Gå til innhold

Ny mini-ITX løsning fra VIA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bare så utrolig kjipt at dette kortet ikke er basert på den kommende "Nehemiah" kjernen, som VIA først lovet.

M10000 er ikke noe mer enn M9000 + 67 MHz - lite å hoppe i taket over spør du meg...

men for all del - det er jo ett fett hovedkort, bare kjipt det ikke er hva VIA først lovet...

Lenke til kommentar

En liten advarsel til de som vurderer å kjøpe slike hovedkort...

Jeg bestilte selv to mini-itx hovedkort med 800Mhz prosessor. Disse kortene var først tiltenkt roller som filservere, men viste seg meget uegnet da de er utrolig ustabile.

Det ser nemlig ut til at de er uhyre ømfintlige for rippel fra power da de som regel krasjer når cd plater spinner i gang etc. Jeg har forsøkt alle tenkelige ting for å få dette til å bli stabilt, men ingen ting er godt nok.

Den mest stabile konfigurasjonen jeg klarte å sette opp var med et enermax power supply til en liten tusenlapp og ved å bytte ut harddisk med en 512 MB compact flash brikke slik at jeg eliminerte all rippel laget av mekaniske løsninger og spoler. Jeg benyttet på dette tidspunktet en apacer 256MB minnebrikke. Hovedkortet var ellers montert i et LianLi Alu kabinett (med tanke på jording etc), og hadde kun nettverk tilkoblet.

Med denne konfigurasjonen kjørte serveren (idle) i hele 2 døyn før den krasjet (WoW).

Jeg har kontaktet Via om dette problemet, og de var ikke videre behjelpelige, så nå ligger kortene bare og støver ned da de ikke kan brukes til noe fornuftig.

Lenke til kommentar

Jeg har også 800 mhz utgaven, og det er kanskje noe i at den er ustabil grunnet rippel. Hadde et program som fusket litt da jeg åpnet DVD-rom skuffen. :-? Men samme (windows) program har forøvrig kjørt 100% stabilt i 9 døgn nå, så helt ille er det da ikke.

Bruker egen mini-ITX power supply på 50 watt.

Mer info om boksen min finner man her: http://forum.overklokking.no/viewtopic.php?t=86946

Lenke til kommentar

Tillegg til innlegget over:

Har lyst til å bygge en mini-PC, og mini-hovedkort, CPU m/kjøler, en harddisk og en CD/DVD-rom tar jo til sammen ikke stort mer plass enn en pakke frokostblanding. Problemet er jo hvis man må ha plass til en diger kladd av en strømforsyning i tillegg. Alt innholdet i en 'vanlig' strømforsyning kunne vel vært plassert annerledes slik at f.eks. den ble dobbelt så bred men halvparten så høy, men dette er jo ikke akkurat noe man bør klusse for mye med selv.

Lenke til kommentar

:woot:

VIA er ikke brukbar i forbindelse med musikkfiler.

Warning 1206 - Device latency is high - the higher the latency, the more data a device can transfer in one go. The device may be hogging the bus for too long. Some video card drivers set the latency high in order to perform faster. The problem is that other devices (especially sound cards, network) won’t have enough time to transfer their data resulting in lower performance (e.g. sound drop outs, lockup). Generally, all devices should have latency of 32, with high performance devices (e.g. video card, disk, giga-LAN) with 64 and AGP to 128.

Fix: Go to BIOS SetupSettingsPCI & AGP Devices and reduce PCI latency to 64 or 32. Contact the mainboard manufacturer or video card manufacturer for more details.

SiSoftware Sandra Help File

Sv.

Lenke til kommentar

Jeg har kontaktet produsenten, og mottok _glimrende_ support.

Dette fikk jeg i den siste mailen:

Dear Lars,

BLA BLA BLA,

Currently, we have a partner distributing our LEX products in Norway for us. Please contact him via this email add: [email protected] . I have also forwarded this mail to him. I believe he will contact you shortly.

Have a great weekend!

Best regards,

Carrie

MEN, han derre javier har ikke svart meg, selv om jeg sendte mail til han.

Jeg sendte også mail til [email protected], men der var det heller ikke noe svar. De har en tysk importør, som jeg sikkert kommer til å kjøpe 2-3 stk fra, og jeg fikk også en prisliste fra de. (Vedlegg nederst).

Gå til www.lex.com.tw for mer info. De har en versjon med dual LAN, og en med IEE1394, og TV-out er en ekstra modul.

Prisliste 1

Prisliste 2

Bare si ifra dersom du ikke har exel eller open-/star-office.

Lenke til kommentar
Jeg har kontaktet produsenten, og mottok _glimrende_ support.

Dette fikk jeg i den siste mailen:

Dear Lars,

BLA BLA BLA,

Currently, we have a partner distributing our LEX products in Norway for us. Please contact him via this email add: [email protected] . I have also forwarded this mail to him. I believe he will contact you shortly.

Have a great weekend!

Best regards,

Carrie

MEN, han derre javier har ikke svart meg, selv om jeg sendte mail til han.

Jeg sendte også mail til [email protected], men der var det heller ikke noe svar. De har en tysk importør, som jeg sikkert kommer til å kjøpe 2-3 stk fra, og jeg fikk også en prisliste fra de. (Vedlegg nederst).

Gå til www.lex.com.tw for mer info. De har en versjon med dual LAN, og en med IEE1394, og TV-out er en ekstra modul.

Prisliste 1

Prisliste 2

Bare si ifra dersom du ikke har exel eller open-/star-office.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...