sness Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Jeg har lasta opp en mappe med bilder, men jeg vil ha passord så bare jeg kommer inn på den mappa. Er det noen som kan hjelpe meg med å gjøre det? Det er ikke noen html side eller noe sånt jeg skal ha passord til, bare en enkel mappe med bilder i. Håper noen kan hjelpe meg med dette kritiske problemet. På forhånd takk, om noen kan hjelpe. - Lenke til kommentar
sness Skrevet 26. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2003 Åh, akkurat det samme problemet har jeg også. Håper da inderlig noen kan svare på det. Skulle så gjerne visst hvordan... Får håpe det er noen smarte folk der ute da, som vet hvordan. Vi får vente å se.. Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Yo! Jeg leste spørsmålet, og lurer egentlig på det samme. Håper noen kan svare! Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Jeg har lasta opp en mappe med bilder, men jeg vil ha passord så bare jeg kommer inn på den mappa. Er det noen som kan hjelpe meg med å gjøre det? Det er ikke noen html side eller noe sånt jeg skal ha passord til, bare en enkel mappe med bilder i. Håper noen kan hjelpe meg med dette kritiske problemet. På forhånd takk, om noen kan hjelpe.- Åh, akkurat det samme problemet har jeg også. Håper da inderlig noen kan svare på det. Skulle så gjerne visst hvordan... Får håpe det er noen smarte folk der ute da, som vet hvordan. Vi får vente å se.. Er du schizofren? Lenke til kommentar
amadeus_ Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Kan jo bruke htaccess til dette, såfremt det er Apache server da. Morten. Lenke til kommentar
thorel Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 mange måte det, men bruker du en gratis host blir det færre muligheter (tror jeg...) Uansett: Du kan laste ned program som lager en login for deg http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=...word&tg=dl-2001 ellers kan du bruke denne: <SCRIPT LANGUAGE="JavaScript"> <!-- Begin var password = '' password=prompt('Please enter your password:',''); if (password != null) { location.href= password + ".html"; } // End --> </SCRIPT> litt for lat/trøtt akkurat nno til å forklare.... :-? Lenke til kommentar
Neo Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Det å bruke javascript til å passordbeskytte en mappe er vel noe av det dummeste forslaget jeg har hørt.. Ikke finn på å gjøre noe sånt. htaccess er glimrende og hvis det er apache siden din ligger på, finner du en bra forklaring på htaccess her: http://bignosebird.com/passwd.shtml. Hvis ikke må du nok gå dypere til verks med database, php, sessions eller noe sånt... tror jeg.. Lenke til kommentar
thorel Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 kanskje jeg sa det litt feil, men det var meint som en spøk... Lenke til kommentar
sness Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 Tenk om det kom inn en post her nå hvor det stod noe som kunne ha funka for meg... Det hadde vært topp det! *håpe på* Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Det første du må gjøre er å finne ut hva slags server sidene kjøres på, hvilken tilgang du har til serveren (FTP?) osv... Lenke til kommentar
sness Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 Kun FTP som jeg vet om.. Det er snakk om hjemmesidene til start.no Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Tja, det ville overaske meg om start.no kjører noen annet enn Apache server, så da er det bare å bruke .htaccess. Lag en tekst fil som heter ".htaccess" <Files *> Order Deny,Allow Deny from All Allow from 10.0.0.0/255.0.0.0 (full lokal tilgang) Allow from xxx.xxx.xxx.xxx (din IP adresse hvis du har fast IP. Da trenger du ikke skrive U/P hvis besøket kommer fra din maskin] AuthName "Tittel på området... Kan være hva som helst" AuthType Basic AuthUserFile .htpasswd Require valid-user Satisfy Any </Files> Eller enklere: AuthUserFile /.htpasswd AuthGroupFile /dev/null AuthName "Tittel på området... " AuthType Basic <Limit GET POST> require valid-user </Limit> I tillegg må du lage selve passord filen ".htpassword". I denne filen må det ligge et brukernavn og et kryptert passord. (Det kan du lage fra denne linken) http://www.cyberdesigns.at/cgi-bin/cgiserv...accessmaker.cgi Egentlig bør .htpasswd filen ligge i en helt annen katalog utenfor htdocs, men det har du neppe tilgang på hos www.start.no. Ellers er kanskje denne FAQ'en lettere å forstå enn Apache dokumentasjonen... http://thunder.prohosting.com/~sampieri/freefaq/ Håper det ikke virker for komplisert... Ellers så er det mange gratis web hoster som er veldig mye bedre enn start.no. Servere som støtter, PHP, MySQL, 50-100 MB HD plass osv. Da kan du heller legge inn en "RedirectPermanent" kommando i .htaccess så blir brukerene sendt direkte videre dit du vil ha dem. (Hvis du har propagated URL'en din mener jeg...) Lenke til kommentar
sness Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 Ellers så er det mange gratis web hoster som er veldig mye bedre enn start.no. Servere som støtter, PHP, MySQL, 50-100 MB HD plass osv. Da kan du heller legge inn en "RedirectPermanent" kommando i .htaccess så blir brukerene sendt direkte videre dit du vil ha dem. (Hvis du har propagated URL'en din mener jeg...) Hvilke andre er det? Vet bare om start.no jeg, så jeg har måttet registrere meg to ganger der for å få nok plass. Skulle gjerne hatt et sted med bedre plass. Takker for tips Lenke til kommentar
sness Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 Forresten... Hva skriver jeg her? "Secret Directory (Path to passwords)" Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Det er path'en til passord filen, ".passwd". Men merk at du må ha hele hardware pathen fra root. Kjører start.no Unix og Apache server vil den nok se ut noe som dette "/htdocs/home/~user/bilder/.htpasswd". Apache under Windows blir f.eks. "c:htdocshome~userosvosv" Det er aldri særlig lurt å ha passord filen liggende i samme katalog som katalogen du vil beskytte. Legg den i en annen "hemmelig" katalog. Det beste er å legge den utenfor web område, men det tror jeg ikke du får tilgang til hos start.no... Det er nok mange steder som hoster gratis... Jeg kommer ikke på så mange i farta, men sjekk ut prohosting.com. Det er 50MB plass, 1 FTP konto, PHP, MySQL + diverse. Og ingen bannere! Tar 5 minutter så har du en konto. Hvis du fremdeles vil bruke start.no kan du bare bruke start.no linken, og redirekte brukeren til prohosting.com. http://free.prohosting.com Obi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå