mrCreosote Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Kjøpte et EOS 400d før jul. En ting som irriterer meg er at det utsnittet jeg har i søkeren når jeg knipser - ikke blir det samme utsnittet på bildet som blir tatt. Altså, det endelige bildet får et utsnitt som er større både over, under og på begge sider av det utsnittet som sees i søkeren. Er dette en feil på kameraet eller?? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Nei, det er ikke en feil på kameraet. Søkeren din dekker bare ikke hele bildet. Da må du ha et vesentlig dyrere kamera. Mitt dekker 95% av bilderuten om jeg husker riktig.. Mener Canon's 1D serie (Kanskje også 5D) har en søker som dekker 100%. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
joniwes Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Jeg mener å huske at det er helt vanlig at bildet i søkeren viser (omtrent) 95% av det bildet som til slutt blir tatt - så hvis jeg ikke husker helt feil nå, så er det du opplever helt normalt... (Tar jeg feil blir jeg sikkert fort nok arrestert, og skal beklage på forhånd.)Jeg vet dog ikke hvorfor det er sånn, andre her inne kan sikkert forklare det ytterligere. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Du husker ikke feil. Det er for dyrt å lage en søker med 100% dekning i de lavere klasser, så det må vi leve med. Det gjorde vi også i gamle dager med film. Nå som trådstarter kjenner til problemet kan han lett beregne problemet, så det var godt du spurte. Lenke til kommentar
mrCreosote Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 OK- takker for alle tilbakemeldinger. Kjekt å vite at det ikke er noe galt med kameraet:-) Og som PMnormal påpeker - så får jeg begynne å kalkulere med "skjevheten" i søkeren. Evt. redigere utsnitt i etterkant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå