fototim Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Jeg ser at det er en del som lurer på hvorfor jeg har vært så lite aktiv på akam i den siste tida. Det er hyggelig å registrere. Derfor tar jeg sjansen på å lage en egen tråd og fortelle hvorfor jeg har vært vekke. Forklaringa finner dere her http://pdml.net/pipermail/pdml_pdml.net/20...rch/118405.html Siden dette er langt utenfor vanlig tema på akam gir jeg tråden alibi ved å poste den i lagringsmedier. Det finnes nemlig en fotomessig moral i historien: Backup, backup og atter backup. Og det er ikke nok å ta backup. Den må vedlikeholdes og lagres sikkert. Sikkert for brann og tyveri. Gjett hvem som nå har gått til innkjøp av en stor mengde DVDer :-) MaritimTim aka FotoTim Endret 25. mars 2008 av fototim Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Oi sann, snakk om skikkelig ulykke! Får håpe du får gjennopprettet så mye som mulig. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Helt enig med deg, fototim. Backup er veldig viktig. Jeg har en (stort sett) ganske oppdatert kopi hjemme hos meg selv, en på jobben, og en hos mine foreldre. Jeg er livredd for å miste alt jeg har av bilder og personlige data, så jeg er litt føre var og er litt paranoid for sikkerhets skyld. Å lagre flere kopier på forskjellige steder, er en av de beste måtene å sikre seg på. Godt at alt gikk bra med deg, fototim. Det er tross alt det viktigste! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Selv lagrer jeg alle mine bilder på 3 forskjellige disker,den ene av dem har jeg liggende i en annen bolig enn de 2 andre,dermed skulle jeg være rimelig sikret tror jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Selv lagrer jeg alle mine bilder på 3 forskjellige disker,den ene av dem har jeg liggende i en annen bolig enn de 2 andre,dermed skulle jeg være rimelig sikret tror jeg. Trådstarter sin historie er en påminnelse om at du aldri er helt sikker. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Selv lagrer jeg alle mine bilder på 3 forskjellige disker,den ene av dem har jeg liggende i en annen bolig enn de 2 andre,dermed skulle jeg være rimelig sikret tror jeg. Skulle legge inn de siste bildene på backup-disken før vi dro på påskeferie, og den hadde jammen tatt kvelden!! En ekstern disk av beste kvalitet som kun er brukt max 100 timer tenker jeg... Hadde fortsatt alle originalene på den andre maskinen, og selvsagt også det meste på DVD-er, men likevel surt!!! Mistet nok litt andre ting som ikke lå lagret dobbelt, man tror jo liksom ikke backup disken skal ryke først!! Så 3 kopier er et must!! Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) En liten påminnelse: Det finnes kun 2 typer harddisker. De som har gått istykker og de som kommer til å gjøre det! Endret 24. mars 2008 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Når jeg etter hvert kommer i gang igjen, så kommer jeg til å satse på følgende system. Komplett backup av rawfiler, på ekstern disk, samt på DVD. DVDer vil jeg lagre på et trygt sted, altså utenfor huset. Jeg vil også innføre rutinemessig sjekk av lesbarhet av DVDene. Begynner de å bli tvilsomme tar jeg ny DVD backup av de diskene som eventuelt er dårlige. Fornying av backup vil da skje fra orginalfilene eller eventuelt fra ekstern disk. Litt tid tar det før jeg er i gang for alvor igjen. Men kamerarhus er bestilt. Faktisk hos lokal forhandler til en god pris. Leveringsdato får jeg i morgen. Med litt flaks kan det hende jeg har det til helga. Ny PC må vente litt. Greier ikke den utgifta nå på toppen av kleskjøp o.l. før forsikringsoppgjøret kommer. MaritimTim Endret 24. mars 2008 av fototim Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Så du var i den ulykken du... Godt det gikk bra med alle da. Er jo en smule dramatisk å kantre i barentshavet... Når det gjelder optiske media (DVD/CD) anbefales det å ha minimum 2 kopier til en hver tid. Én som man 'bruker'/sjekker og en som man aldri rører før den første begynner å bli sliten (det er da nr 2 man dupliserer igjen). Leste dette hvertfall en gang i tiden. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Logikken er god den. Men jeg vil tro den gjelder for DVD backup alene. Det jeg ser for meg er backup på to vidt forskjellige medier. Midt vidt forskjellige lagringsegenskaper. Jeg er nemlig noe skeptisk til DVD mediet. En del av poenget er og å bygge opp katalogstrukturen slik at det er enkelt å fornye en backup på en dårlig DVD. Er f.eks backup på DVD 27 blitt dårlig, så henter jeg den rett og slett fra katalogen DVD 27. Samme system som jeg teoretisk hadde før katastrofen. Problemet er bare at jeg aldri fikk laget DVD backupen. Når jeg da mista både orginaler og backup samtidig, da står jeg altså der. Heldigvis viser det seg nå i ettertid at jeg har en gammel harddisk som skal inneholde store deler av billedkartoteket. Hvis det viser seg å stemme, har jeg bare mista omtrent ett år. Dette får jeg ikke svar på før jeg har fått i hus en ny HD. Jeg tør nemlig ikke å installere på denne disken. Jeg installerer på en ren disk, og forsøker å overføre data fra den gamle etterpå. EDIT: Der fikk jeg melding om at disken har kommet. Da er det bare å gå igang og innstallerere. MaritimTim Endret 25. mars 2008 av fototim Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Meget smart å ikke installere noe som helst på den gamle disken. Skal du rekonstruere data er det bedre jo mindre det er overskrevet. Det jeg snakket om gjalt når man utelukkende bruker optisk media, ja. Det blir sikkert veldig artig å begynne å brenne ut det du klarer å rekonstruere på DVD-er... Fryktelig artig Hater å måtte brenne om og om igjen. Men når jobben først er gjort er det jo bare å følge på en gang i ny og ne når du har nok bilder. Forresten liker jeg 'backup-funksjonen' i LR, der man bare angir hvor den skal ved import. Er veldig greit om man har en ekstern disk, så får man importert og tatt backup samtidig. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå