Blomvik Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Det viktige vil da alltid vere hvordan en mellomsekvens er håndtert, flere spill f.eks. Half-Life og Final Fantasy serien har vert plaget av sekvenser du ikke kan skippe. Det var mange ganger jeg satt der med HL CD-en i hånden, men fant noe annet å spille fordi jeg ikke gadd å sitte der i 10 minutter i den heisturen. Det er en fin sekvens, skaper stemning og introduserer deg for Black Mesa, men når du har spilt spillet ett par ganger så blir det kjedelig å ikke kunne hoppe rett inni spillet. Også har du FF7 sin "Knights of the round", ikke bare er det den kraftigste summonen i spillet og med en stilig sekvens attpåtil, men når den tar over ett minutt å gjennomføre så kan det bli i drøyeste laget 'nte gangen på en av de tøffe weaponene. Nei, da håper jeg virkelig att flere utviklere tar i bruk mellomsekvenser du kan både pause og hoppe over. Det er en fryd å se sekvensene i Lost Odyssey, og en like stor fryd å kunne hoppe over dem viss en dør og må prøve på nytt. Og når det gjelder interaktive sekvenser som de i Half-Life så har det utallige ganger ført til at jeg har plassert bøtter på hodet til folk, løper rundt i sirkel eller skyter på dem, ting som bryter med spillet mye mer enn en pre-rendert sekvens ville gjort. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Mellomsekvenser burde være nesten helt borte fra spill. Hvis noen har prøvd Deux Ex så er det fantastiske mellomsekvenser der man velger utfallet selv, samme gjelder Farhenheit. Spill skal ikke være som film, du skal ha kontroll over din(dine) karakterer du spiller som, og bestemme hva som skjer i historien. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) Flott artikkel! Selv synes jeg spesielt at prerenderte/FMV cutscenes kanskje har utspilt sin rolle. Har fått mer og mer sansen for at disse renderes i realtime, som for eksempel Halo-spillene og Gears of War. Synes spillopplevelsen blir mer sømløs da om dere skjønner hva jeg vil frem til. Å se på FMV etter FMV slik som i Metal Gear Solid 2 blir fort kjedelig i lengden. Cutscenes i MGS-serien er rendret fra in-game-grafikk de også. Endret 23. mars 2008 av kilik Lenke til kommentar
kleppemeister Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Noen spill som Metal Gear Solid, eller enkelt og greit, action spill burde kvite seg med dette. Mens andre spill som Lost Odessey, Final Fantasy og den slags er det greit å ha det med Så det kommer helt ann på spillet, det er ikke noe poeng i å starte å streve for å bli kvitt mellom sekvenser. Siden i noen spill passer det bare bra. Spesielt spill som JRPG hvor gameplayet ikke akkurat er den desidert beste delen av spillene. Action spill er det ofte litt kjipt å bli dra ut av gameplayet, men i JRPG's er det ofte veldig... nja... mye av at du bare vandrer rundt og ikke så mye gameplay, så der kan det passe å ha mellom sekvenser, siden det eru hovedsakelig blir interisert i er story og ikke gameplayet(til en vis grad) Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Half Life 1 og 2 er gode eksempel på minemalt, eller nesten ingen mellomsekvenser. Bare start og slutt "filmer". Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Hovedproblemet er vel hvordan mellomsekvensen "ikke" har utviklet seg og derimot stagnert, vi har i dag teknologi og bra nok grafikk i spillene for at vi kan bruke spillmotoren til å lage interaktive mellomsekvenser som kanskje kan være med å spille en langt større rolle enn det de statiske gjør. Mellomsekvensen har i mange spill vært en belønning som utdyper og gir deg en langt bedre forståelse for hvem "rolleinhaverne i spillet" er, får deg ofte til å føle deg knyttet til dem og prøve å gjøre alt for å få dem til å overleve. Larry spillene for eksempel hadde en morsom liten greie når du døde, man kan kalle det cutscenes, der de illustrerte at du virkelig hadde fucka det opp, men på en annen måte det fikk deg til å prøve enda hardere (og det faktum at de fleste som spillte larry på 80 / tidlig 90 årene var tenåringer i pubertet og håpet på å se en og annen naken pupp motiverte virkelig mye ), flere ganger i larry spillene (og andre adventure games) så får man levert små cutscenes som avanserer historien og setter målene for spillet. For meg så er mellomsekvensen veldig viktig for å motivere til å spille videre, men selvsagat så kan den utvikles på en måte som får den til å bli viktig for spillets fremdrift og kanskje til og med bli sånn at avhengig av hva man gjør så forandrer den seg. Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Max Payne 1 & 2 er jo også spill som absolutt bør nevnes i denne sammenheng. Uten mellomsekvensene hadde de fort blitt "just another shoot'em up" (med bullet-time vel å merke). Lenke til kommentar
Zatôitchi Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Max Payne 1 & 2 er jo også spill som absolutt bør nevnes i denne sammenheng. Uten mellomsekvensene hadde de fort blitt "just another shoot'em up" (med bullet-time vel å merke). Undret på hvorfor ikke det ble nevnt før på side 3 - Max Payne må jo være stjerneeksempelt på gode mellomsekvenser. Jeg mener derfor at en en diskusjon hvor man sier ja eller nei til mellomsekvenser blir litt uinteressant (slik jeg føler artikkelen til dels var) - det virker mer fruktbart å diskutere hvordan og når det er rett å bruke dem. Lenke til kommentar
Thraze Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Latterlig dumt innlegg fra gamer.no dette. "Trenger vi mellomsekvensen"!! Det kommer helt ann på hvilket spill/spillsjanger vi snakker om. Du kan ikke generalisere alle spilltyper og spør et slikt spørsmål. Noen spill MÅ ha en mellomsekvens for å funke, for å dra spilleren inn i en gitt historie, for å drive deg på, og samtidig virke som en liten "pause" der du kan puste ut før du går på igjen. Andre spill trenger ikke en mellomsekvens i det hele tatt. Her har dere svaret på denne idiotiske tråden: JA og NEI. (like dumt svar som spørsmål) (Herregud, hvorfor svarer jeg på noe slikt som dette... uff.. nå ble jeg bare irritert) Lenke til kommentar
Wartorn Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Ja, vi trenger den Dog, ikke fmv'er. Interaktive cutscenes, gjerne i FPS spill (CoD4/HL style). Fahrenheit hadde ikke en helt maks løsning syns jeg, slike "timed" sekvenser er ganske kjedelige. Jeg vil ikke gå inn på JRPG og lignende spill, for jeg har ingen erfaring med de. Lenke til kommentar
saivert Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) var veldig få kommentarer til selve artikkelen her og da gikk det mer på at artikkelen var unødvendig eller teit. jeg synes denne artikkelen var fin. Dette er en såkalt spalte, slik du finner i blader og magasiner. Det er forfatterens eget syn på ting og måten spalten er skrevet på gjør den enten er bra eller dårlig. Jeg syntes spalten var bra skrevet og det kom frem mange gode poenger og spørsmål til ettertanke. Savner litt mer sånt i norsk it/gamer-presse. Bare se på columns hos bit-tech.net så skjønner dere hva jeg mener. De har forresten en spalte om frykt i spill og hvordan dette fremkalles. Endret 25. mars 2008 av saivert Lenke til kommentar
frowen Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Mellomsekvensene i MGS1 er uten tvil det beste jeg har opplevd. Husker jeg koste meg foran tv'en når jeg så disse etter jeg hadde blitt ferdig med det som skulle gjøres. Rett og slett vakkert! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) teiteste artikkelen på lenge, også 3 sider med "svada"! Cutscenes fungerer utmerket. EoS. Endret 26. mars 2008 av Slettet+9018234 Lenke til kommentar
