Gå til innhold

Medialisens - I norge også?

Anbefalte innlegg

Danmark har det, Sverige vurderer det... Ikke lenger NRK lisens, men en media lisens som alle innehavere av PC, TV og mobiltelefon må betale til NRK.

I Sverige er det et krav at SVT må levere til alle andre media før dette eventuellt skjer. men i Norge er vel fremdeles det eneste kravet at NRK faktisk finnes enten du får det ned eller ikke... Har selv bare NRK1 men betaler for hele pakken...

Er det nå på tide at at NRK lisensen bakes inn i skatten, eller skal vi fortsette å forbanne oss over en lisens/skatt for en tjeneste mange av oss ikke får?

Vet det finnes andre tråder omkring dette, og denne er muligens feilplassert, men hvor er forbrukermyndigheten her? Er de også kjøpt og betalt av den samme staten mens vi ubrukelige betalere bare sitter her og betaler?

Det er snakk om at NRK helt suverent skal få tilgang til alle andres kundelister, for å slippe å bruke så mye energi på å inndrive de pengene de tilsynelatende trenger til å fø på en hel gjeng ubrukelige og dyre programledere...

Hvor mye bør det koste oss å fø på feite folk som Dan Børge og alle de andre vi gir katta i?

Dette kommer hit også, ingen tvil om det... Hvor klare er alle mobiltelefoneiere til å betale NRK lisens, eller dere internett brukere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får virkelig håpe at det ikke blir innført i Norge,det ble vel forsøkt for et år siden,uten hell.

Synes det er blodig urettferdig at de får tvinge på deg et produkt og ta betalt for det enten du bruker det eller ikke,minner ikke mye om et demokratisk land.

Det er tross alt staten som bestemmer alt angående NRK avgiften.

Lenke til kommentar

Litt OT: Nå vet jeg ikke hvor mye Dan Børge tjener i året, men jeg tviler på at det er noe å bli «fet» av. I den grad han lever noe liv i luksus tror jeg pengene hans kommer fra andre steder enn fra NRK. Bare ta Petter Nome, for eksempel. Han bor i en blokkleilighet på Grønland. :)

Lenke til kommentar
Jeg får virkelig håpe at det ikke blir innført i Norge,det ble vel forsøkt for et år siden,uten hell.

Synes det er blodig urettferdig at de får tvinge på deg et produkt og ta betalt for det enten du bruker det eller ikke,minner ikke mye om et demokratisk land.

Det er tross alt staten som bestemmer alt angående NRK avgiften.

Er redd det kommer... Demoktrati i et land som Norge er og blir en vits...

Litt OT: Nå vet jeg ikke hvor mye Dan Børge tjener i året, men jeg tviler på at det er noe å bli «fet» av. I den grad han lever noe liv i luksus tror jeg pengene hans kommer fra andre steder enn fra NRK. Bare ta Petter Nome, for eksempel. Han bor i en blokkleilighet på Grønland. :)

Du har kanskje rett i det, men det ser i allefall ut som om han tjener mer enn nok ;)

Lenke til kommentar

Dette er ingen trussel mot demokratiet, og det framstår bare som usaklig å komme med ting som "demokrati i norge er en vits" for en fillesak som dette. Når det er sagt er det bare tåplig å ta lisens for mobil og nett også, da må de ta seg sammen, fjerne hele lisensen, og ta inn pengene over skatteseddelen istedet.

AtW

Lenke til kommentar

Neste blir vel forslag om at alle voksne personer, uansett om de har bil eller ei, må betale "veiskatt"(årsavgift)..

Nå betaler jo de aller fleste allerede tv-lisens, sånnsett blir det ikke noe forandring for den store hop mennesker om lisensen også skal omfatte Mobiltlf. PCer m/internett, etc. Man betaler én lisens pr. hustand, uavhengig av antall tv-apparater/duppedingser

Det som taler imot en altomfattende medialisens er at det nok vil ramme endel grupper/enkeltpersoner man ikke har tenkt over på forhånd. Selv om det virker sært, er det vel fortsatt mennesker der ute som ikke eier et tv-apparat. At de kan se tv via mobil eller internett, synes jeg er et syltynt argument, -denne "extra-servicen" er noe man aldri har bedt om. Riktige her ville istedet vært at mediaselskapene værsågod fikk gjøre dette om til betalingstjenester, siden det er de som har pushet dette ut på markedet/nettet.

Jeg mistenker hele forslaget for kun å være en "kreativ" måte å få inn mere skattekroner, og at "tekniske fremskritt" har gjort det mulig å liksom argumentere for det på en snedig måte.

Lenke til kommentar
Neste blir vel forslag om at alle voksne personer, uansett om de har bil eller ei, må betale "veiskatt"(årsavgift)..

Nå betaler jo de aller fleste allerede tv-lisens, sånnsett blir det ikke noe forandring for den store hop mennesker om lisensen også skal omfatte Mobiltlf. PCer m/internett, etc. Man betaler én lisens pr. hustand, uavhengig av antall tv-apparater/duppedingser

Det som taler imot en altomfattende medialisens er at det nok vil ramme endel grupper/enkeltpersoner man ikke har tenkt over på forhånd. Selv om det virker sært, er det vel fortsatt mennesker der ute som ikke eier et tv-apparat. At de kan se tv via mobil eller internett, synes jeg er et syltynt argument, -denne "extra-servicen" er noe man aldri har bedt om. Riktige her ville istedet vært at mediaselskapene værsågod fikk gjøre dette om til betalingstjenester, siden det er de som har pushet dette ut på markedet/nettet.

Jeg mistenker hele forslaget for kun å være en "kreativ" måte å få inn mere skattekroner, og at "tekniske fremskritt" har gjort det mulig å liksom argumentere for det på en snedig måte.

Hehe, jeg er en av disse "sære menneskene" som ikke har TV-apparat. Jeg ser ikke på TV, og må innrømme at det irriterer meg litt at det er så vansklig å få tak i en stor skjerm uten tuner.

AtW

Lenke til kommentar

Er det forresten lov å gi skatter/avgifter "tilbakevirkende kraft"?

Altså, når Per eller Kari (som ikke har tv) kjøpte seg mobiltlf/PC eller la inn internetlinje i fjor, er det ikke noe i vilkårene som tilsier at de skal bli avkrevd "mediaskatt" på rundt 2000 kroner i året. Hadde de visst det om mediaskatt på forhånd, hadde de hatt et fritt valg om å evt. avstå fra anskaffelsen som kostet mange tusen i innkjøp.

Rent "rettferdsmessig" burde vel da en slik ny avgift kun gjelde for apparater/internettlinje anskaffet/oprettet etter at avgiften er vedtatt? :hmm:

Lenke til kommentar

Altså, når Per eller Kari (som ikke har tv) kjøpte seg mobiltlf/PC eller la inn internetlinje i fjor, er det ikke noe i vilkårene som tilsier at de skal bli avkrevd "mediaskatt" på rundt 2000 kroner i året. Hadde de visst det om mediaskatt på forhånd, hadde de hatt et fritt valg om å evt. avstå fra anskaffelsen som kostet mange tusen i innkjøp.

Rent "rettferdsmessig" burde vel da en slik ny avgift kun gjelde for apparater/internettlinje anskaffet/oprettet etter at avgiften er vedtatt? :hmm:

Ja, si det til bileiere som kjøpte bil FØR CO2 avgiften kom - FØR drivstoffavgiftene tok helt av osv.

Lenke til kommentar

Ja, si det til bileiere som kjøpte bil FØR CO2 avgiften kom - FØR drivstoffavgiftene tok helt av osv.

Det i utgangspunktet riktig at man i følge § 97 i grunnloven ikke kan bestemme at lover skal gis med tilbakevirkende kraft. Imdlertid har man i senere år åpnet for å visse unntak sett at dette ikke er urimelig og/eller rammer noen i en større grad enn andre. Dette var blant annet oppe i debatt for et par år siden vedrørende om visse bestemmelser om verne/sikkerthetsutstyr kunne gis med tilbakevirkende kraft.

Angående drivstoffavgiften ville jeg nok tro at denne loven ikke kan legges til grunn i dette tilfellet, da man snakker om avgifter som kom på nytt drivstoff - har man lagra gammelt drivstoff så skal det ikke betales avgift på dette (regner jeg med). Selvsagt ville det hatt en innvirkning på hva folk hadde valgt av kjøretøy, men dette blir nokså indirekte.

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...