Gå til innhold

Lager Nintendo- barnekonsoller/spill?

BiB

Anbefalte innlegg

Det er paradoksale er at de som står hardest på at "Nintendo er for barn", er de som er for unge til å ha opplevd NES- (og til dels SNES-)eraen. Spesielt barn i alderen 14-17 liker å tro at de er så "voksne" at de må ha minst to liter blod på TV-skjermen til enhver tid. Personlig liker jeg både RE, GTA, uten at det er til hinder for at jeg også liker Mario, Zelda osv.

Sterke farger, barnslige figurer og handling, det er i bunn og grunn et japansk fenomen.

For noen uker siden hadde for eksempel www.xbox.jp rosa bakgrunn med fargefulle anime-jenter som kniste:

http://byonabi.haru.gs/test/html/49718500.html (Ulike offisielle xbox-sider fra forskjellige land, Japan nederst til høyre..)

Det er bare i vesten man er så voldsfiksert at fargepaletten stopper ved brun, grått og sort, alt annet er liksom "barnslig"..

Selv ikke SSBB, som jeg spiller mye for tiden, slipper vel unna "barnslig"-kategoriseringen, selv om det er en fighter.. Humor og farger er jo en uting, eller hva..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sterke farger, barnslige figurer og handling, det er i bunn og grunn et japansk fenomen.

For noen uker siden hadde for eksempel www.xbox.jp rosa bakgrunn med fargefulle anime-jenter som kniste:

http://byonabi.haru.gs/test/html/49718500.html (Ulike offisielle xbox-sider fra forskjellige land, Japan nederst til høyre..)

Det er bare i vesten man er så voldsfiksert at fargepaletten stopper ved brun, grått og sort, alt annet er liksom "barnslig"..

Selv ikke SSBB, som jeg spiller mye for tiden, slipper vel unna "barnslig"-kategoriseringen, selv om det er en fighter.. Humor og farger er jo en uting, eller hva..?

Ja, japanerne har en merkelig kultur i forhold til vesten. Fargerike og snodige spill. Spill som vesten vil stemple som "barnslige" er ikke det samme for japanerne. Ganske merkelig at Sony ikke satser mer på Europa enn de gjør, når Playstation er så "vesten".

Lenke til kommentar
Faktisk mye gode argumenter mot her. Jeg ser så absolutt poenget, men jeg mener det er viktig å se Wiien i forhold til de andre to konsollene på markedet. Standalone er den kanskje ikke en barnekonsoll, men siden konsollen i så mye større grad er myntet på de yngre i forhold til det de to andre er, står jeg fortsatt ved at det er den mer barnevennlige konsollen. Følgelig en barnekonsoll i forhold til de andre.

Men husk, det hindrer ikke godt voksne å ha glede av den.

Jeg ser noen av poengene dine. Greit at halvparten av alle Nintendo-spillene ikke er FPS, men det er da ikke en barnekonsoll for det. Forskjell på barnevennlig konsoll og barnekonsoll.

Siden Wii skal appellere til folk i alle aldre må følgelig spillene være enkle. Selvsagt finnes det unntak som nevnte RE4, No More Heroes eller Metroid. Dette synes jeg er helt greit. Ser ikke helt for meg min far på snart 50 spille noe av de jeg har nevnt. Dog har han spilt Wii Sports :p

Lenke til kommentar
Faktisk mye gode argumenter mot her. Jeg ser så absolutt poenget, men jeg mener det er viktig å se Wiien i forhold til de andre to konsollene på markedet. Standalone er den kanskje ikke en barnekonsoll, men siden konsollen i så mye større grad er myntet på de yngre i forhold til det de to andre er, står jeg fortsatt ved at det er den mer barnevennlige konsollen. Følgelig en barnekonsoll i forhold til de andre.

Men husk, det hindrer ikke godt voksne å ha glede av den.

Hva i Wii er det som er myntet mot den yngre målgruppen? Skulle likt å se hvilken spill du rangerer som de som er "myntet" på barn kontra at de da ikke finnes på den andre enheten.

Spill som Super Mario og Zelda, som har vært "hoved" argumentet for at Wii er og blir en barnekonsoll, vil jeg klassifisere som spill med en vid aldersgruppe og ikke kun snevret inn på barn, men alle.

Wii har et veldig vidt spekter av spill for alle aldersgrupper, dvs barn, ungdom og voksene. Vil si at Wii er en mer åpen konsoll for alle enn PS3 og X360, som har lukket seg rundt ungdomsgruppen. Er ikke mange 30-40+ som setter seg ned med PS3 eller X360 og spiller Bioshock eller Drake's Fortune.

Skulle jeg klassifisere Wii under et ord vil jeg fått et stort problem. Den har et videre aldersspekter enn de andre enhetene, flere forskjellige spill myntet på flere aldersgrupper og en tilnærming ment for alle aldersgrupper. Hvordan man kan sette seg ned og klassifisere en enhet med så vidt spekter og faktisk t.o.m klare å snevre Wii inn som en barnekonsoll, ja det er for meg uforståelig.

Lenke til kommentar
Wii har et veldig vidt spekter av spill for alle aldersgrupper, dvs barn, ungdom og voksene. Vil si at Wii er en mer åpen konsoll for alle enn PS3 og X360, som har lukket seg rundt ungdomsgruppen. Er ikke mange 30-40+ som setter seg ned med PS3 eller X360 og spiller Bioshock eller Drake's Fortune.

Sidan du legg fram dette som om det er fakta så går eg ut ifrå at du har noke meir tall på dette ? Eller er det rein gjetting igjen ? 30-40 åringane er den første generasjonen som vaks opp med dataspill, kan ikkje akkurat sjå at dei ikkje skal dra med seg det inn i vaksen alder. Gjennomsnittsalderen for ein gamer er vel godt over 30 år om eg ikkje husker feil.

Lenke til kommentar
Sidan du legg fram dette som om det er fakta så går eg ut ifrå at du har noke meir tall på dette ? Eller er det rein gjetting igjen ? 30-40 åringane er den første generasjonen som vaks opp med dataspill, kan ikkje akkurat sjå at dei ikkje skal dra med seg det inn i vaksen alder. Gjennomsnittsalderen for ein gamer er vel godt over 30 år om eg ikkje husker feil.

Legger det ikke frem som fakta men som min egen mening, derav "vil si at".

Men helt siden Playstation tredde på banen har det hele tiden blitt servert at Nintendo er barnekonsollen mens Playstation er "das real shit". Hvor og når denne trenden oppsto er jeg ikke helt sikker på, men synes det er en totalt feilkaraktisering av enhetene. Når da Xbox kom på banen, fikk den og stemplet som voksen mens Nintendo's fremdeles bar stemplet som barnekonsollen.

Denne alderskvoteringen på konsollen har jeg dog aldri skjønt så veldig mye av. Den er ufattelig skjeivstyrt og i det hele og det store ubegrunnet av dem som klassifiserer Wii som barnekonsoll, eller Nintendos andre enheter slik. Barnevennlig kan jeg være enig og med på men det er et langt, meget langt, steg fra barnevennlig til barnekonsoll. For å få tittelen "barnekonsoll" så må majoriteten av spillere kun bestå av barn og jeg har ikke sett noen tall som forteller at dette er tilfelle. Så fakta på det kan kanskje være påtide å få på bordet.

Lenke til kommentar

Nå er barn en av kundegruppene til alle konsollene og barn har spilt konsollspill siden amiga og commandore 64s dager. Ser du på spillutvalget til konsollene ser du at alle konsollene har spill myntet på barn. I hovedsak er dette spill basert på barnefilmer/serier og sportsspill som gis ut til alle konsollene slik det alltid har vært. At Nintendo Wii har en større andel slike spill kommer nok av det lekne aspektet ved kontrolleren. Det er veldig lett å lage små minispill til Wii og de aller fleste av disse kan puttes i kategorien for alle (noe som i manges øyne automatisk betyr for barn). Så Nintendo verken markedsfører eller retter seg spesielt inn mot barn. De har selv sagt med Wiien at de vil nå ut til alle, som de og ser ut til å klare. Dessuten er har nok de aller fleste barn der ute en PS2 på rommet enda og det er ingen som vil påstå PS2 er en barnekonsoll. På tide å skille mellom barnespill og konsoll, og ikke smelte dem sammen fordi en konsoll har en større andel av barnespill.

Lenke til kommentar

Er dette noe å krangle om? Og hva er det med barnevennlig og barnekonsoll/spill som får nintendo fansen til å se rødt? Det er jo ikke ett skjeldsord.

Det meste med Wii er barnevennlig, og derfor er det jo ganske normal å kunne kalle både spillene og konsollen for barnekonsoll/spill. Spillene og konsollen har enkle grensnitt og menyer, og er lette å komme inn i.

Betyr det at ikke voksne kan ha det like artig med Wii som med Ps3 eller xbox 360? Nei, og i mange tilfeller kan det vel faktisk være Wii som gir dem mest penger for moroa.

Jeg for min del elsker å spille spill som MGS, GTA, BF2, GT, Uncharted osv osv osv.

Derfor er ikke Wii noe for meg.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på barnevennlig og barnekonsoll. Som sagt jeg skulle gjerne sett tall som beviser at kundegruppen til Wii er for det meste barn. Om det derimot viser seg at aldersgruppen er mer spred og flere alderstrinn, vil jeg heller klassifiserer konsollen som allsidig enn å plassere den i en bås som barnekonsoll.

Lenke til kommentar

Nå skriver jeg kun for meg selv, uten at det trenger å bety noe om hva andre ev. tenker om konsollene. Men selv er jeg 28 år, med saboer og barn. Og har vokst opp meg C64 - Amiga - Sega Mega drive og NES osv.

Sist generasjon kjøpte jeg meg alle 3 konsollene, og tro det eller ei så var det GC`en som ble mest brukt til spilling. Mest pga Zelda, Pikmin og RE remakene. Og når denne generasjonen kom så var det egentlig bare Wii som var et alternativ. Jeg er blitt voksen nok til å sette bedre pris på "bedre" spill, og ikke bare digge blodsprut og FPS. (Og ja! jeg VET det finnes bra FPS også! Digger f.eks Bioshock:)

Det Nintendo trenger er mer seiøse 3 parts titler! Det slippes alt for mye søppel og minispill.. Se på Metroid, og SMG, der ser du potensialet i grafikken og mer enn det trenger du ikke for å lage fantastiske spillopplevelser. Koser meg stadig med begge titlene, og venter spent på Brawl.

Det JEG savner er gode RPG til Wii, men kommer vell noe snart forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Det JEG savner er gode RPG til Wii, men kommer vell noe snart forhåpentligvis.

Fire Emblem kom for en uke siden (fikk 8 av Gamer) og Dragon Quest kommer 2. kvartal. Final Fantasy kommer også på Wii Ware om ikke altfor lenge.

For min del vil jeg heller se flere RTS. Wii-kontrollen passer jo perfekt til slike spill, akkurat som mus på PC-en.

Lenke til kommentar
Det er paradoksale er at de som står hardest på at "Nintendo er for barn", er de som er for unge til å ha opplevd NES- (og til dels SNES-)eraen. Spesielt barn i alderen 14-17 liker å tro at de er så "voksne" at de må ha minst to liter blod på TV-skjermen til enhver tid. Personlig liker jeg både RE, GTA, uten at det er til hinder for at jeg også liker Mario, Zelda osv.

Hadde tenkt å skrive et langt innlegg her om hva jeg mener, men så viste det seg at vi har en tankeleser som var en god del kjappere enn meg. Kunne ikke sagt det noe bedre selv :)

Lenke til kommentar

Ja, japanerne har en merkelig kultur i forhold til vesten. Fargerike og snodige spill. Spill som vesten vil stemple som "barnslige" er ikke det samme for japanerne. Ganske merkelig at Sony ikke satser mer på Europa enn de gjør, når Playstation er så "vesten".

'' Thats it'' Jeg flytter til Japan :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...