på. Lenke til kommentar
Cornugon Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Dagslinser er greiere å ha enn månedslinser, for dem kan du ta av deg når og hvor du vil, og bare kaste dem i søpla. Det er dog mye dyrere. Månedslinser må bevares i linseveske hver gang du tar dem av deg (får kjøpt hos optikeren og apoteket(?)). Det største problemet med dem er om du går tom for linseveske eller det ikke er tilgjengelig er at du blir enten nødt til å kaste dem eller sove med dem på deg. Det er ikke en deilig følelse å våkne med linser på seg, synes nå jeg. Jeg opplever i hvert fall at om jeg går lenge med linser så begynner jeg å bli tørr og sliten i øynene, så jeg bruker briller hjemme og tar på meg linsene når jeg skal ut et sted. Forresten, første gangen du tar på deg linsene er det rett og slett et helvete Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Besøk din lokale optiker og finn ut om du i det hele tatt kan gå med linser. Er noen som reagerer på de. Dessuten får du mye nyttig info og råd. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 bare titta litt på nettet og så på måneds linser og lurer da på: det stod 6 linser på en pakke. betyr det at det er 6 linser i den pakken og en for hver mnd? en pakke for venstre øye og en for høyre. så det holder til 6 mnd? men drar nok til optikeren og ser hva han sier innen et par dager Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 er viktig å vite at hvis du har vanlige månedslinser, som tas av når du sover, må du pusse/vaske de hver kveld. er mye dritt som setter seg i porene på linsene, noe som gjør at de slutter på "puste" like bra. er her jeg dreit meg med månedslinser bruker derfor dagslinser nå. Lenke til kommentar
Cornugon Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) bare titta litt på nettet og så på måneds linser og lurer da på:det stod 6 linser på en pakke. betyr det at det er 6 linser i den pakken og en for hver mnd? en pakke for venstre øye og en for høyre. så det holder til 6 mnd? men drar nok til optikeren og ser hva han sier innen et par dager 6 linser i en pakke holder for 3 måneder, så ja, du må bestille en for venstre og en for høyre for at det skal holde i et halvt år. Husk riktig styrke, hvis det er noe forskjell på ditt venstre og høyre øye. Endret 24. mars 2008 av Cornugon Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 bare titta litt på nettet og så på måneds linser og lurer da på:det stod 6 linser på en pakke. betyr det at det er 6 linser i den pakken og en for hver mnd? en pakke for venstre øye og en for høyre. så det holder til 6 mnd? men drar nok til optikeren og ser hva han sier innen et par dager 6 linser i en pakke holder for 3 måneder, så ja, du må bestille en for venstre og en for høyre for at det skal holde i et halvt år. Husk riktig styrke, hvis det er noe forskjell på ditt venstre og høyre øye. har forskjellig styrke på hvert øye. men skal dra ned på Onsum Synsam og se hva de sier. takk for all hjelp Lenke til kommentar
Gjest Guest_Bjørn_* Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Jeg har nå en månedslinse som heter Bausch&Lomb PureVision Toric. Jeg har skjev hornhinner, bare så det er nevnt. Linsen for det høyre øyet er; SPH -1.50 CYL- 0.75 AX 110 BC 8,7 LOT Y78466600 Linsen for venstre øyet er: SPH - 1.50 CYL- 0.75 AX 070 BC 8,7 LOT Y78468973 Kan jeg bruke dagslinser med disse verdiene eller må jeg bruke mnd linser? Håper på svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå