Gå til innhold

mulig å redusere størrelse på Vista?

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp lagt inn SP1 til Vista x64, og til min store irritasjon har det forbanna systemet blitt enda feitere.

nå okkuperer Vista 16,5gb sammen med adobe professional og Office (minste nødvendige installasjon på de to).

har en følelse av at Vista legger inn store mengder unødvendige filer og drivere. Mulig å fjerne noen GB med data? Har forresten slått av systemrestore og alle shadowcopies er fjernet (hvis ikke MS har gjemt dem veldig godt)

håper noen kan hjelpe meg litt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg til å kjøre vsp1cln (frigjør 1.5-2 GB) kan du slå av hibernate/dvale-modus .

Ingen grunn til å ha hibernate på en stasjonær PC (hvis det er det).

Åpne en CMP prompt og skriv powercfg -h off

hiberfile.sys under C:\ root vil da forsvinne.

Da vil du ha frigjort 4GB eller mere tilsammen (hvis du har 2GB ram).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

det har jeg akkurat prøvd, og da får jeg bare beskjed om at jeg ikke har tillatelse til å aktivere eller deaktivere dvalemodusfunksjonen.

Lenke til kommentar

det har jeg akkurat prøvd, og da får jeg bare beskjed om at jeg ikke har tillatelse til å aktivere eller deaktivere dvalemodusfunksjonen.

Søk etter run/kjør fra startmenyen , høyreklikk og velg run as administrator , skriv så inn CMD etterfulgt av OK.

Du får da en CMD prompt med administrive privilegier som du trenger for å gjøre den operasjonen.

Lenke til kommentar

Du kan også kjøre disk cleanup og fjerne "Previous versions", dette vil ofte frigjøre en del GB.

(Dette fjerner restore points og tidligere versjoner av filer)

Høyreklikk på C, velg Disk Cleanup, klikk på more options, klikk på Clean up under System Restore and Shadow copies.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

hmmm, ryddet opp noe diskplass, men det burde være en måte å strippe programmet enda mer.. har ikke behov for driverpakker til millioner av skjermkort, lydkort, scannere og printere, scsi-kort og annet tull.

flere forslag til hvordan Vista strippes enda mer?

Lenke til kommentar
hmmm, ryddet opp noe diskplass, men det burde være en måte å strippe programmet enda mer.. har ikke behov for driverpakker til millioner av skjermkort, lydkort, scannere og printere, scsi-kort og annet tull.

Diskplass koster 1.28 kr pr GB (Samsung 500GB SATA) pr idag og jeg synes ikke det er noe å stresse for.

Vista fungerer så godt som den gjør fordi den bla har alle drivere tilgjengelig og idag betyr som sagt ikke noen GB så mye. Det går ikke ut over ytelsen på maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg har 80GB på Vista64 partisjonen , 53GB ledig "as we speak" .

Av programmer installert er det office 2003 (full) , Trend Antivirus + , Nero7 , Azureus ,PaintShop Pro , AdobeReader og Drivere . Ingen spill bortsett fra de som følger med Vista.

Så fullt så galt som mange skal ha det til er det ikke.

Lenke til kommentar
Jeg har 80GB på Vista64 partisjonen , 53GB ledig "as we speak" .

Av programmer installert er det office 2003 (full) , Trend Antivirus + , Nero7 , Azureus ,PaintShop Pro , AdobeReader og Drivere . Ingen spill bortsett fra de som følger med Vista.

Så fullt så galt som mange skal ha det til er det ikke.

Nei det er ikke ille, en typisk Vista tar vel rundt 10GB men noe som mange glemmer i disse RAM tider er at swap fila følger med mengden minne og det blir fort 3-4GB om ikke mer. Har man i tillegg hibernate på så går den enda mer GB (like mye som man har i minne på maskinen)

Har man 4GB minne KAN det være 7-8GB med hibernation og swap filer på disken.

Lenke til kommentar

neida, harddiskplass har jeg nok av faktisk. har 2x500gb disker.

problemet mitt er at jeg for en stund siden (da jeg hadde XP) partisjonerte ut 22,4gb til Windows (som var mer enn nok for progs+windows den gang). nå begynner det å bli litt lite med plass på den disken.

mulig å øke den diskplassen littegrann uten å tulle opp hele systemet? partitionmagic virker ikke i vista, og etter at Symantec overtok det programmet nekter jeg å bruke det..

gparted brukte jeg da jeg partisjonerte sist, men fikk litt problemer...

Lenke til kommentar

Hvis du har god plass kan du fjerne partisjonen som ligger etter Vista og slette den (etter at du har kopiert ut data til den andre disken din), deretter øker du størrelsen på Vista partisjonen og oppretter den du slettet på nytt når du er fornøyd, den blir da tilsvarende mindre i forhold til hvor mye du økte Vista partisjonen med.

Dette gjør du fra Disk Management i Vista, bortsett fra kopieringen da.

Ikke sett igang noe slikt uten at du vet hva du gjør !

eller

Flytt swap fila til den andre disken så får du litt bedre plass + litt bedre ytelse.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Diskplass koster 1.28 kr pr GB (Samsung 500GB SATA) pr idag og jeg synes ikke det er noe å stresse for.

Vista fungerer så godt som den gjør fordi den bla har alle drivere tilgjengelig og idag betyr som sagt ikke noen GB så mye. Det går ikke ut over ytelsen på maskinen.

Diskplass er ikke ubegrenset. Jeg har en 250 GB Hitachi-disk på min Thinkpad, men foretrekker en 160 GB jeg har liggende fordi den er raskere med 7200 rpm. Har satt av 40 GB til OS på denne, da jeg ikke har mer plass å avse pga. nødvendig data. Trenger bl.a. de resterende 100 GB til fotobruk.

Hvor store disker finnes det egentlig med 7200 rpm? Ser mpx.no har en Hitachi 2,5" med 200 GB, men skulle jo gjerne hatt større.

Endret av iau
Lenke til kommentar

Diskplass er ikke ubegrenset. Jeg har en 250 GB Hitachi-disk på min Thinkpad, men foretrekker en 160 GB jeg har liggende fordi den er raskere med 7200 rpm. Har satt av 40 GB til OS på denne, da jeg ikke har mer plass å avse pga. nødvendig data. Trenger bl.a. de resterende 100 GB til fotobruk.

Hvor store disker finnes det egentlig med 7200 rpm? Ser mpx.no har en Hitachi 2,5" med 200 GB, men skulle jo gjerne hatt større.

En 5400rpm 320GB yter i praksis like bra som en 200GB 7200rpm hvis du ikke driver med helt spesielle oppgaver.

WD og Samsung har 320GB og Hitachi har sluppet en 500GB for bærbar men den er 12,5mm så den vil ikke passe i alle maskiner.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...