Gå til innhold

Jordfeilbryter slo ut - kan noen forklare litt?


Anbefalte innlegg

Spør her fordi problemet akkurat oppstod, og å få en elektriker ut på helligdag koster garantert skjorta (og en arm).

 

Jordfeilbryteren slo plutselig ut hos oss, uten at det ble gjort noe spesielt. De elektriske apparatene som stod på har vært påslått stort sett hele dagen, og stått jevnt og trutt. Ingen andre sikringer gikk, men strøm på bl.a. badet forsvant. Jeg har lite peiling på strøm selv, men kan si så mye som at jordefeilreleet ser ut til å ha en sikring på 40A. Det jeg stusser på, er at selve boksen med jordfeilreleet er brunsvidd i toppen, samt varmt å ta på (vet ikke om jeg kan anslå 40-50 grader, går greit å ta på det). Regner med at brunsviinga har skjedd nå, men er ikke 100% sikker. Har jo tittet i sikringsskapet nå og da, men har aldri lagt merke til det før i dag.

 

Jeg har forstått det slik at jordfeil hos f.eks. en nabo resultere i slikt? Jordfeilindikatoren har heller ikke lyst. Har flippa bryteren på igjen, og har ikke sett noe mer til det på et par timer. Likevel bekymrer jeg meg for varmen i releet. Kan noen forklare litt mer om dette, og komme med noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

varmgangen KAN skyldes dårlig tilskruing. eller feil på jordfeilbryteren. det er neppe noe akkutt, men ville absolutt fått en elektriker til å ta en titt på det med en gang etter påske!

 

siden jeg er så koselig, og fordi jeg kjeder ræva av meg, kan jeg komme og sjekke det gratis for deg hvis du bor i nærheten av Drammen

 

moderne jordfeilbrytere/ overvåkninger er retningsbestemte, og skal normalt ikke løse ut ved jordfeil på annen kurs/ hos naboer.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Om det ser ut som det er brunsvidd i sikringsskapet ville jeg ha tilkalt elektriker straks.

Når det har kommet til det punktet at noe svies har temperaturen overskredet 70 grader og klor og saltsyreholdige gasser som korroderer alt metall de kommer i kontakt med oppstår.

Men klarer du deg uten strøm på det jordfeilbryteren styrer så kan du vente til over helga men skal du bruke den aktuelle kursen må du nok ofre skjorta og en arm i bransikkerhetens navn.

Regner med dette dreier seg om en jordfeilbryter med kapasditet på 40A, som betyr at den takler last på 40A uten at den har noen muligheter for å bryte om strømmen blir større.

Men om det blir så varmt at plasten deformeres så tripper den alikavel.

 

EDIT: Bor du i Trondheim vet jeg om noen som kan fikse det i dag.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

ser perpyro har kommet med en annen tolknng enn meg, som kan være vel så riktig, det hele kommer egentlig ann på om brunsviingen er alvorlig med deformering av plast osv, eller en lett gul/brun nyanse.

uansett bør problemet definitivt undersøkes, og snarere er bedre.

 

noen bilder vil kansje gjøre det lettere for oss å avgjøre hvor alvorlig det er :)

Lenke til kommentar

Når jeg leste dette tengte jeg med en gang Malmbergs jordfeilbryter fordi den minste 2 polte utgaven er på 40A.

Jeg monterer lassevis av de men de har 1 svakhet.

Koblingsklemmene innbyr til å ikke stramme til godt nok men ellers er det en utmerket jorfeilbryter til å montere etter sikringene på gamle installasjoner med nytt bad ol.

Lenke til kommentar

Flott at folk hiver seg på tråden! Har knipset et par bilder nå, som jeg legger ved.

 

 

Oversikt over sikringsskapet:

post-17030-1206028522_thumb.jpg

 

Jordefeilrele/-bryter:

post-17030-1206028530_thumb.jpg

 

 

Legg merke til ute til venstre på oversiktsbildet. Er noen ledninger som er snusket til med elektrikertape, såvidt jeg kan bedømme. Regner med dette ikke akkurat er "etter boka". Vil derfor i samme slengen spørre om noen kjenner til reglene for dette når man kjøper bolig? Har man bæsja på leggen når man ikke sjekket det godt nok før man kjøpte, eller har forrige eier noe ansvar? Er jo stygt redd for at jeg bare må ta hele regninga - og det med et smil ;)

Lenke til kommentar

Det der såg merkelig ut.

Var det noe avdekning over jordfeilbryter og varsler eller sto det slik i skapet?

Er ledningene som går ut fra oversiden av jordfeilbryteren lodne eller ser det bare slik ut?

Kan virke som det har vært varmgang i skapet tidligere uten at det har noe betydning nå og slik det ser ut så er ikke 40-50 grader noe fare direkte på komponenten.

Men er det kjøleriller i overkant av jordfeilvarsleren som sotet ser ut som det har kommet ut av kan det være en ide å få undersøkt varsleren for feil, eventuelt byttet denne.

Det med teipinnga er kun jordleder som er teipa og ingenting å bry seg om.

Værre er det når blanke strømførende ledninger er kun teipisolert.

Lenke til kommentar

Dette er sånn det har vært siden vi overtok boligen. Det er ikke gjort noen endringer. Som jeg nevnte i går, så har ikke jordfeilbryteren slått ut flere ganger. Har også prøvd testknappen, og da slo bryteren ut. Når det gjelder de lodne ledningene, så er det støv som har samlet seg over tid.

Lenke til kommentar

Da kan det være varsleren som har hatt det varmt innvendig.

Nå går jo jordfeilbryteren på flere kurser og selv om den er retningsbestemt er bittesmå lekkstrømmer nok bare det blir nok at de.

F.eks. flere varmekabelkurser på samme jordfeilbryteren kan by på problemer da de lekker litt til jord og mange bekker små osv.

Men slår bryteren ut flere ganger ville jeg ha fått meg en sjekk av anlegget.... eller det ville jeg ha gjort uansett.

 

Når det kommer til dine rettigheter angående tilstand av elanlegget så er det slik jeg ser det lite og ingenting du kan forvente å få selger til å dekke.

Han har sikkert en overtagelsesforsikring og den er ikke for deg for å si det slik.

Lenke til kommentar
Jepp, regnet egentlig med det. Men da satser jeg på å få en sjekk over påske. Snakker vel noen tusenlapper, men det må man bare tåle.

 

det er heller bedre og betale de tusenlappene det evt. vil koste, kontra at huset brenner ned og du og familie mister livet :) (varmgang og svidde ting er noe man ikke skal tulle med)

(som el-lærling har jeg sett ganske mye rart som folk har gjort selv, fordi de ikke har giddet og vente eller betale en elektrikker)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...