oarn Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Er det noen som har noen synspunkter på hva man skal velge K10D eller K200D Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Vanskelig å si, siden det er nesten samme kamera. Ville dog valgt K10D, for jeg foretrekker batteripakker foran oppladbare AA. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Hei, dette er jo nokså like kameraer, siden K200D stort sett har innmaten til K10D. Dog er det noen forskjeller som det er viktig å være obs på: 1) Søkeren er annerledes på K200D, det er her et Penta-speil, de fleste foretrekker penta-prisme (som det er i K10D). Dekningen på K200D er 96% med 0,85x i forstørring. Mot K10D's 95% med 0.95x forstørring. Noen som har mer peiling enn meg kan vel forklare litt hva dette utgjør i praksis, så får du avgjøre om det betyr noe for deg. 2) K200D kan ta 2.8 BPS opptil 4 i RAW, da er bufferen full og hastigheten etter det avhenger av hvor fort man får dumpet data på minnekortet. I JPG er tallet 4, etter det er bufferen full og kameraet vil deretter ta 1.1 BPS til kortet er fullt. K10D tar 3 BPS opp til 9 bilder i RAW, deretter avhengig av korthastigheten. Mens i JPG er det 3 BPS til kortet er fullt. 3)K10D har et oppladbart lithium batteri som holder til 480 bilder (med 50% bruk av blits) før det må lades. K200D bruker AA batterier, det kan fåes lithium batterier her også CR-3 mener jeg de heter (verd å sjekke jeg er på litt tynn is her). Utover det har K200D en del "Picture modes" som man ikke har på K10D. Picture modes er for å lette jobben til nybegynnere/folk som ikke ønsker å lære seg alt om kameraet. K10D som er semipro/entusiast kamera har ikke disse mode'ene da man går ut i fra at fotografen klarer å stille inn det som trengs selv. Det viktigste punktet her er nok søkeren... Den er *antagelig* en del lysere og bedre på K10D. EDIT: Det er (hvertfall) en forskjell til. I Bracketing kan K10D ta 5 bilder, K200D har kun bracketing over 3 bilder. Mvh, Beej80 Endret 19. mars 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) I tillegg til det Beej80 nemner, er der en del K20D detaljer som. Dust alert: Du tar bilde av sensor, og får en sjekk om der er støv, uten å fjerne objektiv. Dynamic Range Enlargement: Utvidelse av DR-omfanget, virker og på RAW filer (i alle fall på K20D) Kraftigere blitz: ledetall 13. K10D har ledetall 11 Programerbar RAW knapp Større LCD skerm: 2.7 + at den er justerbar i fargetoner. Annen (og raskare ?) internprosessor. Betre bilder (jpg) rett frå kamera. K10D er meir tilpassa for etterbehandling. Kamera er også mindre og lettare. Meir presis og raskare AF (som K20D ?), frå andre disk.fora. kan kanskje ta det med ei klype salt.. Når det gjeld batterier nemner Beej80 CR-3V batterier, etter det eg har forstått går det ikkje å bruke desse på K200D (Spør ikkje kvifor), men levetida på batteria er auka betrakteleg i forhold til K100DS, med 1100 kontra 700 bilder på eit sett AA 2500mAh batterier..(Enøk tiltak i kamera :-))Og så får ein no kjøpt AA batterier på alle gatehjørner i tilfelle krise. Så AA batterier har både bakdeler og fordeler. K200D er nok eit kamera som mange K10D eigarar kunne ha klart seg veldig godt med. K10D har lett tilgang til en del funksjonar frå utsida av kamera, men kor mange bruker egentlig dei aktivt? Bildemessig vil eg tru at den nye K200D er eit lite hakk betre, i alle fall støymessing på høgare iso, sidan det er et nytt kamera, og teknologien forbetrer raskt på dette området. Søkaren er nok dårligere en på K10D, men ikkje dårlig i forhold til andre konkurerande merker. Så konklusjone får du ta.. Endret 19. mars 2008 av Kaffilars Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Akkurat nå som sluttsalget av K10D foregår, så virker det litt rart å betale mer for en mindre modell. Når den er utsolgt står nok K200D veldig sterkt i konkurranse med modellene fra Nikon og Canon, og de andre også i og for seg. Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Akkurat nå som sluttsalget av K10D foregår, så virker det litt rart å betale mer for en mindre modell. Når den er utsolgt står nok K200D veldig sterkt i konkurranse med modellene fra Nikon og Canon, og de andre også i og for seg. Enig og tillegg blir sansynlivis prisen på K200D lavare om eit par månader.. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Interessant tråd, passer midt i blinken for meg som tenker på å kjøpe et av de nevnte kameraene i nærmeste periode.. Idag er det ingen prisforskjell å snakke om mellom disse kameraene, ligger på 6200-6300 med objektiv begge to.. Så hvilket er egentlig best? Pentax k10d er jo et entusiast kamera, mens k200d regnes som et nybegynner, men egentlig er de jo nokså like, Pentax k200d er tregere, men har tilgjengjeld fått flere funksjoner som også k20d har.. I og med at så mange justerte prisene på k10d nå denne uka er det helt tydelig at det er ett siste parti med pentax 10d før det er tomt, og med så mange forhandlere vil nok det ta noen måneder før alle er tomme, så man har heldigvis litt tid på seg.. I mine øyne, som bare har observert hva andre har skrevet syns jeg det ser slik ut: Pentax k200ds største problem er K10d, og at k10d mye raskere (veldig lite buffer på k200d?) Men likevel har Pentax k200d fått endel funksjoner fra K20d også som kan være nyttige og som ikke k10d har... Dere skriver at k200d vil gå ned i pris om etpar måneder, hvor mye tror dere det er snakk om og hvor lang tid tar det før denne prisendringen? Huff det blir vanskelig å velge her nå Lenke til kommentar
solaas Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Har du vurdert Samsung GX10? Veldig likt Pentax K10D Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Om du kan leve med at det står Samsung på kameraet, er det vel blitt nevnt at de skal fortsette å produsere GX-10 (K10D). Altså kan du enda trygt vente litt om du ikke er nødt til å ha Pentax i fronten. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Kan ikke prate for andre, men når jeg skriver k10d mener jeg også GX-10 isamme slengen, eneste problem jeg personlig finner med samsung gx-10, er at det er så få som selger det. I prisguiden finnes det bare en pris fra en butikk som (for meg) faktisk er relevant (Yatack sin), kan hende selvfølgelig at det er en lokal fotosjappe som selger den og, men selger de den da for lavere enn k200d/k10d? Det skal jeg sjekke ut før mitt endelige valg. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Hvis noen er villige til å ta den inn for deg, så er det mulig de får et godt tilbud fra Aronsen. Det er med andre ord ikke utenkelig at din nærsjappe kan konkurrere på pris hvis du velger GX10. Bildekvaliteten er den samme på alle tre, og da blir det helt klart de to semipro/entusiastmodellene som vinner kampen mot K200D. De ekstra funksjonene den modellen har gjør ingenting for bildekvaliteten, og den dårligere søkeren gjør det dumt å velge den foran 10. Som pentaxianer vil du meget mulig kjøpe litt gammel, flott mf-optikk. Da er pentaprisme mye bedre enn pentaspeil. Lenke til kommentar
oarn Skrevet 20. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2008 Takk for alle inspill, tenker på samsung gx10 i samme slengen som k10, har vært og sett på gx10 og likte den, passet ypperlig til mine hender. kan være lurt å sjekke på sidene til scandinavianphoto.no der finns både pentax og samsung.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 De er kjent for å være billige på de merkene. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 <snip>Bildekvaliteten er den samme på alle tre Dette er nok ikke mer enn delvis riktig i følge de rapportene jeg har sett. K200D skal være bedre på støy ved høy ISO enn K10D ved jpg, grunnet endringer i programvare. Ved raw høres det ut som om det ikke er endringer. Ellers en liten kommentar når det gjelder hastighet. K200 har ganske riktig en mye mindre buffer. Til gjengjeld har den vesentlig høyere skrivehastighet, så i følge brukerrapportene svelger den unna brukbart også etter at bufferen er full. K10D derimot parkerer nærmest etter 11 bilder, når bufferen er full. Maritimtim Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 og den dårligere søkeren gjør det dumt å velge den foran 10. Som pentaxianer vil du meget mulig kjøpe litt gammel, flott mf-optikk. Da er pentaprisme mye bedre enn pentaspeil. Hva er det som gjør prisme så mye bedre enn speil? Og hvor mye forskjell gjør dette (på mf-optikk?) Tror jeg nesten må vente på noen tester av k200d her nå, er jo gode argumenter her for begge egentlig... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Hva er det som gjør prisme så mye bedre enn speil? Og hvor mye forskjell gjør dette (på mf-optikk?) ..Pentaprisme gir typisk større søker, og lysere søker, da det er mindre lystap i prismet. Det er alfa og omega med MF-optikk, da større og lysere søkerbilde hjelper deg å fokusere lettere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå