Gå til innhold

Har noen sett minnebåndbredde over 4,5GB pr. sekund på P4?

gecho

Anbefalte innlegg

Det heter seg at P4/533 har maksimal minnebåndbredde på 4,2xx GB pr. sekund. I tester og her på forumet har jeg sett gjengitt minnebåndbredde på mellom 3,7 og 4,4xx GB pr. sekund på Asus P4G8X -kort. Så det later til at minnebåndbredden kuliminerer i overkant av 4,2GB pr. sekund, - omtrent som spesifisert ovenfor, - selv om man kjører fsb veldig høyt, - selv opp mot 200 på Granite Bay - kortet. Minnet kjøres jo nødvendigvis synkront med CPU-fsb på det kortet.

Granite Bay -kortet er spesifisert til 4,2GB pr. sekund default med 2 X DDR PC2100 brikker. Nå finns det andre kort, med SiS -chips som er spesifisert for 2 X DDR PC 3200 brikker. Spørsmålet er om det er noe vits i dual DDR400 (PC3200) da P4 prosessorene ikke klarer å utnytte mere enn vel 4,2GB pr. sekund uansett.

Noen mener spesifikasjonen for P4/533 med maksimal utnyttbar minneytelse på 4,2GB pr. sekun kun gjelder når du kjører fsb default på 133Mhz, men jeg har likevel ikke funnet tester som viser minneytelse over 4,2 - 4,5 GB pr. sekund i SiSoftSandra eller i andre testprogram.

Er den noen som har sett minneytelse på rundt 6,4GB pr. sekund på P4 Dual DDR-systemer, eller hvertfall over 5GB pr. sekund, , eller er slik utnyttbar minneytelse som jeg frykter, - umulig for dagens P4-prosessorer? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må huske på at det ikke bare er CPU som bruker båndbredde i pc'en. AGP, PCI og annen I/O bruker også minnebåndbredde. Så med mer båndbredde "til overs", vil sannsynligvis gi litt høyere ytelse generelt. Ikke bare slipper CPU å måtte vente på at f.eks AGP-kortet henter data fra minnet, men andre enheter slipper å vente like ofte på CPU...

Når DET er sagt, så har det vært en del om-og-men når det gjelder minnebåndbredden i Granite Bay. Det ser IKKE ut til at Intel har implementert Dual-DDR like bra som f.eks nVIDIA i sitt nFORCE/nFORCE2 brikkesett... Det er visst noe med måten det slår sammen de to minnebankene ...

Skal se om jeg klarer å lete opp en tråd på Aceshardware-forumet som omhandlet nettopp dette...

Lenke til kommentar

Vel, - Granite Bay-kortet henger nok med langt over de "default" spesifiserte 4,2GB pr. sekund på minnet selv om prosessoren ikke kan dra nytte av mere enn de 4,2GB. Det forundrer meg ikke.

Men så til det sentrale i tråden, - er den noe vits i å velge et annet kort, tenker da på SiS sitt kort som default er spesifisert til 2 X DDR400 eller 2 X DDR-PC3200?

Og så til trådens tema, - er det noen som kan henvise til en test som viser oppnådd minnebåndbredde på mellom 5 og 6,4 GB pr. sekund på Granite bay eller et annet Dual DDR hovedkort for P4? :-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...