discostu Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Latterlig artikkel. Cutscenes er eneste grunnen til at jeg spiller spill. Som en belønning for at man gidder å runne singleplayerdelen bør man få servert en god cutscene. Ta feks de fleste blizzardspillene, har fantastiske cutscenes. Samme gjelder final fantasy spillene. MER CUTSCENES! Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Når de funker som belønning for single-player strev er de strålende. Slik belønning trenger vi, med mindre spillskaperne kommer fram til gode alternativer. (Og det vi, eller ihvertfall jeg, ikke trenger mer av er rene (eller tilnærmet rene) multiplayerspiller blottet for denne ingrediensen). Om man derimot tabber seg ut flere ganger i et vanskelig parti og tvinges til å se dem omigjen og omigjen... da blir de irriterende. Jeg skjønner at utviklerne vil vi skal se resultatet av deres harde arbeid, men la oss i det minste hoppe over dem påfølgende ganger! Lenke til kommentar
Ungankable Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 For å mimre litt så husker jeg hvor fantastiske mellomscenene i Diablo 1 og 2 var. Det var virkelig med på å lage stemning i disse spillene. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 God artikkel, og gode poenger! Det optimale vil være et spill der skillet mellom spilling og historiefortelling blir visket ut. Som eksempel vil jeg nevne Indigo Prophecy som på en genial måte gjorde om mellomsekvensene til minispill. Et annet spill som er utrolig engasjerende med liten eller ingen bruk av mellomsekvenser er rollespillet Gothic2. En av hemmelighetene her er vel den levende verdenen. En mellomsekvens i dette spillet ville virke mot sin virkning ved å trekke spilleren ut av innlevelsen. Når det er sagt er kanskje rollespill en sjanger man kommer langt uten cutscenes. Noen nevner at mellomsekvenser er nødvendige for å drive historien fremover. Jeg tror at dialog og interaksjon med fordel kan erstatte mellomsekvenser. Og jeg er overbevist om at jo dårligere et spill er til å engasjere i "spille-modus", jo mer avhengig vil spillet være av "cutscenes". Jeg har en mistanke om at overdreven sikling etter vakre cutscenes innebærer et skjult ønske om å slippe å spille og heller lene seg tilbake for å nyte filmen (som da liksom er bedre underholdning. Spillet holder ikke mål, tenker jeg da...). Det samme gjelder den irriterende trenden at spill absolutt skal etterstrebe å se ut som film, og være "film-aktig". Da er jo hele poenget borte! Nei, la spill være spill, og filmbransjen ta seg av film! Til "fenderebest" som savner gode adventure spill: Det har kommet endel gode adventure-spill etter 1998. Indigo Prophecy som nevnt over, The Longest Journey, Dreamfall, Syberia, Syberia 2 er definitivt verd å spille. -Visjoner- Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Mellomsekvens kan være en fin måte å "lure" gameren til å tro at det ikke er noe "lastetid" før neste map/del av map. Å lage sekvensen interessant, kan gjerne være utfordring, men dette er jo en annen ting enn selve behovet for å rett og slett laste ut map av minne og laste nytt inn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Alle spill bør lage et univers hvor karakterene/individene/brikkene drives av de regler som finnes for universet. Dette gjelder uavhengig av om karakterene er er AI eller menneskelig styrte. Ingen forhåndsbestemt historie eller definerte "mål". Vil jeg ha en histore ser jeg film eller leser en bok. Spill skal være en egen interaktiv verden og ikke ha en forhåndsbestemt historie eller noen "oppdrag" laget av utviklerne. Mellomsekvenser er bare tåpelig. Eneste nytten av film i et spill må være en form for introduksjon hvor du blir opplært i hvordan håndtere/forstå spillets univers. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Skulle nesten tro enkelte helst ville sett artikler som inneholdt refleksjoner man er enig i. Er jo bedre å verdsette uenighet og andres synspunkt, spesielt når de blir presentert såpass bra som i denne artikkelen. Jeg er en sterk tilhenger av mellomsekvensen, men når jeg verdsetter nå uansett reflekterte meninger på området. Vil helst ikke ha media som hjernevasker meg mer enn jeg allerede er Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg