Gjest member-63169 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) fant ut det var rust i kanalene på bilen min. er st stort hull på den ene nå, rev vekk d ødelagte mteallet. Skal sveise igjenn. men det er rust lenger fremme i kanalen og, men gidder ikke gjøre noe med det. men må få stoppet rustdannelsen der, eller utviklingen. noe jeg kan sprøyte inn? som byggskum?? Endret 19. mars 2008 av member-63169 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 vet ikke hva du burde bruke, men i alle fall ikke byggskum!! Lenke til kommentar
Dibben Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Byggskum holder på fuktigheten,og gjør vondt verre.Tectyl bremser rusten.Det gjør gammel olje som du sprøyter på og.Visst du ser rust,er hullet 3 ganger så stort som først antatt,pga svekkelse i stålet.(er i alle fall en regel jeg bruker,som vanligvis stemmer) Lenke til kommentar
Hullsag Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Byggskum holder på fuktigheten,og gjør vondt verre.Tectyl bremser rusten.Det gjør gammel olje som du sprøyter på og.Visst du ser rust,er hullet 3 ganger så stort som først antatt,pga svekkelse i stålet.(er i alle fall en regel jeg bruker,som vanligvis stemmer) hvor har du fra at tectyl bremser rust? tectyl er ikke tett, vann og oksygen kommer gjennom. når det blir fuktig under tectylen ruster det enda mer og det blir mye mer stress å slipe det vekk når du skal sveise. tectyl skal brukes på overflater som allerede er behandlet med feks grunning for å forhindre at steinsprut og lignende skader grunningen som igjen medfører rust. Lenke til kommentar
Dibben Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Egenerfaring kansje???Tectyl med gammel olje i,så den trekker inn i rusta... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) ang byggeskum så ekspanderer det noe jævlig, noe som kan skape spenninger og deformasjoner. Folk som monterer vinduer sliter med det hvis de ikke setter på presser siden de ikke får lukket vindet opp/igjen etterpå. Ang tectyl har jeg hørt at det er dumt å legge det på rust, generelt er det dumt å dekke til rust det vil jo bare skape enda mer problemer. Det beste er vel å fjerne det og sveise på det eller bare la det være. Dere som faktisk har skrudd på bil får komme med noen erfaringer, jeg er nysgjerrig Endret 19. mars 2008 av Admin'c Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 vet ikke hva du burde bruke, men i alle fall ikke byggskum!! Hørte en historie om en som ikke fikk eugodkjent bilen sin fordi det var vann i kanalene, han fylte de med sement! var ikke vann i kanalene lenger da! så ble godkjent!! hehe Lenke til kommentar
Dibben Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Jeg har sveisa opp et par biler i min tid...er latmannmetoden,som består i å pusse forsiktig rundt rusta,og lappe over med nytt stål (gammelt panser eller annet)Smør godt med sørpe rundt,så holder det tett i noen år.Har i alle fall holdt i 4 år på en bil jeg har gjort det på mellom gulv og kanaler,i nesten hele lengden.Så er det den skikkelig metoden,som består i å skjære vekk all rust,lage fals,legge i nytt stål,sparkle og lakke.Er det under bilen er det en fordel å ha tectyl over etterpå Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 anngående tectyl, så skal ikke det legges oppå rust nei. Når det er rust og du skal gjøre det skikkelig, så må det pusses/sveises/slipes til flatene er fri for rust. deretter et lag med rust killer, så en masse som hindrer vann etc å trenge inn- husker ikke navnet på den jeg har pleid å bruke, deretter tectyl. Finnes flere måter og løsninger på rustfjering/hindring. Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Oops! trodde tectyl var rustbeskyttelse. brukt det endel steder nå. men sprayet med sinkspray først. håper det hjelper men må ha noe som fortrenger fuktighet og som trekker seg inn i rusten! sagkjedeolje kansje, den er seig og jevlig. Lenke til kommentar
Dibben Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 puss reint,ha på owatrol.Får kjøpt det på malerforretninger.ja,det kan også brukest på tre...Problemet er ofte at det ruster fra innsiden,å der kommer du ikke til... Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Etter at han skiftet motorolje, pleide morfaren min alltid å pensle hele undersiden av bilen med den gamle oljen. Hans biler rustet aldri! Ellers er vel sagkjedeolje kjent for å fungere bra. Det er vel det enkelte antirustfirmaer bruker (Bla.a. Brødrene Fundingrud i Askim/Mysen-traktene). Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Hold brukt olje langt unna alt av metall! Dårlig kjemi. Om man skal oljebehandle mot rust anbefales f.eks sagkjedeolje, men alle fersk olje er stort sett bra. Lenke til kommentar
Hullsag Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Egenerfaring kansje???Tectyl med gammel olje i,så den trekker inn i rusta... håper jeg aldri kommer til å kjøpe en bil av deg Lenke til kommentar
Dibben Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Ta det med ro,det får du ikke heller Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Egenerfaring kansje???Tectyl med gammel olje i,så den trekker inn i rusta... håper jeg aldri kommer til å kjøpe en bil av deg Kjøp av meg heller! hehe Endret 20. mars 2008 av member-63169 Lenke til kommentar
Hullsag Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Egenerfaring kansje???Tectyl med gammel olje i,så den trekker inn i rusta... håper jeg aldri kommer til å kjøpe en bil av deg Kjøp av meg heller! hehe kjøper hva som helst bare det er billig nok:) Endret 20. mars 2008 av Hullsag Lenke til kommentar
Morro Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Hold brukt olje langt unna alt av metall! Dårlig kjemi. Om man skal oljebehandle mot rust anbefales f.eks sagkjedeolje, men alle fersk olje er stort sett bra. Brukt olje er ikke farlig for metall. Er faktisk tiltenkt bruk i forbindelse med metall.... Holder rust vekk også. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Det er jo bare å innse at alle biler ruster opp. For å bremse angrep(før det er blitt huller) så kan man sprøyte på motorolje eller sagkjedeolje. Det bremser rusteprosessen. Grunnen er(for de som er kjent med kjemi) at stålet er høyt i energinivå og vil ned på malmnivået igjen, som stålet kom fra opprinnelig. Ellers så er trikset å holde ting tørt. Det som trengs for at det skal ruste er oksygen og vann. Stopper du en av disse tingene så ruster det ikke. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Et triks som selv biltilsynet godkjenner.. Lim på nye kanaler utpå de gamle.. Lim er godkjent sammenføyningsmetode. Pynt litt med sparkel osv så legges det ikke merke til det engang. Gammal motorolje fra lekasjer, spillolje etc er bra rustbehandling... Onkelen min pleide og kline inn tjære under hele bilen. Deretter var det ut på en tørr grusvei og støve ned alt. Ble den betong matta under bilen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå