Alex_fra_Moskva Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Jeg skal prøve å svare på dem. Lenke til kommentar
Leffsa Skrevet 21. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 Er det sant at det russiske språk/skriftspråk er verdens tredje vanskeligste språk å lære seg? Vet ikke om dette egentlig er noe å vite, men syns noen på skolen fra "russiskgruppa" sa det. Lenke til kommentar
Alex_fra_Moskva Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. mars 2008 Er det sant at det russiske språk/skriftspråk er verdens tredje vanskeligste språk å lære seg? Det norske og russiske språk er fra den indoeuropeiske språkfamilien. Det finske og samiske språk er fra den uralske språkfamilien. Det er mindre forskjell på det russiske og norske språk enn det norske og samiske. For eksempel, ’lefse’ [lef-se] heter på russisk ‘лепёшка’ [le-pjåsj-ka]. Og bokstavet ‘a’ betyr at dette ord er et hunkjønn som den bestemt etterhengt artikkelen i norsk (‘lefsa’)! Derfor tror jeg at er det lettere å lære det russiske språk enn samiske, hvis det norske språk er det morsmål. Av og til synes jeg at russisk er den veldige rare norske dialekten! Lenke til kommentar
dadiadi Skrevet 25. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2008 Hei, moro at det er personer fra Russland her Kan du lære meg å telle til 10 på russisk ? Lenke til kommentar
Alex_fra_Moskva Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Kan du lære meg å telle til 10 på russisk ? 0 ноль nå:-l' 1 один å-di:n 2 два dva: 3 три tri: 4 четыре tsje-ty:-re 5 пять pja:-t' 6 шесть sje:s-t' 7 семь se:-m' 8 восемь vå:-se-m' 9 девять de:-vja-t' 10 десять de:-sja-t' Du kan lytte til dette her. P.S. Velkommen til de russiske forumene ! Endret 26. mars 2008 av Alex_fra_Moskva Lenke til kommentar
dadiadi Skrevet 26. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2008 steinbra, takk for det Lenke til kommentar
thadon Skrevet 26. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2008 Hva betyr "ja" og "nei" på russisk? Betyr "spasiba"(aner ikke hvordan det skrives) takk? Lenke til kommentar
Alex_fra_Moskva Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mars 2008 Hva betyr "ja" og "nei" på russisk?Betyr "spasiba"(aner ikke hvordan det skrives) takk? Я [ja:] - jeg Det er ingen russiske ord som det uttales [nej], [naj],[næj] eller [nei], [nai],[næi]. Спасибо [spa-si:-bå] - takk Du kan også uttale [spa-si-ba]. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 29. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2008 Nei på russisk uttalar ein vel som "njet" ? Lenke til kommentar
Alex_fra_Moskva Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. mars 2008 Nei på russisk uttalar ein vel som "njet" ? нет [ne:t] - nei Lenke til kommentar
O3K Skrevet 14. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg har litt problemer med å uttale bokstavene "Ж" og "Щ" har du noen tips til hvordan man enkelt kan lære uttalen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå