Gå til innhold

Sikre jobber for fremtiden

Anbefalte innlegg

Innenfor høyere utdanning tror jeg at disse områdene her vil det være mangel på folk i fremtiden og:

- IT (alle områder)

- Innenfor helse som f.eks. medisin, sykepleier, tannlege

- Ingeniør (så og si alle områder)

- Alt som har med realfag å gjøre (matematikk, fysikk, kjemi). Næringslivet og skolene skriker etter folk med realfagsutdannelse. Ganske ettertraktet.

- Førskolelærer, allmennlærerutdanning.

- Politi

MAnge ville vil ha sagt at det vil være mangler på folk innenfor Business og Finance og, men jeg er sterkt uenig. Faktisk begynner det å bli overskudd med folk innenfor det området der og det er spådd at finansbransjen vil ha sin nedtur snart så det vil være en del arb.ledighet der og.

Ellers er resten av yrkesgrenene veldig usikre med tanke på å få jobb og slikt.

Håper andre er enig i meg i det jeg har skrevet. Kom med innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva er meininga at me skal diskutere?

Om lista di er rett, eller kvifor nokre yrker det er smart å satse på?

Du har gløymt byggjebransjen. Alle entreprenørgreiner skrik etter folk, frå forskalingsnekkarar til glasmeistrar.

Eg klarer ikkje kome med noko meir enn dette, eg skjønar ikkje kva emnet går på ...

Lenke til kommentar
Personer som jobber med hendene kan vi få utlendinger til å gjøre. De krever mye mindre penger... Syns det er helt topp jeg, sosial dumping gogo !

... Så du tykkjer at det er heilt i orden at kvaliteten på bygg og handtverk går tilbake til 50-talet? Det er dette som førekjem i bransjen, og dette som gjer at eg, og mange andre handtverkarar går til åtak på arbeidsinnvandringsystemet.

Språkproblemer kjem i fyrste rekke, sidan dette er noko som går direkte på sikkerheiten på byggjeplassane. For det andre, polakkar, tyskarar, estlendarar og andre har andre retningsliner og kvalitetskrav på jobbane dei gjer. Eg bryr meg midt i ratatta kva dei tener på jobben dei gjer, arbeidsmarknaden er for stor til at dei kan skvisa oss nordmenn ut uansett.

Lenke til kommentar

Det er jo en selvmotsigelse at det er så enorm etterspørsel etter folk med realfagsutdannelse, men overskudd på folk innenfor finans. Man har ikke lite peiling på matematikk og statistikk med en utdannelse i finansiell økonomi...

Men når det er sagt, så er det ganske tydelig internasjonalt at finansfolk er inne i en vanskelig periode på arbeidsmarkedet, uten at det er et stort problem i Norge.

Lenke til kommentar
Det er jo en selvmotsigelse at det er så enorm etterspørsel etter folk med realfagsutdannelse, men overskudd på folk innenfor finans. Man har ikke lite peiling på matematikk og statistikk med en utdannelse i finansiell økonomi...

Men når det er sagt, så er det ganske tydelig internasjonalt at finansfolk er inne i en vanskelig periode på arbeidsmarkedet, uten at det er et stort problem i Norge.

Jeg legger og merke til at det er mye snakk om at fra 2009 vil det bli vanskelige tider med de med økonomiutdannelse eller de som jobber innenfor Business og finans. Ikke spør meg hvorfor det er slik siden det er oppgangstider mange steder i verden mens det går nedover i USA og Australia. Blir spennende å se hvordan det vil utvikle seg innenfor Business og finans.

Master_Blaster: Hva er vitsen med denne posten? Det du kommer med er jo bare teit! På hvilket grunnlag uttaler du deg?

Ingenting teit i dette her. Bare en info om hvilke utdannelser det lønner seg i fremtiden.

Lenke til kommentar
Personer som jobber med hendene kan vi få utlendinger til å gjøre. De krever mye mindre penger... Syns det er helt topp jeg, sosial dumping gogo !

Nåja, de dyktige har enten omtrent norsk lønn eller har reist hjem.

Hvor skal norge ta disse fokene fra? Husk at norge er ett dyrt land og oppholde seg i og ergo må lønnsforskjellen være betydelig skal utlendinger gidde.

Lenke til kommentar
Vennligst svar, hvordan i all verden kan det lønne seg å studere til førskolelærer og sykepleier !?!?

Det er fortsatt folk som har andre mål enn og tjene maksimalt, det er kanskje vanskelig og tenke seg?

Lønnsomhet måles i penger. Den andre tråden (som var helt lik) hadde tittel "disse utdanningene lønner seg i fremtiden" (eller noe sånn, han snakket i hvert fall om å lønne seg).

Lenke til kommentar

Man kan jo vurdere utdanningens lønnsomhet i muligheten for og få jobb hvor som helst i landet omtrent på dagen. De mer økonomisk lønnsomme jobbene er neppe like enkle selv om man i dag prøver og innbille folk at arbeidsløshet er noe som tilhører fortiden.

Lenke til kommentar

Nei. Lønnsomheten måler du i hvor mye penger du har tjent (eller tapt) på utdannelsen når du pensjonerer deg.

Det finnes VELDIG mange andre faktorer som er mye viktigere enn lønnsomhet når en skal velge utdanningsvei/yrke, men lønnsomhet måles i penger.

Lenke til kommentar
Nei. Lønnsomheten måler du i hvor mye penger du har tjent (eller tapt) på utdannelsen når du pensjonerer deg.

Det finnes VELDIG mange andre faktorer som er mye viktigere enn lønnsomhet når en skal velge utdanningsvei/yrke, men lønnsomhet måles i penger.

Second that.

Eg byrja min jobbkarriære i ein alder av 12, og har vore innom mangt eit yrke. Sidan eg slutta skulen og blei yrkesaktiv for alvor, har eg vore sjømann, forskalingsnekker og no montør i stålbransjen.

Eg har med andre ord gått ned i løn, for kvar gong eg har bytta yrkesveg. Trivselen er det viktigaste, eg gjekk ned med 50,- timen då eg bytta frå betong til stål for 6 mnd. sidan. Eg har ikkje angra eit sekund. Trivselen er motsett proposjonal med løna, i mitt tilfelle :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...