Gå til innhold

Jeg tror ikke på noen nedtur innenfor IT-bransjen, alle bør satse på IT

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke at det kommer noe skikkelig crack eller downfall innenfor hele IT-bransjen sammen med f.eks. en del helsejobber og ingeniørjobber innenfor spesifikke områder. Det vil alltid være behov for folk innenfor IT, ihvertfall i Norge. Faktisk er det veldig mye underskudd med IT-folk her i Norge og det er bra. Fint at det ikke er så sinnsykt mange arbeidsinnvandrere som kommer heller for å jobbe innenfor IT. Da kan man fort oppleve høy arb.ledighet blant IT-folk senere dersom det skulle minke med oppdrag. Jeg tror at det fortsatt vil være lave søkertall til IT-studier ved høyskolene/universitetene i dette landet. Virker som de aller aller fleste har angst med å studere IT. Ikke bra, men får håpe at det snur seg.

Må få høre om andre her inne har den samme oppfatning som meg.

Endret av Master_Blaster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, men du kommer bare med et sett med usammenhengende unyanserte påstander/synsing. Skal du dra opp til debatt uten å ha noen reelle spørsmål så må du med noe mer vettugt som det faktisk går an å kommentere på.

Lenke til kommentar

hehe, makan til røre du skrev der skal man lete lenge etter.

Men vi vil definitivt oppleve en nedtur hvor investeringsviljen ikke vil være like sterk som den har vært. Spesielt vil dette ramme konsulentbransjen. Man kan allerede i dag begynne å se antydninger til dette.

Hilsen en som jobber i konsulentbransjen.

Jeg tror ikke at det kommer noe skikkelig crack eller downfall innenfor hele IT-bransjen sammen med f.eks. en del helsejobber og ingeniørjobber innenfor spesifikke områder. Det vil alltid være behov for folk innenfor IT, ihvertfall i Norge. Faktisk er det veldig mye underskudd med IT-folk her i Norge og det er bra. Fint at det ikke er så sinnsykt mange arbeidsinnvandrere som kommer heller for å jobbe innenfor IT. Da kan man fort oppleve høy arb.ledighet blant IT-folk senere dersom det skulle minke med oppdrag. Jeg tror at det fortsatt vil være lave søkertall til IT-studier ved høyskolene/universitetene i dette landet. Virker som de aller aller fleste har angst med å studere IT. Ikke bra, men får håpe at det snur seg.

Må få høre om andre her inne har den samme oppfatning som meg.

Lenke til kommentar
Fint at det ikke er så sinnsykt mange arbeidsinnvandrere som kommer heller for å jobbe innenfor IT.

Innenfor IT er ikke nødvendigvis dette særlig relevant. Det man stort sett trenger for å gjøre jobben er internett-kommunikasjon, greie på hva du driver med så klart og å kunne kommunisere. Mye av kommunikasjonen innenfor IT og programering generelt foregår på engelsk. Det er med andre ord ikke noe absolutt behov for at som skal gjøre en IT-jobb nødvendigvis er i landet den blir gjort i. "Outsourcing" er nok noe bransjen merker i en større grad enn "insourcing".

;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spørs hva du legger i PC-fikser, ser at det er mer sannysnlig at programvareutvikling ol. blir outsorcet. Mens de som "bare er innom" for å utføre serviceoppdrag, bytte ut PC-er. Melde maskinene inn og ut av domener ol. kommer til å bli værenede i norge (det er litt vanskelig å bestille en mann fra india for å skifte ut en maskin) Dette er det jeg vil kalle mellomsegmetet..

Lenke til kommentar

hmz det er nettopp det jeg er redd for, at om 5 år da jeg har ferdig mastergrad så vil det være få programvareutviklingsjobber igjen ettersom det er mye enklere og billigere å outsource det... Uff vanskelig valg siden programvareutvikling/programmering er det jeg vil holde på med..

jaja jeg får bare håpe at jeg finner noe interessant å jobbe med om 5 år :p

Lenke til kommentar

Outsourcing er ingen fare, halve programmeringsjobben går jo i administrative ting og kommunikasjon mellom utviklere, prosjektledere, kunder osv....

Sjølvsagt så finnes dei jobbane der ein kan bure seg inne heile dagen aleine og bare progge også, men ein utviklerjobb som konsulent er faktisk ein ganske sosial jobb.

Eg er konsulent og reiser i blant til kunden for å gjøre jobben, enten det er Oslo, Kjøbenhavn eller Paris :)

Det er mange som bare trur ein programmerer bare sitter inne og koder, og det er sant i bare 1/10 av tilfellene vil eg påstå.

Lenke til kommentar
Det er mange som bare trur ein programmerer bare sitter inne og koder, og det er sant i bare 1/10 av tilfellene vil eg påstå.

Jepp, såklart finnes det noen jobber som "hvem som helst" kunne gjort, men mange programmeringsjobber er også mer enn bare programmeringen.

I min forrige jobb var selve sitte-foran-tastaturet-og-programmere-delen bare 30% vil jeg anslå. Resten av tiden var møter med kunder, oppdragsgivere, standardiseringskomiteer og workshoper med konkurrenter(!), masse tverr-faglig arbeid. Skulle gjerne likt å sett den jobben outsourcet...

Endret av steingrim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...