Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

'Familiebedrift' gikk konkurs - har jeg krav på lønn?

Theresese

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet i moren min sin butikk, som nettopp gikk konkurs. Hun sier at jeg kanskje ikke har krav på verken lønn fra den siste måneden eller feriepenger fra hele 2007! Jeg trenger de pengene. Noen som vet reglene for bedrifter som går konkurs som har ansatte i slekt med sjefen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet ikke, men kan ikke få meg til å tro at du skulle ha noe svakere rettigheter enn andre bare fordi det er moren din som er eier.

lønn og feriepenger er et krav i boet, og må meldes inn. hvis boet ikke har nok penger til å dekke ditt krav, vil det dekkes opp av lønnsgarnatifondet som er en statlig ordning.

Lenke til kommentar
Jeg jobbet i moren min sin butikk, som nettopp gikk konkurs. Hun sier at jeg kanskje ikke har krav på verken lønn fra den siste måneden eller feriepenger fra hele 2007! Jeg trenger de pengene. Noen som vet reglene for bedrifter som går konkurs som har ansatte i slekt med sjefen?

Hei,

Det er synd å høre om konkursen,

Men til spørsmålet ditt, Har/hadde du en ensettelses kontrakt/fast jobb, har du det, er jeg ganske sikker på at du kan legge inn krav til konkursboet på det du har tilgode. Anbefaler deg å ta kontakt med en advokat, for å klargjøre.

Håper dette kunne hjelpe litt.

Lenke til kommentar

Du har krav på både lønn og feriepenger, så ikke godta mye "bullshit". Fant dette på nettet:

Lønn ved konkurs

Lov om statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v.

Du har krav på lønn selv om arbeidsgiveren går konkurs, eller må innstille driften på grunn av for stor gjeld. Et statlig fond (lønnsgarantifondet) sikrer at arbeidstakerne ikke taper penger selv om virksomheten går konkurs. Arbeidstilsynet kan gi deg mer informasjon. Hvis du opplever at en arbeidsgiver ikke utbetaler lønn så ta kontakt med Arbeidstilsynet der du bor snarest, slik at du ikke risikerer at kravet ditt blir for gammelt.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg har noe arbeidsavtale/kontrakt, men jeg har fått lønnsslipper og sånne ting. Mamma sa at det kan være regler om konkurs og slektninger fordi at det ikke skal være lønnsomt for henne på noen måte å erklære seg konkurs. Så dere ikke om det sto noe om slektninger der? Håper dere har rett.

Lenke til kommentar

Kravet om lønn og feriepenger ved konkurs frafaller dersom det står i arbeidskontrakten din at du ikke har krav på penger dersom konkurs skulle skje. Siden du ikke har en signert arbeidskontrakt er det derfor vanskelig for deg å bevise at dette ikke stod i kontrakten, og du har derfor lite å slå i bordet med dersom dere skal argumentere om dette.

Lenke til kommentar

Tror ikke du kan avtale deg bort fra eventuelle lønnskrav via kontrakten, Thomas. Dette reguleres av arbeidsmiljøloven; tror jeg, og den er ufravikelig; vet jeg.

Du har selvsagt krav på lønn for det du har jobbet, men eventuelle krav fra deg vil bli grundig saumfart av bostyrer for å sjekke om de (kravene) er omtvistelige. Det du må gjøre er å ta kontakt med bostyrer på egenhånd, og forklare saken din.

Lenke til kommentar

Personlig så syns jeg det er forkastelig å tyne sin egen mor slikt når hun er i en vanskelig situasjon. Hun har gitt deg mat og husly når du var mindre, og hun betaler deg lønn i tillegg når du begynte å jobbe hos henne. Når hun nå er konkurs så lurer du på hvordan du skal tyne den siste summen ut av henne? Geez. Håper ho ekskluderer deg fra testamentet sitt, hvis det er noe der. Snakk om å behandle sin nærmeste så kaldt. Med mindre ho har vært en drittsekk mot deg gjennom årene, så kan det være forståelig med slik behandling. Men hvis ho har vært grei hele tida, da er du bare utakknemlig.

Men rent juridisk: ja du har krav på pengene.

Lenke til kommentar
Personlig så syns jeg det er forkastelig å tyne sin egen mor slikt når hun er i en vanskelig situasjon. Hun har gitt deg mat og husly når du var mindre, og hun betaler deg lønn i tillegg når du begynte å jobbe hos henne. Når hun nå er konkurs så lurer du på hvordan du skal tyne den siste summen ut av henne? Geez. Håper ho ekskluderer deg fra testamentet sitt, hvis det er noe der. Snakk om å behandle sin nærmeste så kaldt. Med mindre ho har vært en drittsekk mot deg gjennom årene, så kan det være forståelig med slik behandling. Men hvis ho har vært grei hele tida, da er du bare utakknemlig.

Ja tenk at han fikk lønn for jobben sin.... Han burde jo,rent moralskt sett, jobbet dugnad for henne resten av sitt arbeidføre liv av ren takknemlighet. Tenk på alle de gode måltidene han fikk opp gjennom oppveksten. Han fikk sikkert lørdagsgodt også...

Lenke til kommentar

Er du helt fjern? Fyren har jobbet, og har selvfølgelig krav på lønn! Det er ikke mor som betaler pengene. Lønnskrav kommer først i køen (blant de første iallfall) til boet når et selskap går konkurs. Han "snyter" andre kreditorer for pengene, ikke sin egen mor. Moren får ikke noe fra boet uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...