Gå til innhold

Mangel på EU-kontroll pga. 3 piggdekk og 1 reserve?

Zeph

Anbefalte innlegg

Heisann sveisann! Bilen min skal på EU-kontroll og eg har eit lite spørsmål.

For nokre veker sidan punkterte eg av uviss årsak, måtte difor setje på reservedekket som ser ut til å være nesten identisk med sommarhjulene som kjem originalt med bilen. Eg kjører difor på tre piggdekk og eitt sommardekk for augeblikket (reservedekket bak). Piggdekka skal eg pensjonere etter denne sesongen.

Så til spørsmålet, vil eg få merknad på kontrollen om eg leverer den inn som den står i dag?

Og eit spørsmål til, som kanskje er løysinga, for to år sidan tok eg ikkje kontrollen før etter mars, fekk altså purring frå biltilsynet. Kor lang tid har eg før bilen ikkje kan kjørast? Ut april, eller mai? Veret tillet meg ikkje å skifte til sommardekk heilt endå. Om eg kan vente nokre veker til, etter påske er vinteren normalt over så då kan eg nok skifte til sommardekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du vil få mangel ved å kjøre på 1 sommer/reservehjul og 3 piggdekk. Kan du ikke bare sette på sommerhjula da, det er jo tiden for det nå. Eller kanskje det er vintervær der du bor?

Endret av NoEvo
Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at om du "glemmer" hele kontrollen så får du en måneds utsettelse, men hvis du ikke da kontrollerer den så blir den begjært avregistrert? Sånn at du da kan kjøre ut april, men i mai så er det ingen nåde om du blir kontrollert?

Lenke til kommentar

Hmmm, nokon som veit om det blir 1-er feil eller 2-er? Det er 10 dagar igjen av mars og eg har på ingen måte mogelegheit for å skifte med det første. Er kome 10-20cm snø i natt. Eg kan jo rynge til verkstaden og høyre først, så fort påsken er over og ting åpner igjen. Det er sikkert stor pågang, så det kan bli spanande. Sjansen for å bli stoppa i kontroll her ute er svært liten, men eg har ikkje noko behov for å køyre rundt utan godkjenning.

Lenke til kommentar

Reglene for reservedekk er ganske enkle:

Reservehjul skal for å kunne brukes tilfredsstille de samme krav som stilles til et kjøretøys øvrige hjul. Dog kan ved tilfeldig og kortvarig bruk etter skade på hjul på sommeføre benyttes piggdekk og på vinterføre sommerdekk. Blanding av forskjellige dekktyper kan også tillates i slike tilfelle.

Du får derfor verken 1-er eller 2-er feil for å benytte sommerdekk som reservedekk. Bare si at du punkterte "i går" eller noe sånt. Ulovlige dekk er for øvrig 2-er-feil.

Hvis kontrollmåneden for din bil er mars, så kan du trygt (for Statens Vegvesen) vente ut april. Etter det får du begjæring om avskilting og bruksforbud.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar

2`er feil på forskjellig dekk samme aksel ja.. Skal være tilnermet like egenskaper på dekkene. Sommer dekk og pigg dekk får aldri tilnærma egenskaper.. Selvom du forklarer at du har pungtert vil ikke det hjelpe. Du skal få feil på det eller så tar verkstedet en stor risiko. (Selvsagt blir du stoppa langs veien av politet har du nettopp punktert)

1`er feil får du kun hvis mønsterdybden er under 1,6/3.0 mm.

Et stygt triks men godkjent..

Lever bilen på EU og få den 2`er feilen på dekket. Det vil stå f.eks feil dekk venstre bak(2), forskjellig dekk samme aksel foran(2). Vet ikke hvordan de setter feil på det der.. Det varierer...

Bytt om dekket utafor verkstedet og send den på etterkontroll. De har ikke lov til og gi ny feil på en etterkontroll så hvis det dekket står et annet sted enn der du har fått mangel er det godkjent..

Gir dem deg feil på dekk venstre foran så sett det på høyresiden. Får du feil på dekk samme aksel så sett dekket på den andre akselen..

GODKJENT!

Bilen er ikke hakket tryggere og kjøre, men sånn er nå regla..

