Gå til innhold

Ble nektet dødshjelp - Døde. Er det riktig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva har det du skriver der med saken å gjøre? Jeg har da aldri tatt til orde for at man skal kunne tvinge noen til å ta livet av andre. Jeg har påpekt at å tvinge noen til å leve under tortur (man får ikke lov til å velge å dø uansett hvor forferdelige smertene er) er et religiøst påfunn.

Lenke til kommentar
Jo, tanken om at mennesker må holdes i livet uansett faen er en religiøs tanke.

Ok, vi kan jo sette deg på jobben med å sette dødssprøyten på alle som vil det i norge da. Eller vil du ikke?

Jeg ville faktisk fått bedre samvittighet av å hjelpe hun franskdama med å dø enn å la henne lide til hu råtner bort av seg selv.

Lenke til kommentar

Det skal sies at jeg ikke har lest hele tråden.

Men, jeg vil trekke fram min nå avdøde bestemor (døde kun for en liten uke siden :( ). Hun hadde kreft i livmor, lever, lunger osv. Det vil si kreften hadde spredd seg så mye at livet sto ikke til å redde. Hun hadde de siste 3 ukene problemer med å puste, men hun var 100% klar i hodet. Hun kommuniserte både verbalt og visuelt og det var ingen problemer.

Hun viste at hun kom til å dø i løpet av max en måned. Hun ønsket å dø de siste 3 ukene da hun hadde smerter så store at hvert sekund ble en prøvelse.

Det er som sagt ikke lov med dødshjelp i Norge, men så kommer vi til den økonomiske biten. De siste 3 ukene lå min bestemor på intensiven på Ahus, med EGEN sykepleier som konstat passet på hennes tilstand og surstoffnivå og regulerte dette med oksygenmaske.

Hva koster dette per døgn? Hvorfor skal man holde en person som ønsker å dø levende mot sin vilje bare for at personen skal oppleve mer smerte før døden inntreffer?

I slike tilfeller er jeg for døsdhjelp, uten tvil.

Lenke til kommentar
men hva med pykisk syke, mange med mentale problemer vil ta og tar selvmord, skal vi bare la dem gjøre det da, siden de bestemer over seg selv, selv om det kan være noe galt med hode dems

Hvis de er psykisk syke så gir man dem hjelp til å bli psykisk friske. Er det lov å undertegne kontrakter hvis man er såpass psykisk syk?

Lenke til kommentar
men hva med pykisk syke, mange med mentale problemer vil ta og tar selvmord, skal vi bare la dem gjøre det da, siden de bestemer over seg selv, selv om det kan være noe galt med hode dems

Hvis de er psykisk syke så gir man dem hjelp til å bli psykisk friske. Er det lov å undertegne kontrakter hvis man er såpass psykisk syk?

Det er jo ikke snakk om psykisk syke her da. Selvsagt skal man ikke "bare la" dem ta selvmord. Selvmordskandidater tenker ofte irrasjonellt. Her er det snakk om slike som i eksempelet Dj_Matsern viser til.

Lenke til kommentar
... Selvmordskandidater tenker ofte irrasjonellt. ...

Motstandere av selvmord mener ofte at det er en irrasjonell handling å ta sitt eget liv, dermed blir selvmord per definisjon en irrasjonell handling. Det er noe av problemet med validiteten til ens eget ønske om å dø.

Litt som at om det ikke er rasjonelt å drepe noen så må alle mordere per definisjon være 'sinnssyke' i gjerningsøyeblikket.

Litt merkelig er det jo at det å ofre livet sitt for noen er en nobel handling, mens det å ikke ville leve lenger er galt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...