Gå til innhold

MD5 hash feiler etter defragmentering


Anbefalte innlegg

MD5 hash feiler etter defragmentering av HDD.

 

Jeg har kjøpt nytt datamaskin med P35A-S hovedkort fra Foxconn. Når jeg trykker på start knappen så starter maskinen i 0,5 sekunder, så slår den seg av. To sekunder etterpå så starter maskinen og booter inn til windows som vanlig. SATA disken er satt opp som vanlig IDE i enhanced mode.

 

Som jeg skriver i topicen så skulle jeg sjekke om det foregikk "data corruption" på HDD. Jeg brukte MD5summer fra http://www.md5summer.org/download.html og fikk feil når jeg testet noen store filer med noen timer mellomrom.

 

Høres det ut som det er feil på Hovedkortet eller HDD eller begge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som hdd, spesielt siden den feiler etter defrag. Kan være en fordel å bytte mens det er nytt, så slipper du og få ødelagt masse lagret arbeid ;)

 

Jeg får også dobbel-boot på en maskin her - kanskje fordi psu'n er i svakeste laget, men den jobber bra ellers så det får gå...

Lenke til kommentar

Det er nok ikke spesielt usannsynlig at det er harddisken nei, men bare for å utelukke en mulig feilkilde ville jeg ha også ha testa minnet, for eksempel med memtest86+. Den oppførselen du beskriver minner veldig om problemet jeg hadde med en maskin for en stund siden, hvor filer ble korrupte i hytt og gevær. Klart, hvis du ikke får uforklarlige BSODs med sporadiske mellomrom i tillegg, og det kun var under defragmentering du oppdaga at det var inkonsistens på filene, er det kanskje ikke så sannsynlig. Du kan jo se om du får opp noen alarmer med en eller annen S.M.A.R.T.-diagnoserings-tool, hvis HK/harddisk støtter det...

 

Forøvrig har jeg samme problemet under oppstart på maskina jeg sitter ved nå. Maskina starter såvidt opp, slår seg så av igjen i et sekund eller to, og starter så som normalt. Aner ikke hva det er, men har ikke orka sjekke så grundig heller siden det er maskina til foreldrene, som vanligvis brukes sånn ca. én gang i uka :)

Lenke til kommentar
Forøvrig har jeg samme problemet under oppstart på maskina jeg sitter ved nå. Maskina starter såvidt opp, slår seg så av igjen i et sekund eller to, og starter så som normalt. Aner ikke hva det er, men har ikke orka sjekke så grundig heller siden det er maskina til foreldrene, som vanligvis brukes sånn ca. én gang i uka :)

Det der er et vanlig problem med Intel brikkesett (p965,p35 m.fl.) som normalt ordnes med en BIOS oppdatering. Etter at den er i box, åpne bios, sett 'optimized defaults' og man ser det aldri igjen, forhåpentligvis... ;)

 

Jeg har kjøpt nytt datamaskin med P35A-S hovedkort fra Foxconn. Når jeg trykker på start knappen så starter maskinen i 0,5 sekunder, så slår den seg av. To sekunder etterpå så starter maskinen og booter inn til windows som vanlig. SATA disken er satt opp som vanlig IDE i enhanced mode.

Selv om P35A-S er et nytt kort for deg, så har det nok ligget en stund på lager. Sjekk hvilken bios-versjon du har. Det er lagt ut mange oppdateringer etter first release. her

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har oppdatert biosen og og satt på optimzed defaults før jeg postet her. Jeg får ingen feil når jeg sjekker "smart" statusen med hjelp av et program som heter speedfan.

 

Minne har jeg også sjekket med et program som brennes ut på cd og kjører utenom operativsystemet. Den kom fra Microsoft sin side. Jeg husker selfølgelig ikke navnet nå.

 

Dette er maskinen jeg kjøpte:

 

Lian Li Miditower, Aluminium, Sort

PC7BSCANDV3 u/powersupply

 

MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.

- Ny versjon, med kabler

 

FOX+ P35A Intel P35 + ICH9 Socket 77

2xPCIex16, 12xUSB2,GbELAN,5xSATA

 

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz Socket

4MB, BOXED m/vifte

 

Mushkin DDR2 4096MB enhanced Mem

EM2-6400 2x2048MB 800MHz. (5-5-5-1

 

Western Digital 500GB S-ATA II 7200 R

Caviar Special Edition 16MB cache

1,00 Stk

 

Club3D HD3850 512 MB GDDR4 PCIe

ATI RV670 PRO, GS720 MHz, 2xDVI,H

 

Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S

SATA Dual layer, sort bulk

 

Logitech LX3 optical Mouse

USB/PS2

 

Microsoft Windows XP Home OEM

NORSK m/servicepack 2b

1,00 Stk

 

Når jeg ville benytte meg av angreretten ( innen 14 dager ) fikk jeg dette som svar:

 

"Etter som dette er en bygge pc og oppsettet er foranderet fra orginal oppsettet faller angre fristen bort."

 

Delene ble valgt blant alternativene for en ferdig oppsatt pc.

Lenke til kommentar

Intel Core 2 Duo E6850 er en rimelig ny cpu... oppdater BIOS.

 

Mulig intern signal-lekkasje mens maskina går for fullt. Se i BIOS (last ned manual, ikke min oppgave ;) )... men se Advanced\Spread Spectrum: enabled.

 

Alt. kjør safe modus (F8) og restart. Sett enkel strømstyring i windows - ingen dvale\hvilemodus eller aktiv skjermsparer osv.

 

De rette folka i andre enden av "røret"\support søler potetgull innafor skjorta mens en prøver å gjøre saken enkel nok...

 

edit:

Det er butikkens oppgave å sette folk i rett kontakt ang. slike problemer. Garantien på den enkelte komponent kommer først seinere.

Endret av Zink
Lenke til kommentar
Intel Core 2 Duo E6850 er en rimelig ny cpu... oppdater BIOS.

 

Mulig intern signal-lekkasje mens maskina går for fullt. Se i BIOS (last ned manual, ikke min oppgave ;) )... men se Advanced\Spread Spectrum: enabled.

 

Alt. kjør safe modus (F8) og restart. Sett enkel strømstyring i windows - ingen dvale\hvilemodus eller aktiv skjermsparer osv.

 

De rette folka i andre enden av "røret"\support søler potetgull innafor skjorta mens en prøver å gjøre saken enkel nok...

 

edit:

Det er butikkens oppgave å sette folk i rett kontakt ang. slike problemer. Garantien på den enkelte komponent kommer først seinere.

 

Hvis du leser overfor så har jeg oppdatert biosen. Spread spectrum er på som default. Det hjelper ikke med enkel strømstyring i windows når de fleste problemene oppstår før maskinen har kommet fram til bios.

 

Men takk for at du bruker litt av tiden din til å komme med forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...