LasH Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Her er noen av de første bildene jeg tok med kamera mitt- Canon EOS 400D. Er klar over at det ikke er noen spessielt bra bilder, kjedlige osv.Men jeg vil gjerne bli bedre å ta bilder og lære mer, derfor ønsker jeg kritikk! (Men ikke slakt meg helt). Bilde 1 Bilde 2 Bilde 3 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Ok. Litt snill og konstruktiv kritikk skal du få. 1: Dette er egentlig et ganske kjedelig bilde, men det kunne i hvertfall blitt bedre utført. Du kan også fikse det i redigeringen. Horisonten er litt skeiv. Det rettes lett opp. Horisonten er også plassert omtrent midt i bildet. Det er feil i forhold til de klassiske reglene, og de er viktige i slike bilder. Du må sørge for å dele bildet inn i tre like deler, der 2/3 enten er himmel eller hav/forgrunn. I dette tilfellet må det bli 2/3 himmel, for den svarte forgrunnen er helt uinteressant for bildet. 2: Beklager, men jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive om de patronhylsene dine. Litt stilig med den skyggen, men jeg ser ikke noen måte å forbedre bildet på. Til det blir motivet for tilfeldig for meg. 3: Ditt aller beste bilde. Personlig mener jeg at du ikke trenger gjøre noe med det. Det er stramt og fint, og linjene er rette. Jeg vil ikke skrive bravo, men jeg synes det er ganske bra. Lykke til i fremtiden, og kom gjerne med flere bilder. Lenke til kommentar
superandreas Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Hei! Her er et par ting jeg tenker på når jeg ser bildene: Bilde 1: - Ikke plasser horisonten midt i bildet, men helst 1/3 nedenfra eller ovenfra Les mer om dette her Bilde 2: - Det fremstår for meg som litt kornete (har du hatt høy iso?) Du kan prøv eå redigere det litt skarpere. - Jeg ville også her passet meg litt for å plassere hovedobjektet midt i bildet, selv om det passer bedre her enn på bilde 1 Bilde 3: - Synest det var et fint bilde. Tror du ville kunne få det enda mer spicy hvis f.eks døren har en sterk farge og du isolerer (og evt forbedrer den). (Altså ha bildet svart hvitt, men beholde fargen på døren for å fremheve den hvis det var det du ville) Lenke til kommentar
LasH Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Horisonten er også plassert omtrent midt i bildet. Det er feil i forhold til de klassiske reglene, og de er viktige i slike bilder. Du må sørge for å dele bildet inn i tre like deler, der 2/3 enten er himmel eller hav/forgrunn. Dette visste jeg faktisk ikke, men når jeg tenker meg om så høres de jo ganske fornuftig ut. Takk for kritikken, skal huske dette neste gang! Hei! Her er et par ting jeg tenker på når jeg ser bildene: Bilde 1: - Ikke plasser horisonten midt i bildet, men helst 1/3 nedenfra eller ovenfra Les mer om dette her Bilde 2: - Det fremstår for meg som litt kornete (har du hatt høy iso?) Du kan prøv eå redigere det litt skarpere. - Jeg ville også her passet meg litt for å plassere hovedobjektet midt i bildet, selv om det passer bedre her enn på bilde 1 Bilde 3: - Synest det var et fint bilde. Tror du ville kunne få det enda mer spicy hvis f.eks døren har en sterk farge og du isolerer (og evt forbedrer den). (Altså ha bildet svart hvitt, men beholde fargen på døren for å fremheve den hvis det var det du ville) Ser du det samme om bilde 1 som han ovenfor, skal lese linken du sendte . Så det du mener med bilde nr 3 så skal jeg KUN beholde fargen på døren, resten svart hvitt? Isåfall kan jeg redigere det og legge det ut her, eller? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Jeg liker ikke selektiv bruk av farger, men det er en personlig oppfatning. Jeg synes det er fint i s/h, men hvis fargene var fine ville jeg beholdt det i farger. Alle fargene. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Bilde 3: - Synest det var et fint bilde. Tror du ville kunne få det enda mer spicy hvis f.eks døren har en sterk farge og du isolerer (og evt forbedrer den). (Altså ha bildet svart hvitt, men beholde fargen på døren for å fremheve den hvis det var det du ville) Ser du det samme om bilde 1 som han ovenfor, skal lese linken du sendte . Så det du mener med bilde nr 3 så skal jeg KUN beholde fargen på døren, resten svart hvitt? Isåfall kan jeg redigere det og legge det ut her, eller? Dette kan være stilig fra tid til annen, men det begynner å bli litt oppbrukt nå. Jeg ville heller ha fokuset på å få litt mer dynamikk inn i sort-hvitt konverteringen, litt mer skygger og kontraster. Evt bare 'nesten' gjøre det sort-hvitt, altså meget utvannet farger, eller split tone o.l. Men denne med døren i en farge og resten sort-hvitt er gjort for mange ganger etterhvert, spør du meg. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Det du evt kan gjøre med døren i bilde 3 er at du markerer den i PS eller tilsvarende redigeringsprogram. Så øker du fargemetningen litt, kanskje 20-30% (saturation) den finner du i PS på ctrl+u. Deretter inverterer du merkingen og drar fargemetningen ned 15-20% på resten av bildet. Verdiene er gjetninger/antakelser fra min side siden jeg ikke vet hvor "sterke" farger det er på originalen. Personlig er jeg ikke særlig for svart-hvitt bilder, det er meget sjelden jeg ser "nytten" i sh/v. Den "nytten" ser jeg ikke her.. Som fokl sier, èn isolert farge er et "oppbrukt" tema. Bilde 1 sa vel PMnormal det som trengtes, rett opp horisonten og kutt nede slik at du får 1/3 "moder jord" og 2/3 himmel. Mulig du faktisk kunne gjordt en raskere eksponering, gjerne ett eller to "stopp". Jeg ser du har brukt blender 16, hvilket er på grensen til diffraksjon for kameraet ditt, så her kunne økningen vært at du brukte blender 8 istedet. Evt blender 11 og øket lukkerhastigheten til 1/1000. Da ville du sannsynligvis fått detaljer i solen også. Bilde 2 med patroner minner meg om krig, som jeg synes er verdens dårligste idè, og derfor synes jeg personlig at dette bildet er bortkastet lagringsplass. Håper jeg ikke "drepte" interessen helt, og jeg ville gjerne sett dør/trapp-bildet slik som foreslått.. Lenke til kommentar
LasH Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Ok, takk for tilbakemeldinger! Da har jeg prøvd å redigere bildene litt etter deres ønsker (neppe at de blir oppfyllt ^^). Men her er bilde nr 1 : Her var jeg usikker på hvor mye av "nedre" bilde jeg skulle kutte, men. Her er bilde nr 3. Slet litt med og gi resten av bilde en litt "svakere" farge, men.. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Se der ja, nå begynner det å likne noe Beskjæringen av bilde 1 ble mye bedre etter min mening. Noen vil kanskje synes at du har tatt for mye, men personlig synes jeg at man skal strekke 1/3-2/3-regelen. Gjør ofte ingenting om det blir 1/4 til 1/5, men det avhenger av bildene og situasjonen. Jeg har tatt meg den frihet å justere dør/trappa di litt... Døren er øket med 40% fargemetning og resten er redusert med 60%. Men det er ikke sikkert du liker det selv, som jo tross alt er hovedpoenget. Personlig synes jeg det fikk litt mere potensiale.. Endret 20. mars 2008 av Bikeridr Lenke til kommentar
LasH Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Ah, takk Bikeridr! Prøvde og redigere meg frem til ca samme effekt, men da jeg skulle "stile ned" fargen på resten av bilde så ble fargen på døren også stilt ned, vet ikke helt hva jeg gjorde feil.. Pytt pytt! Har vertfall fått en god del kritikk som bare er positivt. Så skal jeg huske på disse "Reglene" til neste gang! Lenke til kommentar
si Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Trappebildet hadde jo kjempefine farger! Ingen grunn til å gjøre det til svart hvitt. Fint med den knallblå døra, det turkise gelenderet og den orange potta mot den mer nøytrale bakgrunnen. Ellers ville jeg croppet solnedgangbildet slik at solen ikke var midstilt langs horisontalen heller. Ta vekk litt på venstre side også, da får du samtidig vekk mer av det svarte og uinteressante berget i forgrunnen. Og horisonten er fortsatt skeiv, det er viktig å rette den opp på sånne bilder. Det ligger liksom i ryggmargen at vann skal være vannrett, det er frustrerende når det ikke er det. Ellers så trenger slike bilder ofte et objekt for å bryte alt det harmoniske litt, en silhuett av et menneske, en båt, ett eller annet. Blir fort kjedelig ellers. -si Endret 20. mars 2008 av si Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) si sier alt her. Herlige farger i fargeversjonen. Jeg kan faktisk ikke forstå hvorfor du presenterte det i s/h. Ok, monochrome er veldig populært/moteriktig nå. Det er nok derfor du ukritisk har konvertert det. Jeg skriver ukritisk, fordi her har du latt moten gjøre deg ukritisk til fremstillingen av motivet. Fargene er jo helt perfekte. Dette skyldes nok at du ikke har utviklet et skikkel øye enda. Versjonen med selektiv farge er tøys. Det er en moteteknikk som er gått av moten for minst et år siden. Det er derfor Casio bruker det i sin markedsføring. De som kjøper slike kameraer er som oftest ikke oppdatert på utviklingen, og synes fjorårets mote er kult fordi de har fanget opp trendene flere år etter de som er mer oppdaterte. Man kan trekke en parallell til de som oppdaget Seattle i 1993. Farger eller rein s/h blir alternativene. Farger er svaret. Horisonten er fremdeles skeiv. Det skrev jeg i min opprinnelige kommentar. Jeg ville også tatt av litt i høyden og venstre side. Forgrunnen er fremdeles for kjedelig, men noen få hakk mindre himmel og en del mindre av nederste kant vil gi en mer dynamisk panoramaeffekt. Endret 23. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
LasH Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mars 2008 Ok, da har jeg prøvd meg enda en gang.. Ser fortsatt at horisonten er skev men? :S. Føl dere fri til og redigere det selv, kansje jeg fatter det bedre da. Men her er vertfall mitt forsøk, kuttet litt av toppen, venstre side, og enda litt mer av nedre del. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 23. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg likte ditt siste bilde best, bra svart hvitt konvertering - god kontrast og akkurat passe lys. Jeg ville ha croppet bort i øvre billeddkant slik at kun den hvite veggen var synlig og ikke taklisten over. Jeg ville også ha croppet bort i nedre billeddkant for å fjerne steinen ned til høyre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå