Alex_fra_Moskva Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Jeg er på kontoret, jeg. Det var skrevet 'jeg' to ganger. Hva betyr det? Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Det tyder akkurat det same som "Jeg var på kontoret". Ein kan bruke "jeg" to gonger for å understreke kva ein gjer/har gjort. Lenke til kommentar
Alex_fra_Moskva Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Sier man det høflig De i Norge nå? Eksempel: "Kan De hjelpe meg?" Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Det stemmer, men det er litt gammeldags. Det er ikke mange i dag som sier "De" og "Dem". Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Korrekt, "de" er mindre og mindre brukt, det mest vanlige er å si: "Kan du hjelpe meg". Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Sier man det høflig De i Norge nå?Eksempel: "Kan De hjelpe meg?" Takk for hjelp! De brukes vanligvis ikke, med noen unntak. Du sier "De" til kongen og gamle mennesker. Langt i fra alle gamle mennesker vil at du skal bruke det, men noen er litt sære på det. Lenke til kommentar
Alex_fra_Moskva Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Sier man det 'du' til kongen også ? P.S. Unnskyld! Jeg har sett på svaret ditt for seint. Endret 20. mars 2008 av Alex_fra_Moskva Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Nei, kongen skal tiltales med "De". Anbefaler forøvrig www.sprakrad.no. Det er en veldig fin side for de som har en viss språkforståelse (du klarer jo fint å lese det vi skriver), men som ønsker svar på den type spørsmål. Spør gjerne her også, men du kan forvente å få en del rare svar på forumet. Lenke til kommentar
Alex_fra_Moskva Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Anbefaler forøvrig www.sprakrad.no De har ikke et forum, dessverre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Nei, men de har veldig mange gode råd. http://www.sprakrad.no/Raad/Skriveregler_og_grammatikk/ Endret 20. mars 2008 av gonjimann Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Dette blir pirkete, men bruker man ikke å snakke til Kongen i tredjeperson? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Jo, det gjør man. Mens sier "De" til resten av kongefamilien. Tror jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå