Gå til innhold

Hvordan jeg skal få skaffet alle Windows XP og Vista CD'ene/DVD'ene.


Anbefalte innlegg

Jeg driver et "datafirma", som til nå kun har drevet med reperasjon. Nå skal jeg begyne

med "formatering" og reinstallering av windows. Men det jeg lurer på i denne forbindelse er hvordan

jeg skal få skaffet Windows XP og Vista CD'ene/DVD'ene.

 

Og jeg må vell ha tilgang på OEM og Retail av alle Versjoner?

 

 

 

 

Får man rabatt om man kjøper et "set" med alle eller hvordan skal jeg gjøre dette?

 

 

 

----DBE----

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er vel bare å nappe ned ''piratversjoner''. disse er ikke ulovlig hvis du ikke bruker produktnøkklene som følger med. det er selve lisensnøkkeled du betaler for vettu. du skal vel bruke gyldige lisenser til maskinene du ''reparerer''. disse står vanligvis klistret fast på kabinettet. problemet er at det finnes mange forskjellige varianter av f.eks XP. ikke bare home og professional, men også volume, oem og retail versjoner. ofte trenger du en egen cd til f.eks fujitsu siemens eller dell, da andre versjoner ikke fungerer. er litt enklere med vista, da CD-en inneholder alle versjoner, og produktnøkkelen låser opp kun den gyldige versjonen. men driver du et seriøst firma med sertifisert personale og brukbar omsettning er en partneravtale med microsoft det beste. da vil du få tilgang til de siste/oppdaterte versjonene av windows direkte i iso-format, samt enormt bra støtte via msdn.

Lenke til kommentar
er vel bare å nappe ned ''piratversjoner''. disse er ikke ulovlig hvis du ikke bruker produktnøkklene som følger med. det er selve lisensnøkkeled du betaler for vettu. du skal vel bruke gyldige lisenser til maskinene du ''reparerer''. disse står vanligvis klistret fast på kabinettet. problemet er at det finnes mange forskjellige varianter av f.eks XP. ikke bare home og professional, men også volume, oem og retail versjoner. ofte trenger du en egen cd til f.eks fujitsu siemens eller dell, da andre versjoner ikke fungerer. er litt enklere med vista, da CD-en inneholder alle versjoner, og produktnøkkelen låser opp kun den gyldige versjonen. men driver du et seriøst firma med sertifisert personale og brukbar omsettning er en partneravtale med microsoft det beste. da vil du få tilgang til de siste/oppdaterte versjonene av windows direkte i iso-format, samt enormt bra støtte via msdn.

 

Ville vært litt forsiktig med å bruke piratversjoner på andre personer sine PC-er, du vet aldri hva slags virus/spyware o.l som kommer som en bonus på installasjonen

Lenke til kommentar

men tilbake til topic; å kjøpe en 'volume licence', for å installere på 'kunde-pcer' er vel litt dumt. husk DU betaler for et visst antall lisenser på en gitt lisensnøkkel, dvs. du kan IKKE selge en-bruker lisenser videre. Det du trenger, hvis du ikke er interessert i en avtale med microsoft eller erverve deg installasjonsmediene fra andre kilder, må du kjøpe retail versjoner av xp og vista. disse kan du få til innkjøpspris hvis du kjøper mange nok. spørsmålet er vel da om kundene dine er interesert i å betale en 1000-lapp ekstra for enda en windows-lisens?!

et annet spørsmål er hvordan skaffe oem manufacturer CD-er? acer f.eks sender ut sine maskiner helt uten medier. her må eieren selv dytte inn en tom dvd for å lage en gjenopprettingsplate. denne plata vil være ubrukelig i en maskin av annet merke eller modell.

 

edit: fjernet sarkastisk kommentar om folk som leser 1. setninga i en post, og drar en konklusjon.

Endret av rwu
Lenke til kommentar

Har ikke sagt han skal kjøpe vol keys for å installere på kunder sine pcer, sa bare at han fikk med det også i pakken. På Acer, Dell, hp, FS, Asus maskiner står det alltid et klistermerke som sier hva slags os som ligger på maskinen og en lisens. Denne kan du bruke når du installerer maskinen senere. HVIS du bruker en OEM cd. Slipper å kjøpe nye lisenser eller oem manufacturer CD-er. Har selv installert på alle disse merkene med lisensen som klistret på pcen, mest på Acer siden det er Acer jeg er sertifisert på.

Lenke til kommentar
F.eks. Fujitsu-Siemens recovery CD(OS) koster 300,- +MVA og porto. Ingen vits og kjøpe noe annet enn det som hører til maskinen. Du bør ikke installere OEM OS på gamle kundemaskiner. Hva om kunden ønsker reparering osv. med OS ved senere tidspunkt osv. ?

 

Så har jo kunden fremdeles klisterlappen med lisensen? Ingen problem det. Gjort det mange ganger, trenger ikke originale recovery cd'er

Lenke til kommentar
F.eks. Fujitsu-Siemens recovery CD(OS) koster 300,- +MVA og porto. Ingen vits og kjøpe noe annet enn det som hører til maskinen. Du bør ikke installere OEM OS på gamle kundemaskiner. Hva om kunden ønsker reparering osv. med OS ved senere tidspunkt osv. ?

 

Så har jo kunden fremdeles klisterlappen med lisensen? Ingen problem det. Gjort det mange ganger, trenger ikke originale recovery cd'er

 

Jada, ikke noe problem. Men ofte vil kunden ha CD-en med seg, det var mitt poeng. ;)

En annen ting er at Rec.-CD sett inneholder også drivere osv.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Når jeg hadde min PC til reinstallering for lenge lenge siden riktignok, men det var XP... Så hadde jeg lisensen under PC-en og han formaterte og installerte xp. Kommer det en kunde med en pc med xp og liens så har jeg ikke tenkt til og sende meg han en CD nei, bortsett fra Driver CD-en...

Lenke til kommentar
Når jeg hadde min PC til reinstallering for lenge lenge siden riktignok, men det var XP... Så hadde jeg lisensen under PC-en og han formaterte og installerte xp. Kommer det en kunde med en pc med xp og liens så har jeg ikke tenkt til og sende meg han en CD nei, bortsett fra Driver CD-en...

Meld deg som MS partner, (Koster penger) å få tak i alle plater originalt er dyrt... Simple as that. Du må regne med at det fort koster deg over 10K... Det er en grunn for at det ikke er ett it firma på hvert hjørne som driver med dette. Det er tidkrevende å kjøre formateringer og det er ikke akkurat billig å skaffe plater. Pluss at du burde ha gode rutiner for backup... FØR formatering. Regn med at de fleste som kommer med maskiner til formatering enten ikke vet bak frem på en datamaksin, kommer med original plate (som fulgte med datamaskin) eller bare kommer med datamaskinen og ikke skjønner hvorfor du ikke har plater på alt mellom himmel og jord. Husk at mange som skal ha formatert gjerne skal ha Office, ol. installert etter at maskinen er formatert, hvis ikke dette er på plass i tillegg til windows, så er det din feil. Da burde du helst vite hvordan du henter ut officenøkler ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...