Gå til innhold

Er det sant at Intel er bedre en AMD?

Kuli93

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da stemmer det, særlig med den nye generasjonen 45nm Intel prosessorer er det virkelig rått parti - det hjalp ikke at AMD´s firekjerner (Phenom) floppet så voldsomt som den gjorde.

Men kanskje kommer AMD sterkt tilbake, men sånn det er nå er det ingen konkurranse på ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg virkelig hater slike tåpelige "er X bedre enn Y?" spørsmål som er fullstendig uten utdyping når det gjelder kriteriene.

Hva er det du mener? Om Intel sine prosessorer er best å se på? Best på smak? Raskest? Raskest i forhold til pris? Mest effektiv med hensyn på strømforbruk?

Det er umulig å gi deg et godt svar uten å vite dette.

I forhold til ytelse så har Intel prosessorer som er raskere enn AMD sine, men de koster også mer. Intels prosessorer som yter likt som AMDs koster omtrent det samme også. Altså er de omtrent på lik linje bortsett fra at AMD altså ikke å henge med i toppsjiktet.

-Stigma

Lenke til kommentar
Direkte svar:

Mhz for mhz er Intel for tiden mye raskere. 3ghz AMD dual core tilsvarer ca 2.4ghz Intel dual core.

Det stemmer ikke for Phenom om det er den du sikter til. Phenom er omtrentlig likt med C2D i ytelse pr. klokke (kanskje marginalt dårligere). Problemet ligger vel heller i det at de klarer jo ikke å lage Phenom'er med noe høy frekvens - eller til en billig penge.

-Stigma

Lenke til kommentar
Direkte svar:

Mhz for mhz er Intel for tiden mye raskere. 3ghz AMD dual core tilsvarer ca 2.4ghz Intel dual core.

Det stemmer ikke for Phenom om det er den du sikter til. Phenom er omtrentlig likt med C2D i ytelse pr. klokke (kanskje marginalt dårligere). Problemet ligger vel heller i det at de klarer jo ikke å lage Phenom'er med noe høy frekvens - eller til en billig penge.

-Stigma

Kommer phenom i dual core?

Kommer phenom i samme hastighet som C2Q? Men jeg tok ikke med phenom i den beregninga nei. Rett og slett fordi at mange har hatt problemer med dem.

Men håper at det bedrer seg etter hvert (håper selv på å bli phenomeier etter hvert)

Lenke til kommentar

Phenom finnes i dualcore ja. Ikke teknisk sett, da den går under en annen navnegivning, men det er samme arkitekturen:

http://www.pureoverclock.com/story1537.html

Det jeg mente var uansett at hver kjerne har omtrent like mye ytelse som en C2D kjerne på samme frekvens. En phenom kjerne på 3Ghz vil slå en C2D på 2,4 Ghz, så eksempelet over stemmer ikke, det var det jeg ville peke ut.

Det betyr ikke at jeg personlig annbefaler Phenom. C2D prosessorene er omtrentlg lik i ytelse/pris, men har i gjennomsnitt også mye mer potensiale for overklokking blandt annet, samt at jeg synes chipsettetene det kjører på generellt er bedre, så jeg holder meg foreløpig til C2D.

-Stigma

Lenke til kommentar

Phenom yter dårlig i programmer som kjører 1-2 tråder men yter ålreit når alle kjernene benyttes. Ytelsen er ikke konsekvent ihht de tester som finnes.

Det er ikke ofte de sammenlignes da ytelsen er såpass mye dårligere enn C2D og de lar seg jo ikke klokke noe spesielt heller og da blir det slik.

Fant en rimelig fersk sammenligning fra i år.

Legion Hardware tester Phenom vs Core 2

Konklusjonen er at C2D er verdt sin vekt i gull sammenlignet med Phenom 9500, ihht testeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...