Gå til innhold

hanlde i usa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I verste fall så beslaglegger de vel utstyret? Har aldri forsøkt å ta med meg for mye selv, så jeg vet ikke hva som evt. skjer. Men i beste fall må du vel betale moms og et straffegebyr. Og med de satsene som er i Norge kan jeg ikke tenke meg at det gebyret ikke svir i lommeboka.

Men om du tar med mer enn 6000, så er det tryggest å gå på rødt og fortolle de varene som gjør at prisen tipper over 6000. Du kan spare en del kroner på det.

Maks verdi på varer du sender er enda mindre... maks 1000 kroner som gave. Setter du på en lavere verdi enn faktisk verdi, vil du kun få igjen påskrevet verdi om pakken blir borte et sted på veien. Så det er heller ikke anbefalt.

Husk også at du mister alt som heter fem års reklamasjonsrett, og kanskje også garanti. Sjekk derfor at prisene er mye lavere i USA enn i Norge før du kjøper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når det gjelder kamera så har jeg ikke inntrykk av at tollerne gidder å titte på dette med mindre du blir tatt på fersken med 10 flunkende nye kamera i kofferten, inkl emballasje. Du kan jo tross alt bare si at "Nei, dette kameraet har jeg hatt lenge", evt. sette på litt teip eller noe slik at det ser slitt ut. Dette kan de rett og slett ikke si noe på.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Når det gjelder kamera så har jeg ikke inntrykk av at tollerne gidder å titte på dette med mindre du blir tatt på fersken med 10 flunkende nye kamera i kofferten, inkl emballasje. Du kan jo tross alt bare si at "Nei, dette kameraet har jeg hatt lenge", evt. sette på litt teip eller noe slik at det ser slitt ut. Dette kan de rett og slett ikke si noe på.

Problemet er at det er DU som må bevise at du tok det med ut av Norge for å slippe å betale moms (og mulig straffegebyr) ved innførsel over tollfriverdi.

Derfor kan det være smart å fylle ut et legitimasjonsbevis når man reiser ut av landet med dyrt fotoutstyr slik at man ikke kommer ut for kjedelige situasjoner ved møte av pliktoppfyllende tjenestemenn (også i utlandet kan tollere være ivrige i tjenesten og spørre etter kvittering eller annet bevis).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...