Gå til innhold

Billig stasjonær med 24" skjerm!

Anbefalte innlegg

PC-en kommer til å bli brukt til:

- Internettsurfing

- Filmer

- Bildebehandling

- Office

- +++(utorrent, winamp, zune osv)

- Lite eller ingen spilling.

- Helst stillegående.

Klarer alle integrerte skjermkort å kjøre en 24" skjerm på full oppløsning? (Er det nødvendig å investere i et skjermkort til mitt bruk?)

Jeg vurderer også å bruke Linux (Ubuntu?) på maskinen. Vil jeg kunne bruke linux til mine formål og er Linux vanskelig for meg som aldri har brukt det?

Noen forslag til en billig PC og noen som klarer å hjelpe meg med mine spørsmål?

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsett til 4 000, eks skjerm, tastatur og mus.

Er valgt et kvalitetskabinett med 500 Watt PSU (god kvalitet), jeg har hatt tilsvarende i snart 5 år (Sonata 1).

Anbefaler uansett et eksternt skjermkort til ca 500 kr, da det også gir bedre videoytelse.

Ubuntu bør du klare å installere helt OK. Er langt fra vanskelig, du må nok muligens lese litt på forumer for videodekoding.

Lenke til kommentar

Bra Bolson, glemte å skrive eks skjerm, mus og tastatur. Dette leser jeg om andre steder i forumet.

Jeg glemte å si at jeg helst ikke vil sette sammen PCen selv. Hvilke nettbutikker gjør dette og hvilken pris tar de? (Så amentio var billige, men da må rammen byttes ut. Setter de sammen?)

Lenke til kommentar
Skal det brukast til bildebehandling kan du like gjerne kjøpe 2 giga ram til. Er tross alt so billig no! :D

Hvordan er Linux og dobbelkjerne? Får man utnytta de 4 gb med ram og den doble kjernen?

Vil Linux gi meg, som bruker mesteparten av tiden på surfing og filmer, noen ulemper?

Lenke til kommentar

Ikke alle integrerte skjermkort, men de fleste. Men kjøp heller en PC med et fantastisk billig skjermkort. Hovedkort med integrert skjermkort koster som regel så mye mer at det er verdt de 300kr å kjøpe et gammelt skjermkort i tillegg. Det blir også enklere å bytte til et bedre skjermkort senere da.

Lenke til kommentar

@bajslusa:

Skjermkort som HD 3650 avlaster CPU mye ved avspilling av video i høy kvalitet. Derfor mener jeg det er verdt å legge de 500 kr ekstra i oppsettet. Gjør også at en del spill kan spilles med OK ytelse.

Nå er det faktisk ikke særlig vanskelig å bygge en PC selv, men svært mange bygger PC-en for deg om du tar kontakt og spør om det. Regn en 500 - 600 kr ekstra.

Lenke til kommentar

Hvis du skal prøve deg på linux, så ville jeg ha unngått de nyeste skjermkortene til AMD. Jeg har selv et HD 2600 Pro, og jeg får ikke installert drivere til det.

Min anbefaling er derfor et AMD (ATi) skjermkort av serien X1000. Jeg må også nevne at jeg har et X200 i min bærbare, og den har ikke noen problemer med YouTube filmer i fullskjerm. Det klarte ikke mitt nVidia 6800 GT. Mao: nesten alle Radeon skjermkort er gode til film.

Den billigste løsningen for deg ville være å kjøpe et m-ATX hovedkort med integrert AMD skjermkort, enten X200 eller X1250. Dette vil være den mest stillegående løsningen også.

AMD sine CPU-er er også veldig billige i forhold til ytelse nå. Hvis du kjøper en AMD Athlon X2 CPU (64-bit), og installerer 64-bit versjonen av Ubuntu, så er det nesten ubegrenset hvor mye RAM du kan ha. Da kan du kjøpe 4 GB RAM til PC-en. Det kan komme godt med for bildebehandlingen.

Et par notater om Ubuntu:

HD audio kan være litt problematisk. Hvis du kjøper et hovedkort med et integrert AD audio lydkort, så kan det spare deg for endel bry hvis du kjøper et billig lydkort med AC 97 chipsett. Man kan få HD audio til å fungere, men det er litt knotete.

Men viktigst av alt: hvis du går til hjemmesiden til "Automatix", så har de et program for Ubuntu som installerer alt det som Ubuntu mangler: DVD-avspilling, Flash, Java, osv.

Lykke til!

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Hmm, nå tenkte jeg akkurat at jeg må kjøpe meg grafikkort, men kanskje det går uten... Jeg kan starte med integrert og eventuelt oppgradere til separat senere...

Når det gjelder lyd, så trenger jeg ikke mer en 2 kanalers uansett. Jeg kommer til å koble pcen til en integrert forsterker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...