Gå til innhold

Avigift på reklame

Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Hvorfor er det ingen avgift på reklame? får ukentlig sikkert 2 kilo reklame i posten som går rett i søpla. Spesielt bra for miljøet er vel ikke dette? Og vi som må bøte med miljøavgifter på bensin og diesel.

Tipper det blir endel forrurensing hvis en tenker på hele prosessen med å lage reklamen, fra hugging av skog, laging av papiret, trykking, og endel kjøring!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du spør spørsmålet feil.

Det du skal spørre deg om er "Hva kan jeg gjøre for å spare miljøet for all reklamen som dukker opp i postkassa mi" og det du skal gjøre er å gå til ditt lokale postkontor og spørre etter en "Nei takk"-klistrelapp. Da får du ikke mer uadressert reklame og det vil produseres mindre fordi markedet for reklame blir mindre.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Mente at de som sender reklamen må ha avgift. Hvorfor skal vi betale forrurensingsavgifter når ikke de må.

Og det klistremerket funker ikke likevel.

Lenke til kommentar

For de av dere som ikke har vært en tur innom et modærne papirsorteringsanlegg så kan jeg si at det er ufattelige tonn med blant annet reklame som går gjennom der pr.time.

Når anlegget da i tillegg går nesten døgnet rundt forstår man at dette må da være unødvendig at så mye reklame trykkes.

Etterhvert som jeg ser sløsing med resursjer skusles bort på markedsføringens alter har jeg helt mistet troen på norsk miljøpolitikk.

Hva er vitsen med å forby glødepærer når enkelte butikker har mere effektnelysning en det er på en solskinsdag ute og atpåtil må ha airkondision for å holde temperaturen nede?

Hva er vitsen med å resikulere når mesteparten går til å trykke opp nytt søppel som folk hiver i søpla uten så mye som å lese i det?

Hva er vitsen med å spare på strømmen når papirpresser trekker megawatt av strømmenttet døgnet rundt for nettop å produsere denne søpla?

Så avgift på reklame hadde nok vært et steg i riktig retning.

Sorry men måtte bare få blåst litt steam.

Lenke til kommentar

Poenget er at forrurenseren betaler, men forrurenseren skal ikke betale for forbrukerens latskap!

Det er avskyelig å lese at man mener de som produserer papir skal betale MER i avgifter fordi man selv ikke gidder å gå på postkontoret og skaffe seg en lapp som forteller posten/alle andre at postkassen skal være fri for uadressert reklame. Gjør noe for miljøet i steden for å sitte å syte forran PCn!

Forbudet mot glødelamper er av avsporing, men det er en måte å få industrien til å komme frem med bedre, mer miljøvennlige og langvarige pærer. Vi har løsningen allerede, og den heter LED. For å presse frem bruk av LED/annen teknologi er et forbud en måte å "trigge" markedet på. Resultatet vil være en revolusjon i teknologien vi bruker til å lyse opp i hjemmet.

Lenke til kommentar

Hvis da folk etterhvert skaffer seg slike lapper vil fremdeles opplaget på søpla være like stort, forskjellen er at det går direkte fra pressa og i returpapiret, og om alle i hele norge skulle klistre opp slike lapper (noe som aldri kommer til å skje) vil reklamen finne andre veier inn i de 1000 hjem.

Her legges det sirlig på trappa sammen med byavisa som for øvrig er overfylt av reklame i seg selv samt at den er gratis, for ikke å glmme alle ileggene i avisene.

Så det er nok bare rett og rimelig at reklame avgiftsbelegges.

Lenke til kommentar
Hvis da folk etterhvert skaffer seg slike lapper vil fremdeles opplaget på søpla være like stort, forskjellen er at det går direkte fra pressa og i returpapiret, og om alle i hele norge skulle klistre opp slike lapper (noe som aldri kommer til å skje) vil reklamen finne andre veier inn i de 1000 hjem.

Feil, annonsører betaler etter distribusjon og ikke opplag. Du har rett i at den vil finne andre veier inn i hjemmet, men det blir ikke på papir.

Her legges det sirlig på trappa sammen med byavisa som for øvrig er overfylt av reklame i seg selv samt at den er gratis, for ikke å glmme alle ileggene i avisene.

Det er en annen problemstilling. Du kan f.eks ytre din missnøye til byavisa. Har du gjort det?

Lenke til kommentar

Akkurat i mitt tilfelle så er ikke reklamen noe problem.

Jeg omdanner den nemlig til varme som gjør strømregninga mi mindre men dette fungerer selvsagt bare vinterstid.

Men så lenge reklamen pushes på folk er det alltid mange nok som gir faen og lar det gli diskre i søpla.

Alternativet hadde jo vært å abonere på reklame istedenfor nå og måtte reservere seg.

Registrerer posten hvor mange postkasser de får dyttet reklame nedi?

Lenke til kommentar
Registrerer posten hvor mange postkasser de får dyttet reklame nedi?

Ja, du registrerer husstanden din på postkontoret slik at de får puttet deg inn i sitt register. Så får du tildelt en "Nei takk"-lapp og når postmannen da blir tildelt post som skal leveres vil han ikke få tildelt reklame for din husstand.

Lenke til kommentar
Og det klistremerket funker ikke likevel.

Tull.

Oh really. Vi hadde sånne anti-reklameklistremerker på vår postkasse, og det rydde inn reklame. Vi reserverte oss mot telefonselgere, og fortsatt ringte de. På mobilen. Etter alt for mange besøk måtte vi sette opp et skilt der det sto "Jehovas vitner er ikke ønsket ved dette hus!", fordi de kom på døra KONSTANT. Nå snakker vi flere ganger i uka, i et halvt år.

Reklame og "informativ kommunikasjon/medier" kommer inn mer eller mindre uansett.

Lenke til kommentar
Oh really. Vi hadde sånne anti-reklameklistremerker på vår postkasse, og det rydde inn reklame. Vi reserverte oss mot telefonselgere, og fortsatt ringte de. På mobilen. Etter alt for mange besøk måtte vi sette opp et skilt der det sto "Jehovas vitner er ikke ønsket ved dette hus!", fordi de kom på døra KONSTANT. Nå snakker vi flere ganger i uka, i et halvt år.

Reklame og "informativ kommunikasjon/medier" kommer inn mer eller mindre uansett.

Dere hadde altså registrert adressen hos posten og merket postkassen med dette klistremerket, og likevel fortsatte dere og få uadressert reklame i posten? Tok dere isåfall kontakt med posten angående dette problemet?

Hos meg har det hvertfall fungert ypperlig alle steder jeg har bodd i dette landet, fra lengst i nord til varme sør.. Så og si at det ikke fungerer er faktisk bare tull.

Når det gjelder telefonselgere så tar det månedsvis og få nummeret ditt ut av systemet. Det er dessverre ikke slik at disse selskapene som bedriver telefonsalg og lignende tjenester oppdaterer listene sine oftere enn 3-4 ganger i året. Og sikkert mange sjeldnere enn det også. Da er enkleste løsningen og si til alle selgere som ringer at du er reservert og ikke ønsker og bli oppringt igjen. Føgler de reglene legger de deg inn som reservert i sitt system og du vil forhåpentligvis ikke bli ringt opp igjen av samme firma.

det er vikteg å få litt reklame i kvardagen

Hvorfor i himmelens navn er det viktig?

Og for guds skyld ikke start noen Schnell debatt her.. han er bare ute etter og være vanskelig.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Poenget er at forrurenseren betaler, men forrurenseren skal ikke betale for forbrukerens latskap!

Det er avskyelig å lese at man mener de som produserer papir skal betale MER i avgifter fordi man selv ikke gidder å gå på postkontoret og skaffe seg en lapp som forteller posten/alle andre at postkassen skal være fri for uadressert reklame. Gjør noe for miljøet i steden for å sitte å syte forran PCn!

En forbruker er en som kjøper noe og kaster det når han er ferdig med det, og jeg har aldr kjøpt reklame.

Og, mente ikke de som produserer papir skal avgiftsbelegges, men de som betaler for å sende ut reklamen, som feks Elkjøp.

Det eneste positive jeg ser i reklame er arbeidsplasser. og kansje reklame for ny teknologi. Men, det er skjeldent noen vil reklamere for ting som varer lenge, som LED lys. det som blir reklamert mest for er det som folk må kjøpe nytt av hele tiden.

Endret av member-63169
Lenke til kommentar

Så man skal kunne produserer så mye papir man bare vil uten og betale avgift, men skal man bruke papiret til reklame da må man betale avgift?

Og skal det kun gjelde reklame da eller? Hva med aviser da? Går endel tonn papir rett i søppla der også. På jobb printer vi haugevis med papir hver eneste dag, og mestparten går rett i søppla. Og for å ikke snakke om dopapir. Rull etter rull, rett i dass.

Lenke til kommentar
Aviser kjøper du! samme med dopapir

Men forrurensninga er den samme uansett om du kjøper den eller får den gratis! Og siden det er forrureseren som betaler skal det ut i fra argumentasjonen være slik at alt skal få en miljøavgift, som da helst er så høy at selskaper går konkurs fordi de ikke klarer å finne lønnsomhet.

Og dette i steden for å gjøre jobben selv med å takke nei til reklame for på den måten å være med å forme verden slik man ønsker at den skal være ...

Lenke til kommentar
Aviser kjøper du! samme med dopapir

Men forrurensninga er den samme uansett om du kjøper den eller får den gratis! Og siden det er forrureseren som betaler skal det ut i fra argumentasjonen være slik at alt skal få en miljøavgift, som da helst er så høy at selskaper går konkurs fordi de ikke klarer å finne lønnsomhet.

Og dette i steden for å gjøre jobben selv med å takke nei til reklame for på den måten å være med å forme verden slik man ønsker at den skal være ...

Gjett hva?

Jeg hadde mere en gjerne sett at ett og annet markedsføringsselskap har gått konk, vi trenger dem ikke.

At folk livnærer seg av å sende folk søppel de ikke vil ha er for meg meget besyndelig.

At jeg kjøper dasspapir og aviser er en ting, jeg betaler for dette mens opptenningspapiret jeg får i postkassa året rundt pushes på meg uten at jeg har løftet en finger for å motta det.

Jeg ønsker for øvrig ikke å løfte en finger for å slippe å motta det heller.

Prinsippet er helt feil, jeg skal ikke trenge å melde meg av reklamekarusellen.

La heller de som vil ha reklame abbonere på det og ikke motsatt.

Prinsippet slik det er i dag er FEIL.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...