Gå til innhold

Eplehuset og service *oppdatert*

Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det kommer ikke Lilac1 til å ta Apple/Eplehuset inn for misvisende reklame. Det han kommer til å gjøre er å ta saken videre på grunnlag av at produktet ikke fungerer slik som forespeilet. Argumentasjonen vil mest sannsynlig være at produktet ikke er kompatibelt med hans maskinevare grunnet firmware, og at det ikke er noe som forbruker har noen mulighet til å undersøke i forkant. Videre er produktet ment for massene og ikke kun for de med over gjennomsnittlig kompentanse eller for en bestemt og begrenset type brukere.

Hverken Eplehuset, Apple eller Elektrobransjen kommer til å stille med advokat. Dette fordi det er for dyrt og ulønnsomt for Eplehuset, og ikke interessant for Apple. Elektrobransjen kommer heller ikke til å ta saken på vegne av Eplehuset. Dette fordi dette ikke er en prinsippiell sak på lik linje med de andre sakene de tidligere har ført. Dette er ikke en sak hvis utfall vil påvirke bransjen i betydelig grad slik som f.eks. Nokia-saken, MP3-spiller-saken eller skohæl-saken.

Jeg er også meget sikker på at Eplehuset ikke kommer til å ta saken videre hvis de taper hos FTU. Dette fordi det koster forholdvis mye penger og resurser. Alle kan se at dette ikke er hensiktsmessig når dette er snakk om et tilnærmet ikke-eksisternede problem i bransjen. Elektrobransjen velger sine saker med omhu, og Eplehuset vil ikke kaste en haug penger og resurser ut av vinduet for en fillesak de mest sannsynlig kommer til å tape og som i alle fall ikke kommer til å bety en døyt for deres daglige virke.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik jeg ser det kommer ikke Lilac1 til å ta Apple/Eplehuset inn for misvisende reklame. Det han kommer til å gjøre er å ta saken videre på grunnlag av at produktet ikke fungerer slik som forespeilet. Argumentasjonen vil mest sannsynlig være at produktet ikke er kompatibelt med hans maskinevare grunnet firmware, og at det ikke er noe som forbruker har noen mulighet til å undersøke i forkant. Videre er produktet ment for massene og ikke kun for de med over gjennomsnittlig kompentanse eller for en bestemt og begrenset type brukere.

Jeg håper du har rett. Det vil være en enklere sak å vinne. Men det vil også være en mye enklere sak for Eplehuset og argumentere på. Dersom han hevder at produktets firmware er inkompatibel med hans hardware, er det jo ikke verre enn at man tester produktet på et annet eksemplar av samme hardware, altså samme hovedkort med Windows Vista installert. Er de inkompatible vil det ikke fungere, og trådstarter kan vinne saken.

Når det gjelder å "stille med advokat", så er ikke det noen ekstra kostnad for et større firma. Disse har uansett minst en jurist som får fast lønn, og denne juristen har som oftest som en av oppgavene sine å skrive svar i FTU-saker :)

Mest sannsynlig vil Eplehuset få beskjed av Apple om å inngå et forlik før saken kommer til behandling, og Apple tar kostnaden som oppstår fra forliket. Så blir det opp til trådstarter om han tar forliket han tilbys eller om han har lyst til å prøve saken for FTU.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Jeg håper du har rett. Det vil være en enklere sak å vinne. Men det vil også være en mye enklere sak for Eplehuset og argumentere på. Dersom han hevder at produktets firmware er inkompatibel med hans hardware, er det jo ikke verre enn at man tester produktet på et annet eksemplar av samme hardware, altså samme hovedkort med Windows Vista installert. Er de inkompatible vil det ikke fungere, og trådstarter kan vinne saken.

Om produktet er beviselig inkompatibelt med et sekundært tilsvarende oppsett VIL jeg vinne saken, og da kan man i tillegg slå i bordet med at de driver med falsk markedsføring, derfor vil de forhåpentligvis innse at de har mer å tape på en slik demonstrasjon enn det jeg måtte ha om den skulle slå tilbake på dem selv.

Denne maskinen er ikke en ferdigbygd dell, men satt sammen av komponenter av mitt eget valg. Å lage en tilsvarende maskin vil kreve tid. Men alt utstyret er vel tilgjengelig fortsatt, så det lar seg nok gjøre om man er villig til å bruke en del penger.

For å sikre en tilsvarende funskjon/kompatibilitet vil ikke bare å bruke samme hovedkort være nok. Ram må være av samme merke/mengde/antall pinner, harddisk må være identisk, prosessor må stemme, og muligens må til og med biosversjon stemme overens.

I tillegg vil jeg sikkert være villig til å lete opp en liste av mulige hardwaremessige inkompatibilitetsårsaker, en liste som sikkert vil innbefatte flere komponenter enn de jeg har nevnt for å styrke min egen sak, og det kan sikkert bevises mulige konfliktkilder ned til firmwaren på dvd-rom'en.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Det hele bunner ut i om produktet gjør dette, eller ikke gjør dette:

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

Gjør produktet ikke dette, har det en mangel, og mangel har man reklamasjonsrett på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

*Oppdaterer denne, i fall noen ønsker å vite saksgangen*

Etter at forbrukerrådet hadde først sendt ett brev, så purret en måned senere, fikk jeg i dag beskjed om å komme innom eplehuset direkte fra butikksjefen.

Jeg aner ikke om han skal refundere kjøpet mitt eller drepe meg.

Jepp, fikk refundert kjøpet til slutt. Det hjelper tydeligvis å bruke de korrekte kanalene.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...