Lenke til kommentar

Okey, veit ikkje om eg gidd ta meg det bryet. Er det ingen som veit om eg får ny frist i slutten av mars? Eg fekk brev om PKK, men det finn eg ikkje, som sagt, for to år sidan fekk eg purring og ein ekstra månad på meg. Eg antar det egentleg er 31. mars som er tidsfristen, men at ein kan få ein ekstra månad, dvs ut april. I så fall er det ikkje noko problem, då er sommardekkene kome på plass. Har ikkje fått noko purring så langt, det står 31. mars på nettsidene til biltilsynet.

Lenke til kommentar
Okey, veit ikkje om eg gidd ta meg det bryet. Er det ingen som veit om eg får ny frist i slutten av mars? Eg fekk brev om PKK, men det finn eg ikkje, som sagt, for to år sidan fekk eg purring og ein ekstra månad på meg. Eg antar det egentleg er 31. mars som er tidsfristen, men at ein kan få ein ekstra månad, dvs ut april. I så fall er det ikkje noko problem, då er sommardekkene kome på plass. Har ikkje fått noko purring så langt, det står 31. mars på nettsidene til biltilsynet.

du får ekstra tid, ingen fare.

Du har sikkert fiksa eu kontrollen nå, men når dem ser piggdekket i bagasjen, reservehjulet på bilen.........

Det er feil, men tviler på att dem skriver det som feil, tipper dem ringer og spørr om dem skal lappe det punktertehjulet, og sette det på bilen.

Om du ikke har satt den til eu.kontroll, ring å si du har punktert, og bilen står på reservehjul, da fikser dem det først, og eu-kontroill etterpå.

Tipper det koster 200,- (100,- for lapping og 100,- for å montere dekket på bilen)

Lenke til kommentar

Eg ventar til snøen har gitt seg. Forhåpentlegvis kjem det ikkje meir no og set sommarhjulene på. Å lappe hjulet er ikkje aktuelt, dei skal kastast, i bagasjerommet er det ingen hjul for augeblikket, skal putte reservehjulet oppi igjen når eg skiftar til sommarhjul.

Lenke til kommentar
Eg ventar til snøen har gitt seg. Forhåpentlegvis kjem det ikkje meir no og set sommarhjulene på. Å lappe hjulet er ikkje aktuelt, dei skal kastast, i bagasjerommet er det ingen hjul for augeblikket, skal putte reservehjulet oppi igjen når eg skiftar til sommarhjul.

Det er jo like så greit. For du får jo 1 måned + 1 måned varsel.

Altså, skulle du hatt mars, så har du April, og så får du varsel om avskilting mai(31mai) det betyr, drekker du eu-godkjenning innen noien virkedager føre mai 31 så blir ikke avskiltings ordre sendt ut.

Men gjør dette i April du, aldri morsomt å få varsel om avskilting, med frist 31 mai.

Lenke til kommentar
aldri morsomt å få varsel om avskilting, med frist 31 mai.

tenker du da på et brev i posten?

min bil skulle inn i november egentlig, men tok det midt i mars, jeg så aldri noe brev, bilen til brodern har gått enda lenger, han har heller ikke fått noe varsel.

men så klart, blir han stoppa så blir han avskilta.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
aldri morsomt å få varsel om avskilting, med frist 31 mai.

tenker du da på et brev i posten?

min bil skulle inn i november egentlig, men tok det midt i mars, jeg så aldri noe brev, bilen til brodern har gått enda lenger, han har heller ikke fått noe varsel.

men så klart, blir han stoppa så blir han avskilta.

alle skal få varsel om avskilting.

Jeg tviler på att dere ikke har fått, tenker heller dere har kasta brevet uten å vite hva det var.

Lenke til kommentar

jeg er 100% sikker på att jeg ikke har fått/kasta noe slik brev. samme med brodern

har ikke fått en slik advarsel, og jeg er bombesikker.

har du fått sånn selv? eller bare tror du og har hørt fra andre osv osv?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
jeg er 100% sikker på att jeg ikke har fått/kasta noe slik brev. samme med brodern

har ikke fått en slik advarsel, og jeg er bombesikker.

har du fått sånn selv? eller bare tror du og har hørt fra andre osv osv?

Ja, jeg har fått, 1 gang (har bare hatt bil i kort tid)

Fikk da vite når jeg ringte å trudde avskilting begjer var sendt politiet. Att dem sender alltid advarsel med 1 måned frist. før avskilting. Og dette er data styrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...