PMnormal Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Men det skjer, uansett. Blir bare mer utfordring for de som ønsker å jobbe seriøst Vi har sjekket de byråene på jobben, men har kommet til konklusjonen at de hverken leverer kvaliteten eller motivene vi er ute etter, så de ble droppet. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Men det skjer, uansett. Blir bare mer utfordring for de som ønsker å jobbe seriøst Vi har sjekket de byråene på jobben, men har kommet til konklusjonen at de hverken leverer kvaliteten eller motivene vi er ute etter, så de ble droppet. Det er nok mange som velger pris fremfor kvalitet på lik linje som mange andre områder. Det som er synd i dag er at det er så mange som er så ivrige på å få bilder på trykk at de blir gitt bort nærmest gratis. Når man samtidig ser kvaliteten på noe av det som blir trykket er det mange som er med på å undergrave fotografiet som yrke. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Selv solgte jeg et bilde til VG for halvannet år siden, og fikk da standardhonoraret dems, som lyder 1250,- kr. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Selv solgte jeg et bilde til VG for halvannet år siden, og fikk da standardhonoraret dems, som lyder 1250,- kr. Nyhetsverdien for avisen er nok avgjørende for honorarstørrelse, for hvor unikt et bilde er blir avgjørende for prissetting. En annen sak er i hvor stor grad fotografen forlanger eksklusiv bruk i den avisen som kjøpte avisen, eller om de har lov til å selge det videre. Det må jo avklareres på forhånd, men til 3500 er det kanskje mulig at VG mener de har rett til videresalg i etterkant, men det kan de ikke gjøre uten avtale med fotografen. Jeg kan aldri tenke meg at de bryter en slik regel. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 1250,-kr er minste standardhonorar hos vg. Nyheten var ikke så veldig stor akkurat, men likevel. Artig at jeg skrev om det i dag, for nå for en halvtime siden solgte jeg et bilde til Dagbladet av Roman Abramovichs' yacht, som uventet nettopp seilte inn Frierfjorden Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Det er nettopp slik det blir penger av. Russiske milliardærer som invaderer norske fjorder er neste like eksklusivt som russiske ubåter på syttitallet. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Dagbladet.no TelemarksAvisa EDIT VG Endret 24. mars 2008 av Svein_Jarle Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Steike for en tøff jolle. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Steike for en tøff jolle. Jepp, nesten like bra som min Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 En annen sak er i hvor stor grad fotografen forlanger eksklusiv bruk i den avisen som kjøpte avisen, eller om de har lov til å selge det videre. Det må jo avklareres på forhånd, Så hvis du selger bildet ditt til VG og de ikke sier noe, kan du fritt selge det videre til feks Dagbladet også? Trodde nesten at det var en automatikk i at om du solgte bildet til en avis, solgte du også rettighetene og ikke kunne selge det til andre aviser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Når man selger ett bilde til avisene selger man ikke rettighetene til bildet. Det gjør ihvertfall aldri jeg. .. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Husk på at i dag er det hurtighet som gjelder. Kommer du over en ulykke eller demonstrasjon, ta et snapshot med mobilkameraet og send det til en avis i nærheten. Da kan du regne med at det ligger på nettet få minutter senere. Hva om de har brukt det uten at man har forlanget noe, bare sendt det inn? Både web og papirutgave. Lenke til kommentar
zatux Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg tok noen bilder av flommen i fjor og sendte til dagbladet. Da fikk jeg 1500, og det var trkt som et lite bilde.Så sendte jeg et bilde til vg av flommen, og da tok vg og trykte det ut over øvre halvdel av to sider. Betalingen? 3500 kroner. Jeg er bare amatør (foreløpig), og Bildet er her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=794146&hl= jeg skjønner ikke hvorfor jeg fikk så mye i forhold til alle andre her, men jeg var fornøyd. Og til Svein_Jarle; Sendte dere bare inn bildet pr mail og spurte om de var intreserte i bildet (kanskje en story også?), eller hva var fremgangsmåten? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Burde fotografene bli like flinke som bygningsarbeiderne og kreve tarifflønner for ALLE i markedet? Sistnevnte har jo gjort en så god jobb med å beskytte sine egne interesser at det er blitt ulovlig å betale f.eks polakker mindre enn norske arbeidstakere, til tross for mangel på arbeidskraft. For fotografene er det jo omvendt, det finnes utallige folk der ute som er interessert og kapable til å ta over arbeidet til lønnede fotografer. Burde man snart stille hardt mot hardt og kreve at aviser og andre betaler NJ satser til ALLE, uansett utdannelse, opprinnelse og kvalitet på arbeidet? Lenke til kommentar
kdog Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Husk på at i dag er det hurtighet som gjelder. Kommer du over en ulykke eller demonstrasjon, ta et snapshot med mobilkameraet og send det til en avis i nærheten. Da kan du regne med at det ligger på nettet få minutter senere. Hva om de har brukt det uten at man har forlanget noe, bare sendt det inn? Både web og papirutgave. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Burde fotografene bli like flinke som bygningsarbeiderne og kreve tarifflønner for ALLE i markedet? Sistnevnte har jo gjort en så god jobb med å beskytte sine egne interesser at det er blitt ulovlig å betale f.eks polakker mindre enn norske arbeidstakere, til tross for mangel på arbeidskraft. For fotografene er det jo omvendt, det finnes utallige folk der ute som er interessert og kapable til å ta over arbeidet til lønnede fotografer. Burde man snart stille hardt mot hardt og kreve at aviser og andre betaler NJ satser til ALLE, uansett utdannelse, opprinnelse og kvalitet på arbeidet? Nei! Avisene har simpelten ikke råd til det. Dersom man gjør noe sånnt kommer avisene til å kjøpe mye færre bilder. Da er det nok like greit å ha en eller flere ansatte som fotograf og som får utbetalt timelønn. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Burde fotografene bli like flinke som bygningsarbeiderne og kreve tarifflønner for ALLE i markedet? Sistnevnte har jo gjort en så god jobb med å beskytte sine egne interesser at det er blitt ulovlig å betale f.eks polakker mindre enn norske arbeidstakere, til tross for mangel på arbeidskraft. For fotografene er det jo omvendt, det finnes utallige folk der ute som er interessert og kapable til å ta over arbeidet til lønnede fotografer. Burde man snart stille hardt mot hardt og kreve at aviser og andre betaler NJ satser til ALLE, uansett utdannelse, opprinnelse og kvalitet på arbeidet? Nei! Avisene har simpelten ikke råd til det. Dersom man gjør noe sånnt kommer avisene til å kjøpe mye færre bilder. Da er det nok like greit å ha en eller flere ansatte som fotograf og som får utbetalt timelønn. Det kan du jo si om alle bransjer. Bygningsbransjen har heller ikke råd til å betale full lønn til så mange arbeidere de trenger for å dekke etterspørselen etter boliger og andre bygg. Dermed produseres det mindre enn hva som er mulig og kanskje hva som er optimalt. Om avisene har noen fast ansatte fotografer som får timelønn kunne man satt krav om at ALLE bilder avisen benytter skal betales med disse satsene, for dermed å beskytte de fast ansatte fotografene (må ikke nødvendigvis benytte NJ satsene, så lenge man benytter samme satser til alle) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå